De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar mogelijk machtsmisbruik door Google bij online advertenties. Er wordt gekeken of Google de eigen advertentiediensten voortrekt ten koste van concurrerende aanbieders, adverteerders en uitgevers en zo de Europese mededingingswetgeving heeft overtreden.
Het onderzoek richt zich met name op de vraag of Google de concurrentie verstoort door de toegang van derde partijen tot gebruikersgegevens voor advertenties op websites en apps te beperken, terwijl het deze data wel voor eigen gebruik houdt. "We zijn bezorgd dat Google het lastiger voor concurrerende advertentiediensten maakt om in de zogeheten adtechstack te concurreren. Een gelijk speelveld is voor iedereen in de keten essentieel", zegt Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging.
Vestager voegt toe dat er ook zal worden gekeken naar het beleid van Google voor het tracken van gebruikers en dat die in lijn zijn met eerlijke concurrentie. Specifiek noemt de Europese Commissie de plannen van Google om third-party cookies in Chrome te gaan verbieden en door andere oplossingen te vervangen, het verplichte gebruik van de Google Ad Manager om advertenties op YouTube te tonen en het plan van Google om de advertising identifier van Androidtoestellen niet meer voor derde partijen beschikbaar te maken als gebruikers zich voor gerichte advertenties afmelden.
De Commissie stelt verder dat het ook rekening zal houden met de noodzaak om de privacy van gebruikers te beschermen, zoals onder de AVG verplicht is. "Mededingings en databeschermingswetgeving moeten hand in hand gaan om ervoor te zorgen dat advertentiemarkten op een gelijk speelveld opereren waarin alle deelnemers de privacy van gebruikers op dezelfde manier beschermen", aldus de Commissie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.