Bij een inbraak op de servers van T-Mobile zijn de persoonsgegevens van miljoenen Amerikaanse klanten gestolen, zo heeft de telecomprovider in een update over het incident bekendgemaakt. Vorige week werden op internet naar verluidt de gegevens van miljoenen Amerikaanse T-Mobile-klanten te koop aangeboden.
Maandag bevestigde T-Mobile dat er inderdaad data van de eigen systemen was buitgemaakt, maar kon nog niet bevestigen dat het ook om gegevens van klanten ging. Dat blijkt nu inderdaad het geval te zijn. Het gaat dan om namen, geboortedatum, social-securitynummers en rijbewijsinformatie van huidige en voormalige klanten, alsmede potentiële T-Mobile-klanten.
Uit voorlopig onderzoek lijkt het erop dat de gestolen bestanden de accountgegevens van 7,8 miljoen huidige T-Mobile-klanten bevatten, alsmede meer dan veertig miljoen records van voormalige en mogelijke klanten die bij T-Mobile een krediet hadden aangevraagd. Verder zijn van 850.000 prepaidklanten de namen, telefoonnummers en account-pincodes buitgemaakt. Van een onbekend aantal inactieve prepaid-accounts zijn ook gegevens gestolen.
Getroffen klanten kunnen twee jaar kosteloos van een dienst gebruikmaken die op misbruik van gestolen persoonsgegevens monitort om zo identiteitsdiefstal te voorkomen. Verder adviseert T-Mobile klanten om hun pincode uit voorzorg te wijzigen. Vandaag lanceert de telecomprovider daarnaast een aparte pagina met informatie en stappen die klanten kunnen nemen om zich verder te beschermen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.