Door Anoniem: Door MacDylan: Door Anoniem: Door Anoniem: Een website waar je op belandt zonder additionele controles (certificaat etc.) vertrouwen en je persoonlijke gegevens achterlaten
Derden toegang verlenen tot je PC
Geld overmaken naar een "Google medewerker"
Niet het rekeningnummer controleren waar je geld naar over boekt
De transactie in de app zelf goedkeuren
Conclusie: "ING doet onvoldoende".
Sorry, maar tegen dit soort acties is geen kruid gewassen. Helaas voor het slachtoffer, maar de beste lessen zijn de lessen die het pijnlijkst zijn, doordat die het langst blijven hangen. Ik kan me helaas ook de nodige lessen herinneren van inmiddels tientallen jaren geleden. Aangifte doen en hopen dat dat zoden aan de dijk zet.
Je hebt gelijk, maar er speelt meer. Banken verplichten hun klanten wel om te gaan online bankieren...
Dat is gewoon niet waar, en neen:
ik ben geen bankemployee die zijn baas verdedigt.Sla er de gebruikersvoorwaarden en handleidingen betaalrekeningen van elke Nederlandse bank maar op na. Het is niet, en is nooit zo geweest - ik spreek niet over de toekomst; en dat kan morgen zijn - dat een Nederlandse bank verplicht stelt online een betaalrekening te gebruiken.
Waarom dan elke keer als een bank binnen deze context min of meer negatief ter sprake komt men telkens weer met dit blijkbaar onuitroeibare onzin verhaal komt?
Raadselachtig!
Het is voor mij en voor iedereen zo helder als glas, dat dit niet waar is, mits.... je de moeite maar neemt gewoon op te zoeken of te vragen bij een bank of online een betaalrekening gebruiken een verplichting is.
Dus nogmaals: Het is niet waar.
Wel waar is dat thuisbankieren met papieren afschriften, enveloppen en overschrijvingskaarten niet wordt gestimuleerd als eerste optie bij aangaan van een betaalrekening, én momenteel erg duur is vergeleken met simpel particulier online bankieren wat bijvoorbeeld bij de ING momenteel € 2,65 per maand kost.
Luister:
Ik heb banken ook niet hoog in mijn vaandel zitten. Het zijn m.i. allemaal erg slimme grootgraaiers die perfect aan de positieve kant van de fiscale wetgeving weten te balanceren. Maar als je met argumenten wil komen om banken te diskwalificeren is het niet slim om met onzinverhalen te komen.
Ik zie het als volgt. Jij gebruikt een overschrijfkaart, helemaal safe. De kwaadwillende biedt jou aan om de enveloppe met de overschrijving voor jou in de brievenbus te doen en omdat het regent zeg je "ok". Maar eenmaal buiten veranderd de kwaadwillende het bedrag en stopt de overschrijving in een andere enveloppe.
Ik bedoel maar, geen enkel systeem is veilig, nooit. Ergens houdt de verantwoordelijkheid van de bank op. en of je het nu wel of niet kosher vindt dat de bank(en) electronisch bankieren stimuleren, dat electronisch bankieren heeft ook veel voordelen waarvan je als klant ook profiteert.
De doelstelling van mijn post was alleen maar om keihard het sprookje onderuit te halen dat banken verplichten een betaalrekening online te gebruiken (elektronisch bankieren)
Los daarvan: Je suggestie dat 'analoog' bankieren ook onveilig kan zijn is misschien mogelijk, maar zoals jij het beschrijft is het wel héél ver gezocht. Eigenlijk redelijk onwaarschijnlijk.
Dat veranderen van bedragen was al heel vroeg een punt van aandacht. De Postcheque & Girodienst, de verre voorloper van de huidige ING-bank, verplichte namelijk naast het bedrag in cijfers ook vermelding van het bedrag in letters. Dat is o.a. bijvoorbeeld de reden waarom ik nog steeds bedragen/cijfers in letters foutloos schrijf.
Dus bijvoorbeeld naast: FL 1224,68 moest je dus ook, en wel in het vak genaamd: 'Zegge:' dan schrijven: Eenduizend tweehonderdvierentwintig gulden en achtenzestig cent. Een heel gedoe en geschrijf maar al doende werd dit een fluitje van een cent. (oefening baart kunst)
Tot aan het moment dat ik twaalf jaar geleden overstapte op digitaal ben ik dat zo blijven doen.
Maar iets anders overzie je ook niet omdat je kennelijk nooit analoog hebt gebankierd. Anders wist je dat gerectificeerde overschrijvingskaarten of cheques onverbiddelijk nooit werden geaccepteerd. Zelfs aan de balie van het postkantoor waar je met een cheque geld kon opnemen heb ik mij wel eens onder de ogen van een employee verschreven. Dus dat wilde ik verbeteren... het werd zelfs op dat moment niet geaccepteerd. Ik moest een nieuwe cheque gebruiken.
Dus afgezien van de juiste enveloppe - dat ook nog, maar het kan - zie ik jouw imaginaire fraudeur onderweg naar de brievenbus bedragen op overschrijvingskaarten niet zo één, twee, drie vervalsen :-)