Google heeft besloten om het uitfaseren van third-party cookies in Chrome uit te stellen naar eind 2023. Oorspronkelijk was het techbedrijf van plan om de ondersteuning van trackingcookies volgend jaar te verwijderen, maar het laat nu weten meer tijd nodig te hebben.
Third-party cookies zijn volgens Google de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen. Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies. Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt.
Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de Privacy Sandbox, een verzameling van technologieën, waaronder het veel bekritiseerde Federated Learning of Cohorts (FLoC). Google laat nu weten dat er meer tijd nodig is om deze technologieën te ontwikkelen en door toezichthouders, de "webcommunity" en advertentiebedrijven geaccepteerd te krijgen.
Daarom is de vorige tijdlijn aangepast. Het plan is nu dat de belangrijkste technologieën eind 2022 in Chrome aanwezig zijn zodat adverteerders hier gebruik van kunnen maken. Tijdens deze eerste fase hebben advertentiebedrijven de tijd om hun diensten te migreren. Google verwacht dat deze fase negen maanden in beslag zal nemen. De tweede en laatste fase is het uitfaseren van third-party cookies. Dit staat gepland voor halverwege 2023 en zal drie maanden in beslag nemen. Binnenkort zullen op PrivacySandbox.com meer details verschijnen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.