image

Amazon blokkeert Googles nieuwe trackingmethode FLoC

donderdag 17 juni 2021, 15:12 door Redactie, 2 reacties

Amazon heeft op een aantal eigen websites, waaronder Amazon.com en WholeFoods.com, besloten om Googles nieuwe trackingmethode FLoC te blokkeren. Wanneer Chrome-gebruikers deze sites bezoeken zal de browser deze informatie niet gebruiken om de gebruiker in een bepaald cohort te plaatsen.

Federated Learning of Cohorts (FLoC) is een nieuwe trackingmethode van Google waarbij Chrome-gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten worden geplaatst. Google Chrome kijkt naar alle websites die de gebruiker bezoekt en deelt de gebruiker op basis hiervan in een cohort. Deze cohorten zijn van een uniek id voorzien. Vervolgens kunnen adverteerders op basis van het cohort-id gerichte advertenties tonen.

Websites doen standaard mee, maar webmasters kunnen een header toevoegen zodat er geen FLoC-cohort wordt berekend. Een Twitteraar ontdekte dat Amazon deze header aan Amazon.com heeft toegevoegd. Digiday meldt dat de afgelopen dagen meer websites van Amazon van de header zijn voorzien. Volgens experts die de website sprak wil Amazon op deze manier voorkomen dat Google er met waardevolle data vandoor gaat die het zelf kan gebruiken. Eerder besloten ook al GitHub en WordPress om Google FLoC te blokkeren.

Op dit moment wordt FLoC onder een klein deel van de Chrome-gebruikers in Australië, Brazilië, Canada, Indonesië, Japan, Mexico, Nieuw-Zeeland, de Filipijnen en de Verenigde Staten getest.

Reacties (2)
18-06-2021, 05:53 door Anoniem
VIVALDI BROWSER MAAKT DAAR GEEN GEBRUIK VAN..GELUKKIG van FloC..??
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.