image

Klanten internetproviders hebben vanaf volgend jaar vrije modemkeuze

dinsdag 27 juli 2021, 10:10 door Redactie, 16 reacties

Klanten van internetproviders mogen vanaf volgend jaar zelf de modem en router kiezen die ze op het netwerk van hun aanbieder willen aansluiten. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag aangekondigd. Vorig jaar publiceerde de ACM de conceptbeleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten, die nu definitief is geworden.

Met de beleidsregel wil de toezichthouder duidelijkheid geven over welk deel van het netwerk eigendom is van de internetprovider en welk deel vrije keuze van de eindgebruiker is. Volgens de toezichthouder is een vrije modemkeuze vanwege verschillende redenen belangrijk. "Sommige gebruikers sluiten graag hun eigen modem of router aan om het beheer van persoonlijke gegevens en het gegevensverkeer van andere eindapparaten, zoals slimme apparaten, zelf te controleren", aldus de toezichthouder.

Het zou aanbieders van modems, routers en mediaboxen moeten stimuleren om een goed aanbod te doen op het gebied van prijs en functionaliteit. Daarnaast zou de vrije keuze voor meer innovatie moeten zorgen. Tevens zou het de overstap naar een andere provider moeten vereenvoudigen, omdat de bestaande apparatuur naar een nieuwe provider kan worden meegenomen. Wel stelt de ACM dat telecomaanbieders bij netwerkverstoringen die het gevolg zijn van ondeugdelijke apparatuur wel mogen ingrijpen.

Bij het opstellen van de beleidsregel heeft de ACM gekeken naar de mogelijke gevolgen voor onder meer de kwaliteit van het netwerk en beveiligingsaspecten. Daarnaast is er overlegd met de betrokken partijen en gekeken naar andere landen, waaronder Duitsland, waar al langer sprake is van vrije modemkeuze.

De definitieve beleidsregel is vandaag gepubliceerd en treedt zes maanden na de publicatie in werking (pdf). Dit moet internetproviders de tijd geven om de benodigde processen in te richten en informatievoorziening op orde te brengen zodat klanten hun eigen modems en routers kunnen kiezen en aansluiten.

Reacties (16)
27-07-2021, 10:56 door Anoniem
Toch jammer om te zien dat de ACM nog steeds gebruik maakt van de onduidelijke en controversiele begrippen zoals whitelist en blacklist. Het is beter om gebruik te maken van de termen acceptatielijst en blokkadelijst, dan is ook gelijk duidelijk wat de bedoeling is van een dergelijke lijst.
27-07-2021, 11:31 door Anoniem
Sinds dit jaar een Ubiquity Edge router geïnstalleerd ter vervanging van de KPN Experiabox.
Was even wat instel werk, maar draait als een zonnetje. Nog geen hapering of iets van dien aard ervaren.
En grote voordeel, voor mij dan, zelf in beheer.
27-07-2021, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem: Sinds dit jaar een Ubiquity Edge router geïnstalleerd ter vervanging van de KPN Experiabox.
Was even wat instel werk, maar draait als een zonnetje. Nog geen hapering of iets van dien aard ervaren.
En grote voordeel, voor mij dan, zelf in beheer.
En welke routersoftware staat er nu op deze Ubiquity? OpenWRT? Hoe heb de de telefonie (SIP) instellingen ingesteld, heb je een link naar een goede handleiding?
27-07-2021, 14:02 door Anoniem
Pas geleden een heel drama gehad nadat ik van Ziggo een nieuwe modem kreeg, de beroemde en beruchte ConnectBox die ook terug ging maar een hoop problemen veroozaakte en met pijn en moeite (zelfs gedreig dat ik nooit meer een nieuwe modem zou krijgen) me oude Ubee modem weer aansloten.

Ik verwachte anno 2021 wel dat Ziggo hun modems in orde had, maar helaas is het minder waar. Dus als de mogelijkheid er is zal ik zeker een eigen modem gaan gebruiken ipv de troep die ze de klaten nu geven, ze weten het zelf ook en de consumenten niet die dan even bellen naar de helpdesk bellen of de stekker er even uit trekken en weer verder gaan tot de modem weer 'raar' doet.

Voor power users als mijzelf is een vrije modem keuze een must en voordeel.
27-07-2021, 14:36 door Anoniem
Nederland gaat langzaamaan toch volledig over op glasvezel. Is er geen modem meer nodig.
Vrije routekeuze hebben we allang
27-07-2021, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem: Nederland gaat langzaamaan toch volledig over op glasvezel. Is er geen modem meer nodig.
Vrije routekeuze hebben we allang

Het gaat niet om het moden, maar het kastje waar de coax of glasvezel op aansluit.

Het acm heeft het dan ook niet over modem, maar over Eindapparaten en netwerkaansluit punt.

Onder Eindapparaten vallen moden, router en ...... mediaboxen.

Ziggo moet niet alleen de gegevens voor het aansluiten van het modem, maar ook voor eigen mediaboxen als alternatief voor bijvoorbeeld de next media box.
27-07-2021, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik verwachte anno 2021 wel dat Ziggo hun modems in orde had, maar helaas is het minder waar. Dus als de mogelijkheid er is zal ik zeker een eigen modem gaan gebruiken ipv de troep die ze de klaten nu geven, ze weten het zelf ook en de consumenten niet die dan even bellen naar de helpdesk bellen of de stekker er even uit trekken en weer verder gaan tot de modem weer 'raar' doet.

