Door Anoniem: misschien kan een getrainde programmeur logischer nadenken en beter dingen doorhebben dan je standaard beheerder? althans ik merk heel duidelijk dat vele beheerders in mijn omgeving tijdens het troubelshouten (pun intended) niet logisch systematisch nadenken zoals een programmeur dingen zou debuggen en aanpakken. wellicht kan zo een programmeur ook verder kijken dan de GUI? t zijn maar wat vragen.... j egaat er namelijk van te voren al uit dat deze persoon slecht werk zou leveren terwijl vele mijn ervaring zullen delen dat het vooral die security audit mensen papieren excel sheet vinkers zijn...
Bij beiden zit qua technische kennis vaak overlap echter qua denkwijze zit er meestal wel een heel groot verschil.
Als ik een programmeur zou vragen om een onbekend probleem op te lossen met een corporate firewall dan zal deze sneller geneigd zijn debug modus runlevel aan te passen en de logs aandachtig door te lezen van genoemde firewall. Waar een beheerder heel waarschijnlijk eerst een service herstart zal geven en dan profiel opnieuw inladen en als dat niet lukt dan pas door de logs te gaan duiken.
In het geval van software schrijven is die denkwijze van een beheerder niet veel waard. Afterall als je code faalt dan zal een herstart most likely het niet verhelpen.
Maar andersom is de denkwijze van een programmeur ook gauw niet handig op een beheer positie omdat het heel makkelijk is te diep in een probleem te duiken omdat je het probleem niet alleen wilt oplossen maar ook koste wat kost wilt voorkomen. Terwijl een beheerder veel eerder gevraagd wordt om het probleem nu op te lossen en later pas als er tijd is en de kwestie ook de tijd, geld waard is naar een betere implementatie te kijken of simpelweg een ticket inschieten richting een leverancier.
Ik kan enkel vanuit mijn eigen ervaring spreken als IT Manager maar we hadden een competente programmeur die het leuk leek om meer de IT kant op te gaan. We hebben hem, haar toen een serieuze kans gegeven door parttime mee te laten draaien (half jaar). De aspirant was goed in het correct oplossen van problemen maar kon de openstaande taken niet gauw genoeg gedaan krijgen. Waar een van mijn beheerders 10 minuten deed over een bepaalde tickets stond er dan 35 minuten bij de aspirant met een soortgelijk probleem en de openstaande workload stapelde op. Voornamelijk als het problemen of vragen ging waarbij de aanvrager weinig kennis had op technische gebied liep de aspirant vast. Hierbij vermeldt de programmeur had ervaring met klant contact voor deze bij ons kwam.
De aspirant gaf dan ook na enige tijd aan liever terug te gaan naar zijn, haar oude taken en besloot dat IT Beheer niet de juiste keuze was. Wij waren het eens met die uitleg en er waren al gesprekken geweest met HR voor terugplaatsing voor de aspirant zelf het iniatief nam.
Andersom mijn beheerders kennende waren die gillend gek geworden van het oplossen van programmatuur bugs als ze het apparaat al niet letterlijk door de ruimte hadden gemikkerd.
Beide vakgebieden kun je leren maar het moet je wel liggen anders hou je het niet lang vol.
Als dit mijn bedrijf was had ik de door TS genoemde programmeur gevraagd naar wat zijn haar ambities zijn en of de toegeschroven taken wel worden gewaardeerd. Is dat niet het geval dan had ik richting HR verzoek ingediend voor het vinden van of een beheerder of consultant voor het schrijven van een advies plan omtrent outsourcing met vermoedelijk cloud als eindpunt.
Als de programmeur wel de ambitie heeft richting IT en de taken ook leuk vindt dan had ik zijn haar argumenten meegenomen pro en cons uitgeschreven overleg gevoerd met HR omtrent wat hun ervaringen zijn qua persoonlijkheid en als de kosten baten daaruit niet te veel verschillen het voorgelegd aan de directie met de optie het programeer werk te outsourcen of een on-premise programmeur aan te nemen, in te huren.
Maar combineren van taakpakketten nee dan bespaar ik liever op iets extra's om die situatie te voorkomen of op te lossen.