De afgelopen week zijn in Noord-Holland veel mensen het slachtoffer van bankhelpdeskfraude geworden, zo waarschuwt de politie. In totaal deden 21 slachtoffers aangifte die voor 150.000 euro waren bestolen. Dat komt neer op een gemiddelde schade van ruim 7100 euro, maar sommige slachtoffers verloren meer dan 50.000 euro. Betaalvereniging Nederland verwacht dat de totale schade door bankhelpdeskfraude dit jaar tot 40 miljoen euro kan oplopen.
Bij bankhelpdeskfraude bellen oplichters mensen op en doen zich voor als bankmedewerker. Daarbij maken ze soms gebruik van spoofing, waardoor op de telefoon van het slachtoffer het telefoonnummer van de bank wordt getoond. Vervolgens wordt het slachtoffer misleid om een groot geld bedrag naar een zogenaamde "kluisrekening" van de bank over te maken.
Het komt ook voor dat slachtoffers wordt gevraagd een programma op de computer te installeren zodat die door de zogenaamde bankmedewerker kan worden overgenomen. Ook komt het voor dat daders de pinpas van hun slachtoffers ophalen. "Daders zijn innovatief, zij bedenken iedere keer weer nieuwe manieren om u op te lichten, wees alert", aldus de politie. Banken hebben vorig jaar een overeenkomst gesloten waardoor slachtoffers van bankhelpdeskfraude in aanmerking voor compensatie komen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.