Voor power users als mijzelf is een vrije modem keuze een must en voordeel.

Ik zou je niet te rijk rekenen. Ziggo doet in hun modem (zelfs als het in bridge modem staat) dingen op het gebied van
netwerkbeheer die straks onmogelijk worden, en zij zullen pas vrije modem keuze mogelijk kunnen maken als ze eerst
diensten die ze nu wel aanbieden geschrapt hebben.
27-07-2021, 16:11 door Anoniem
Internet service provides (ISP) zouden nu versnelt hun eigen modem kunnen doordrukken,
voor de ontwetende gebruikers,krijg je een leuk briefje in de bus,
uw modem moet vervangen worden want het voldoet niet meer
aan de eisen.

The Matrix
27-07-2021, 21:18 door Anoniem
Zouden internetproviders nu dan ook de inloggegevens voor SIP moeten verstrekken? En buiten de deur gebruiken wordt dan eindelijk ook mogelijk?

(bovenstaande vraag ik enkel uit nieuwsgierigheid, vaste telefonie neem ik al jaren niet af bij mijn I"S"P. Start + 14 cpm tegenover 0,6 of 1,2 cpm is mij net te groot)
28-07-2021, 07:29 door Anoniem
Door Anoniem: Toch jammer om te zien dat de ACM nog steeds gebruik maakt van de onduidelijke en controversiele begrippen zoals whitelist en blacklist. Het is beter om gebruik te maken van de termen acceptatielijst en blokkadelijst, dan is ook gelijk duidelijk wat de bedoeling is van een dergelijke lijst.
klinkt meer als een kwestietje normaal vs woke.
28-07-2021, 08:33 door Anoniem
Ik krijg al tig dagen een mailtje van KPN om Mijn experiabox van hun die niet up te daten zou zijn .
ik heb deze tig keer er uit getrokken . ,
10 seconden gewacht en erna weer op spanning gezet .
28-07-2021, 09:02 door Briolet
Door Anoniem: Zouden internetproviders nu dan ook de inloggegevens voor SIP moeten verstrekken? En buiten de deur gebruiken wordt dan eindelijk ook mogelijk?

De kabelaars gebruiken geen VoIP maar PacketCable. https://en.wikipedia.org/wiki/PacketCable Dit is onderdeel van het Docsis protocol. Dat zal dus op een kabelmodem zelf ingesteld moeten worden en dat werkt zeker niet buitenhuis, zoals bij VoIP.
28-07-2021, 09:52 door Anoniem
Ik vraag mij af of dit wel ten gunste komt van de gebruikers.

Waar nu een "gratis" modem/router bij het abonnement zit krijgt de klant dadelijk de keuze voor het leasen/huren van een modem/router voor bedrag X. Dit gaat bovenop de huidige abonnementsprijs. Of de klant koopt zelf een modem/router die misschien iets makkelijker in te stellen is dan het nu is.
28-07-2021, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Sinds dit jaar een Ubiquity Edge router geïnstalleerd ter vervanging van de KPN Experiabox.
Was even wat instel werk, maar draait als een zonnetje. Nog geen hapering of iets van dien aard ervaren.
En grote voordeel, voor mij dan, zelf in beheer.
En welke routersoftware staat er nu op deze Ubiquity? OpenWRT? Hoe heb de de telefonie (SIP) instellingen ingesteld, heb je een link naar een goede handleiding?

Beste,

Dat is gegaan aan de hand van de volgende link:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Kies daar de configuratie die je nodig hebt.
De configuratie zoals je in de zip files aantreft, heb ik aangepast naar mijn eigen behoeften.
Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
28-07-2021, 17:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Sinds dit jaar een Ubiquity Edge router geïnstalleerd ter vervanging van de KPN Experiabox.
Was even wat instel werk, maar draait als een zonnetje. Nog geen hapering of iets van dien aard ervaren.
En grote voordeel, voor mij dan, zelf in beheer.
En welke routersoftware staat er nu op deze Ubiquity? OpenWRT? Hoe heb de de telefonie (SIP) instellingen ingesteld, heb je een link naar een goede handleiding?

Beste,

Dat is gegaan aan de hand van de volgende link:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Kies daar de configuratie die je nodig hebt.
De configuratie zoals je in de zip files aantreft, heb ik aangepast naar mijn eigen behoeften.
Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Dank voor deze link !! Ben begonnen met het lezen van de 5834 reacties in 534 pagina's (Wow, hulde aan de topic-starter en alle reageerders !!). Ook de 366.800 keer dat dit topic op het KPN forum bekeken is geeft aan dat vrije modemkeuze een actueel onderwerp is.

Mijn provider is nu T-Mobile (via koper), maar de glasvezel ligt al in de meterkast. Dit is een uitdaging, maar ik vind de vrije modemkeuze wel een heel positieve ontwikkeling.
29-11-2021, 20:01 door Anoniem
Door Anoniem: Toch jammer om te zien dat de ACM nog steeds gebruik maakt van de onduidelijke en controversiele begrippen zoals whitelist en blacklist. Het is beter om gebruik te maken van de termen acceptatielijst en blokkadelijst, dan is ook gelijk duidelijk wat de bedoeling is van een dergelijke lijst.

Want Engels is te moeilijk voor je?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.