image

OM eist vijf jaar cel tegen aanbieder van versleutelde PGP-telefoons

donderdag 27 mei 2021, 14:41 door Redactie, 12 reacties

Het Openbaar Ministerie heeft vandaag een gevangenisstraf van vijf jaar geëist tegen een aanbieder van versleutelde PGP-telefoons. De 42-jarige verdachte was de eigenaar van het Nederlandse bedrijf Ennetcom. Het bedrijf leverde aangepaste BlackBerry-smartphones waarop de PGP-encryptiesoftware was geïnstalleerd voor het versleutelen van berichten. Vaak waren de microfoon en camera uit het toestel verwijderd. Een toestel met een abonnement van zes maanden kostte tussen de 1000 en 1500 euro.

Het dataverkeer liet Ennetcom via de eigen servers in Canada en Nederland lopen. E-mails werden elke 24 of 48 uur gewist en ook konden berichten op afstand worden verwijderd. Wereldwijd waren er zo'n 40.000 door Ennetcom geleverde smartphones in omloop. In 2016 werden de servers van Ennetcom offline gehaald, wat het einde van het versleutelde communicatienetwerk betekende. De politie ontdekte dat het de versleutelde berichten kon ontsleutelen. Eerder was al wel van duizenden gebruikers duidelijk wie naar wie berichten verstuurde, welke bijnamen werden gebruikt en op welke tijdstippen berichten werden verstuurd.

Voorafgaand aan de inbeslagneming van de servers van Ennetcom verstuurde de politie aan alle gebruikers van de BlackBerry-toestellen een bericht. Daarin werd gebruikers die zich zouden kunnen beroepen op een wettelijk verschoningsrecht, zoals advocaten, artsen, notarissen of geestelijken, gevraagd zich te melden. Op deze oproep kwam geen enkele reactie gekomen, zo stelde de politie.

In het onderzoek naar de 3,6 miljoen versleutelde berichten die op de servers werden aangetroffen werkte de politie samen met het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Met behulp van de forensische zoekmachine Hansken kon de grote hoeveelheid informatie worden doorzocht. Het ging in totaal om 7 terabyte aan data die werd veiliggesteld op de centrale server van Ennetcom in Canada.

Volgens het Openbaar Ministerie hebben de verdachten in deze zaak wereldwijd de georganiseerde misdaad gefaciliteerd. Meerdere personen in deze strafzaak staan terecht vanwege deelname aan een criminele organisatie, valsheid in geschrifte en witwassen. Behalve de leidinggevende hoofdverdachte en zijn onderneming staat ook de kantoormanager van Ennetcom terecht. Zij behandelde volgens het OM facturen en bestellingen, activeerde en verlengde abonnementen en verplaatste ook contante gelden.

Tegen haar is een gevangenisstraf van drie jaar geëist vanwege deelname aan een criminele organisatie en valsheid in geschrifte. De strafzaak tegen een andere medewerker die wordt verdacht van het technisch beheer wordt later door de rechtbank behandeld. Tegen het bedrijf zelf eiste het OM een geldboete van 100.000 euro. Het strafproces gaat volgende week verder met de pleidooien van de advocaten.

Reacties (12)
27-05-2021, 15:18 door Anoniem
KPN bood ook een cryptophone aan in 2015. Met beperkte functionaliteit en zonder App Store: https://www.security.nl/posting/424485/KPN+lanceert+beveiligde+Blackphone+op+15+april.

Deze telefoon werd ook door onze overheid gebruikt. Door minister Kamp. Ik neem aan dat hij niet alleen met zichzelf zat te bellen.

