Door Anoniem: Misschien moet je je reactie nog even bewerken zodat er beweren staat. ;-) .
...
Je bent voorspelbaar. Natuurlijk zal je dit als een bevestiging zien van je stokpaardje. Maar wat is je oordeel over wat AP als simpel voorbeeld geeft: [/quote]|
Inderdaad het is gewoon een bevestiging dat de AP lak heeft aan wetgeving en met name waar het handhaving van de fout gedrag is. Nee een uitzondering dat "het zou kunnen zijn dat en misschien wel ..." is geen behoorlijke onderbouwing. De rechtspraak accepteert dat 10% van de rechterlijke uitspraken er naast zit. Waarom wil de AP dan 100% absolute zekerheid dat gen geen verkeerde beslissingen genomen worden. Wat is het probleem:
"fout A" - Je doet het fout als je een handhaving inzet waarbij burgers het slachtoffer zijn van foute figuren
"fout B" - Je doet het fout als je iemand onterechte als fout figuur neerzet.
Je moet beide fouten men hun risico en impact meenemen. De AP gaat enkel voor het uitbannen van fout B.
De simpelste manier om dat te doen is geen handhaving waardoor "fout A" massaal zal optreden.
Als je iets van beslissingsmodellen doorgenomen hebt zul je deze ernstige systeemfout herkennen. Het is het fundament van "operational research" Als je dat probeert te automatiseren kom je in AI onderdeel ML (machine learning).
We hebben in de toeslagenaffaire gezien dat het fraude-vlaggetje dat ten onrechte bij allerlei mensen was geplaatst gedeeld is met andere organisaties, en dat nu niemand een idee heeft van hoe je nog kan nagaan waar het terecht is gekomen en hoe je dat weer ongedaan maakt.
Dat is een fraai voorbeeld hoe politici met wensdenken in "zelfredzaamheid" "participatiemaatschappij" sinds zo'n 40 jaar aan gewerkt hebben. Onlangs weer de uitspraken gezien. Wij politici hebben het zo beslist en de uitvoering moet het maar zien op te lossen wij politici hebben geen boodschap aan problemen in de uitvoering.
Dat fraude-vlaggetje werd gezet bij de incasso afdeling bij gevallen met grote bedragen. De uitvoering was anders praktisch niet mogelijk. Toeslagen kieperde de problemen van uitvoering bij incasso over de muur omdat het werk aan die kant praktisch niet uitvoerbaar was. Lees even de betreffende Wobs zelf en plaats het in de context van de bd organisatie. Je krijgt dan een heel ander iets dan wat er in media populistisch geschreeuwd wordt.
De FSV was een lijst van signalen over ondernemingen GO is de eigenaar en KO maakte er het meeste gebruik van. Men heeft zo te zien allerlei andere signalen en registraties die wel relevant zijn maar nergens een plaats hadden ook daarin opgenomen. De rekenkamer heeft een prachtig overzicht en lees daarbij de Wobs. De framing als racisme en huidskleur is volledig misplaats. Wat zou er met de fraudegevallen 2008-2011 gebeurd zijn zijn denk je waarbij een ieder een toeslag voor een ander kon aanvragen met een zelf te bepalen bankrekening.
Als je voor zwarte lijsten bent dan hoor ik graag van je hoe je voor je ziet dat mensen die er ten onrechte op staan daar om te beginnen achter komen, vervolgens zichzelf daarvan kunnen laten verwijderen zonder overdreven veel moeite, hoe die verwijdering gegarandeerd overal terecht komt waar de lijst terecht is gekomen, en hoe onterechte beslissingen die op basis van die lijst zijn gemaakt worden teruggedraaid.
Zwarte lijsten is populistisch gedoe. Het gaat om registraties van gebeurtenissen en hoe je die verder gebruikt.
BKR en KVK zijn registratie waarbij je zeker niet moet beginnen met de foute framing en inbreuk op privacy.
Een garantie op een apparaat een aankoop zijn zaken die niets met inbreuk op privacy of zwarte lijst te maken hebben.
Als je het over ketenbesluiten en meer hebt is het duidelijk.
1- eenvoudige simpele wetgeving. Dat begint bij de politiek
Neem als voorbeeld de rampzaligheid rond toeslagen. Bedragen als een jaarinkomen voor kinderopvang om te verplichten te gaan werken voor een jaarinkomen. Een administratief gebeuren met eisen waar velen niet uitkomen.
2- Heb je eenvoudige ketens dan hebben de te nemen beslissingen duidelijk goede gegevens nodig.
De rampzaligheid met BPR met vele fouten en tekortkomingen geeft aan dat daar vele aannames gemaakt worden welke niet kloppen. Spookbewoners niet juist doorgeven van de ander situatie etc.
3- Zit je foute beslissing dan dienen de betreffende gegevens waarop het gebaseerd is aangegeven te worden.
Een flitscamera snelheid is een duidelijke aanpak. Bezwaar moet dan duidelijk en reel zijn. Als je daarbij voor het minste naar de rechter moet dan is het systeem niet goed. Het lijkt nu wel de bestuurlijk aanpak te zijn. Goedkoop voor de grotere organisaties duur voor de gewone man. Vreemd die ongelijkheid: te laat betalen meteen een verhoging (boete). niet op tijd iets vergoed krijgen dan geen extra vergoeding.
Dat soort onbeheersbare consequenties is precies waarom we wetgeving hebben die daar een rem op beoogt te zetten, namelijk de AVG. In die wet staat, met goede reden, dat strafrechtelijke gegevens als extra gevoelig worden aangemerkt, en AP zou zijn taak als toezichthouder op de AVG verzaken als die daar niet op zou wijzen.
De AP had als doel wat met de GDPR als doel bepaald was. Je maakt er nu van dat de AP toezichthouden op alles en nog wat zou moeten zijn, als ware het de echte BB Big Brother, Dat gaat tegen de GDPR en EVRM in.
Geen bescherming van de gewone burger maar wel van zie die kwaad willen.
Als je het goed leest wat de AP voorstelt is dat je ials burger niet een ander mag waarschuwen als hij het slachtoffer van oplichting of misdaad dreigt te worden "dat is een politietaak". Whatsapp fraudeurs en dat soort oplichters daar mag je niets over melden "want privacy".
Eigenlijk wel typisch Sywert heeft lijstjes gebruikt voor zelfverrijking. Geen probleem voor de AP.
Er bestaan overal VIP lijsten waarbij uitzondering voor regels gemaakt worden. Geen probleem voor de AP.
De lijsten met belasting rulings met alle bijzondere voordelen (nadelig voor anderen). Geen probleem voor de AP
Als je lijsten een probleem vindt moet je daarover consequent zijn in beleid voor beide gevallen.