Afspraken die Google met de Britse mededingsautoriteit CMA wil maken over de Chrome Privacy Sandbox kunnen beter, zo vindt Mozilla. Third-party trackingcookies zijn volgens Google de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen en hen zo gerichte advertenties te kunnen tonen.
Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies. Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de Privacy Sandbox, een verzameling van technologieën, waaronder het veel bekritiseerde Federated Learning of Cohorts (FLoC).
Begin dit jaar kondigde de Competition and Markets Authority (CMA) een onderzoek aan naar de Privacy Sandbox van Google. De mededingsautoriteit maakt zich zorgen dat de Privacy Sandbox de mogelijkheden van uitgevers om geld te verdienen ondermijnt, alsmede concurrentie op het gebied van digitale advertenties lastiger maakt. Hierdoor zou de marktmacht van Google verder worden versterkt.
Vorige maand lieten de CMA en Google weten dat het techbedrijf met betrekking tot de Privacy Sandbox verschillende toezeggingen wil doen. Zo zegt Google dat de eigen advertentieproducten geen datavoordeel zullen hebben, het zichzelf geen voorkeursbehandeling geeft en het in een open dialoog met de CMA zal samenwerken. Als de CMA deze toezeggingen accepteert worden ze juridisch bindend.
In aanloop naar een beslissing is nu een publieke consultatie gestart en Mozilla heeft hierop gereageerd. Volgens de Firefox-ontwikkelaar kunnen de toezeggingen van Google veel verder gaan en is er nu een unieke kans om de privacyeigenschappen van online advertenties te verbeteren wat de privacy van alle internetgebruikers ten goede komt.
Hiervoor moet de CMA meer van Google verlangen, aldus Mozilla. Ten eerste moet de CMA voor een hoog privacyniveau en gelijk speelveld gaan. Ten tweede moet Google het uitfaseren van third-party cookies voor tracking niet koppelen aan de invoering van de Privacy Sandbox. Onlangs liet Google weten dat het uitfaseren van trackingcookies in Google Chrome wordt uitgesteld naar eind 2023, waarbij de implementatie van de Privacy Sandbox als reden werd gegeven.
Als derde en laatste vindt Mozilla dat de voorstellen voor de Privacy Sandbox via een formeel proces bij een organisatie voor open standaarden moeten worden ontwikkeld en uitgerold. De consultatie is gisteren gesloten en de CMA zal binnenkort de uiteindelijke beslissing kenbaar maken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.