Nu hebben we Grapperhaus die hierover gaat en die is pas tevreden als elke BOA met een MBO diploma, bij elk telefoongesprek dat in Nederland gevoerd wordt, kan. Wat er in zes jaar al niet veranderen kan.
27-05-2021, 16:18 door Anoniem
Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
27-05-2021, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
Omdat ze de georganiseerde misdaad faciliteren. Daaruit kun je leren dat (wat door Arnoud ook al vaak verteld is) de rechter niet sec kijkt naar "deze man verkoopt een mes, daar zou je mee kunnen steken maar je zou er ook je vlees mee kunnen snijden", maar dat er echt goed gekeken wordt naar de kennelijk achterliggende motieven en zwakke verhaaltjes over de legitieme inzet van het verkochte materiaal niet zomaar geaccepteerd worden.
Dus dan hoef je niet aan te komen met "dan kunnen ze de eigenaar van de Blokker ook wel in de gevangenis zetten" oid.
27-05-2021, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?

Ja, omdat ze daarmee de zware misdaad faciliteerden, dus ondersteunden of technische hulp boden. Dat is verboden.

https://nl.wiktionary.org/wiki/faciliteren
27-05-2021, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
Omdat ze de georganiseerde misdaad faciliteren. Daaruit kun je leren dat (wat door Arnoud ook al vaak verteld is) de rechter niet sec kijkt naar "deze man verkoopt een mes, daar zou je mee kunnen steken maar je zou er ook je vlees mee kunnen snijden", maar dat er echt goed gekeken wordt naar de kennelijk achterliggende motieven en zwakke verhaaltjes over de legitieme inzet van het verkochte materiaal niet zomaar geaccepteerd worden.
Dus dan hoef je niet aan te komen met "dan kunnen ze de eigenaar van de Blokker ook wel in de gevangenis zetten" oid.

Nee joh, het zit anders.

Er bestaat een niveau van beveiligen waar sommige organisaties (lees: inlichtingendiensten) het alleenrecht opeisen. Lever je apparatuur exclusief aan inlichtingendiensten, dan ben je top! Doe je het anders, dan ben je een target en dan gaan ze spijkers op laag water zoeken. Een wereld waar participanten of leveranciers gefrustreerd raken, worden en zijn.

Zelf worden de inlichtingendiensten ook gefrustreerd. Om de paar jaar lees je dat beveiligde telefoons weer onklaar waren gemaakt door buitenlandse diensten. Een wereld van tools met snake-oil.

Het is een dom spelletje! Wie kan het beste beveiligen, en wie kan het weer kraken of omzeilen.

Veel in die wereld heeft niets te maken met veiligheid, maar onderbuikgevoelens van haat, afgunst, ego-trips, etc.

Alles daar wordt schijn.
27-05-2021, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
Omdat ze de georganiseerde misdaad faciliteren. Daaruit kun je leren dat (wat door Arnoud ook al vaak verteld is) de rechter niet sec kijkt naar "deze man verkoopt een mes, daar zou je mee kunnen steken maar je zou er ook je vlees mee kunnen snijden", maar dat er echt goed gekeken wordt naar de kennelijk achterliggende motieven en zwakke verhaaltjes over de legitieme inzet van het verkochte materiaal niet zomaar geaccepteerd worden.
Dus dan hoef je niet aan te komen met "dan kunnen ze de eigenaar van de Blokker ook wel in de gevangenis zetten" oid.

Verkopen ze cryptophones bij de Blokker? En is dat legaal?

Anoniem 15:18
27-05-2021, 22:20 door Briolet - Bijgewerkt: 27-05-2021, 22:21
Het gaat er natuurlijk vooral om welke doelgroep je echt aanspreekt. Dit bedrijf elk signaal van gebruik voor criminele zaken genegeerd. Banken worden b.v. ook steeds vaker beboet als ze wetens meewerken bij vermoeden van witwassen of wegsluizen van verdacht geld.

KPN bood ook een cryptophone aan in 2015.
Je kunt de afwegingen van tien jaar geleden niet vergelijken met die van nu. Bedrijven worden veel vaker verantwoordelijk gehouden voor hun acties. En in het geval van KPN denk ik dat ze wel wisten aan wie ze de telefoons verkochten en zich ook niet anoniem lieten betalen.

