image

Mozilla: huidig advertentie-ecosysteem is fundamenteel gebroken

maandag 31 mei 2021, 12:05 door Redactie, 5 reacties

Het huidige advertentie-ecosysteem op internet is fundamenteel gebroken en schadelijk voor zowel mensen als het web, zo stelt Mozilla. De Firefox-ontwikkelaar wil dat bij alle nieuwe advertentietechnologieën de privacy van gebruikers voorop staat en de ontwikkeling en voorstellen op een open en transparante wijze plaatsvinden.

De afgelopen jaren maakte de advertentie-industrie voornamelijk gebruik van trackingcookies om mensen op het web te volgen en gerichte advertenties te tonen. Steeds meer browsers blokkeren trackingcookies waardoor adverteerders naar alternatieve oplossingen zoeken om mensen toch te kunnen blijven volgen en gerichte advertenties te laten zien.

Mozilla hoopt dat alle partijen die hierbij zijn betrokken zich zullen inzetten om advertenties privacyvriendelijker te maken. "We hebben een echte kans om de privacy van online adverteren te verbeteren, in een industrie die al jaren geen privacyverbeteringen heeft doorgemaakt", aldus de browserontwikkelaar. "We moeten deze kans niet verspillen."

Er zijn echter verschillende nieuwe voorgestelde advertentietechnologieën waarvan de privacyeigenschappen lastig te beoordelen zijn. Als het aan Mozilla ligt stellen alle partijen die met deze technologieën zijn drie vragen. Als eerste of de technologie goed is voor gebruikers en het web. Ten tweede of de technologie de privacy en security van gebruikers verbetert en een minimale hoeveelheid data verzamelt en als derde of de technologie als open standaard wordt ontwikkeld.

Binnenkort komt Mozilla met een visie over Google FLoC, een nieuwe trackingmethode van het techbedrijf. Bij Federated Learning of Cohorts (FLoC) worden Chrome-gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten geplaatst. Vervolgens kunnen adverteerders aan gebruikers binnen een bepaald cohort advertenties tonen. Verschillende grote websites en de browser Brave lieten al weten dat ze FLoC zullen blokkeren.

Reacties (5)
31-05-2021, 12:34 door Anoniem
Een systeem kan niet gebroken zijn; dat kan alleen iets fysieks, zoals een boomtak. "Broken" betekent in deze context defect of stuk.
31-05-2021, 14:30 door Anoniem
"De Firefox-ontwikkelaar wil dat bij alle nieuwe advertentietechnologieën de privacy van gebruikers voorop staat en de ontwikkeling en voorstellen op een open en transparante wijze plaatsvinden."

Dat zou ik bij Firefox zelf ook wel willen. Hun browser deelt standaard continu data met Google, Amazon en Cloudfront*.
Kan never nooit niet goed zijn voor jouw privacy, maar vragen hoe dit allemaal zit is vakkundig onmogelijk gemaakt door Mozilla.
Neem Mozilla dan ook niet meer serieus dat ze privacy belangrijk vinden. Zeer jammer, een betere browser is er namelijk niet.


*mocht je dit willen betitelen als nonsens, kijk gelieve eerst even in jouw firewall voordat je dat doet.
31-05-2021, 15:05 door Anoniem
@ anoniem van 14:30 heden,

Een betere browser mag er dan niet zijn. Er zijn inmiddels wel betere ad-blockers en locale script herschrijf extensies.

Als firefox dus de poot stijf houdt en nicht zwicht voor het Google FloC geweld, licht het aan de eindgebruiker.

Aan de andere kant moeten we natuurlijk anoniem van 14:30 gelijk geven, alles op Internet is gericht op data-retentie als verdienmodel van Big Tech hand in voet met de surveillance en controle behoeften van overheden en multinationals.

Het "onder de radar" blijven van de eindgebruiker wordt steeds meer een bijkans onmogelijke opgave.
Vluchten kan niet meer. Zou niet weten hoe en waar naar toe.

#sockpuppet
31-05-2021, 17:04 door Anoniem
@anoniem 14:30
Hun browser deelt standaard continu data met Google, Amazon en Cloudfront
.

Dit is toch echt nonsens! Het is het gevolg van domweg alle cookies accepteren en niets doen aan blocking of anti-tracking.
Dat is niet iets specifieks voor Firefox maar dat zal je met elke browser hebben en je kunt jezelf er gemakkellijk tegen beschermen met wat instellingen en add-ons zoals ublock-origin, ghostry, no-script, privacy-badger, enz.

In je instellingen kun je nog verder aanscherpen door cookies en tracking scherper in te stellen. Firefox is vrije software en is verre weg de beste keus als je privacy belangrijk vindt.
01-06-2021, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem: @anoniem 14:30
Hun browser deelt standaard continu data met Google, Amazon en Cloudfront
.

Dit is toch echt nonsens! Het is het gevolg van domweg alle cookies accepteren en niets doen aan blocking of anti-tracking.
Stap 1. Stel geen site in die weergegeven wordt bij het openen van Firefox.
Stap 2. Open de probleemoplossingsmode, zodat geen extensies meedraaien.
Stap 3. Kijk tijdens het openen van Firefox (die dus helemaal geen website(s) opent, geen extensies laadt ( in bijvoorbeeld jouw firewall welke verbindingen opgezet worden.

Please! Doe dit nu eens en overtuig jezelf van wat je dan ziet, indien je mij toch niet gaat geloven, zelf zien doet dat mogelijk wel. En het is nog wel zo'n kleine moeite.

Je zult dan zien dat Firefox data deelt met Google, Amazon en Cloudfront. Om welke data gaat dit? Het zijn tenslotte bedrijven die niet zo heel veel ophebben met privacy.
Normaal zou je dit bij het bedrijf, Mozilla, zelf vragen. Maarja, probeer dat maar eens...
Deze data kun je niet blokkeren via extensies, omdat de browser zelf deze verbindingen opzet, niet een website.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.