De FBI heeft sinds 2000 meer dan zes miljoen aangiftes ontvangen van mensen die slachtoffer zijn geworden van cybercrime. De zes miljoenste aangifte werd op 15 mei jongstleden geregistreerd. Het aantal aangiftes is het afgelopen jaar sterk gestegen. De mijlpaal van vijf miljoen aangiftes werd vorig jaar maart gehaald. In veertien maanden kwamen er vervolgens een miljoen aangiftes bij.
Vorig jaar werden met name phishing, koop- en verkoopfraude en afpersing door slachtoffers gerapporteerd. Slachtoffers verloren het meeste geld door 'business email compromise', waaronder ceo-fraude, datingfraude en investeringsfraude. Verder zag de FBI vorig jaar allerlei corona-gerelateerde scams verschijnen. Het aantal aangiftes in 2020 steeg met zeventig procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Volgens Donna Gregory, hoofd van het Internet Crime Complaint Center (IC3) van de FBI, laat de toename van het aantal aangiftes zien dat slachtoffers weten waar ze melding moeten maken. "Aan de andere laten deze cijfers ook zien dat meer mensen slachtoffer van cybercrime en scams worden."
In 2000 lanceerde de FBI het Internet Fraud Complaint Center, waar slachtoffers van cybercrime kunnen aankloppen. Het gaat zowel om Amerikaanse burgers, als personen uit andere landen. Deze laatste categorie kan alleen aangifte wanneer de dader vanuit de Verenigde Staten opereerde.
Het Internet Fraud Complaint Center werd in 2002 omgedoopt tot het IC3. In het eerste jaar dat het centrum operationeel was ontving het een kleine 50.000 meldingen van slachtoffers. Het ging voornamelijk om slachtoffers van koop- en verkoopfraude en de destijds beruchte 419-scams.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.