Zie ook de uitspraak van de rechter van vandaag over het 45% terugbrengen van de CO2 uitstoot door Shell. Maar het is niet Shell die auto rijdt, maar zijn afnemers. Shell wordt daar nu voor gestraft. Dat is feitelijk hetzelfde als de verkoop van cryptofoons. Bij shell zijn het de automobilisten die teveel kilometers rijden en bij de cryptofoons de afnemers die de telefoons oneigenlijk gebruiken.
28-05-2021, 03:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
Omdat ze de georganiseerde misdaad faciliteren. Daaruit kun je leren dat (wat door Arnoud ook al vaak verteld is) de rechter niet sec kijkt naar "deze man verkoopt een mes, daar zou je mee kunnen steken maar je zou er ook je vlees mee kunnen snijden", maar dat er echt goed gekeken wordt naar de kennelijk achterliggende motieven en zwakke verhaaltjes over de legitieme inzet van het verkochte materiaal niet zomaar geaccepteerd worden.
Dus dan hoef je niet aan te komen met "dan kunnen ze de eigenaar van de Blokker ook wel in de gevangenis zetten" oid.

Vroeger PGP van Zimmermann gekocht voor Whole-Disk-Encryption op Mac. Werd direct mijn creditcard geblokkeerd, vanwege 'verdachte transactie'.

Er bestaan gewoon droeftoeters op de wereld die dit soort tools haten, en je leven dan gaan frustreren.
28-05-2021, 09:01 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat is nou de reden dat de aanbieder is opgepakt? Omdat ze versleutelde telefoons verkochten?
Omdat ze de georganiseerde misdaad faciliteren. Daaruit kun je leren dat (wat door Arnoud ook al vaak verteld is) de rechter niet sec kijkt naar "deze man verkoopt een mes, daar zou je mee kunnen steken maar je zou er ook je vlees mee kunnen snijden", maar dat er echt goed gekeken wordt naar de kennelijk achterliggende motieven en zwakke verhaaltjes over de legitieme inzet van het verkochte materiaal niet zomaar geaccepteerd worden.
Dus dan hoef je niet aan te komen met "dan kunnen ze de eigenaar van de Blokker ook wel in de gevangenis zetten" oid.

Verkopen ze cryptophones bij de Blokker? En is dat legaal?

Anoniem 15:18

Nee, maar wel levensgevaarlijke messen waar overvallen mee gepleegd worden.
28-05-2021, 10:58 door Anoniem
"aanbieder van versleutelde PGP-telefoons". Prachtig initiatief. Ik heb ook graag een veilige telefoon. Laat Ziggo alles versleutelen. Lijkt me niks mis mee. Maar misschien is dat een vraag voor de wekelijkse juridische column.
28-05-2021, 11:09 door Anoniem
Benieuwd naar de bewijzen.
Hoeveel % van gebruikers moet crimineel zijn om te bewijzen dat de dienst misdaad faciliteerde?
Maw wanneer gaat dit gelden voor andere versleutelde diensten? Want die worden ook gebruikt voor criminaliteit.
Anderzijds zou dat de weg banen voor aanklagen van wapenindustrie tm elke industrie die levens eist.
28-05-2021, 13:40 door Anoniem
Door BertG.:
Door Anoniem: Verkopen ze cryptophones bij de Blokker? En is dat legaal?

Anoniem 15:18

Nee, maar wel levensgevaarlijke messen waar overvallen mee gepleegd worden.

Misschien is een compromis dat je een cryptophone mag kopen bij de Blokker, maar dat je die niet bij je mag dragen op straat en dat die in beslag genomen wordt als je gefouilleerd wordt door de politie.

Dat zou wel grappige situaties opleveren omdat een cryptophone natuurlijk radiografische signalen uitzend als die aan staat. Dus zou je hem op straat uit moeten zetten waardoor de AIVD opeens niet meer weet waar je bent :-D

Going dark.

Anoniem 15:18
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.