Inwoners van de gemeente Almere kunnen tot eind juli geen paspoort en identiteitskaart aanvragen. Ook voor het aanvragen van bijvoorbeeld een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) en voor het melden van een voorgenomen huwelijk is het pas vanaf augustus weer mogelijk een afspraak in te plannen. De gemeente wijst mede naar uitvallende printers als oorzaak.
"Eén van de oorzaken van het niet kunnen maken van een afspraak in juli, is dat het nu extra druk is", zo laat de gemeente op de eigen website weten. "Een andere oorzaak is een wereldwijd beveiligingsrisico bij Microsoft waardoor printers af en toe uitvallen. Onze excuses voor het ongemak dat dit ongetwijfeld met zich meebrengt." Om welk beveiligingsrisico het precies gaat laat de gemeente niet weten. Voor zover bekend zijn er geen andere gemeenten die met dit probleem kampen.
Inwoners worden doorverwezen naar de procedure voor een noodpaspoort, wat weer voor irritatie bij de marechaussee zorgt. GroenLinks heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken om opheldering gevraagd. "Kunt u aangeven hoe het kan dat de gemeente Almere op haar website verwijst naar een wereldwijde storing bij Microsoft, maar alleen de gemeente Almere een algehele stop op het maken van nieuwe afspraken heeft?", vraagt Kamerlid Bromet.
Ze wil ook van Knops weten wanneer de problemen zijn opgelost, waardoor die precies worden veroorzaakt en hoeveel nooddocumenten inmiddels zijn uitgegeven. De staatssecretaris heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.