image

Nederland krijgt zeer uitgebreid afluisternetwerk

donderdag 8 april 2004, 09:42 door Redactie, 19 reacties

De Nederlandse afluisterbasis in Zoutkamp, Noordwest-Groningen, wordt uitgebreid tot een van de grootste in Europa. Binnenkort komen er zes 20-meter-hoge schotels bij.
Volgens Defensie zal het afluisteren van satellieten bijdragen aan terreurbestrijding en vredesmissies. Een bron uit de inlichtingendienst vertelde gisteren in Twee Vandaag dat Nederland de afgetapte informatie verhandelt met andere landen. Uitbreiding van de schotels zal de handelspositie aanzienlijk versterken. Marijke Vos (GroenLinks) is verontwaardigd: “Het project moet worden stopgezet.” PvdA en GroenLinks vinden de controle op het aftappen van satellietverkeer onvoldoende; ze willen zo snel mogelijk een kamerdebat. Het volledige verhaal en de uitzending van gisteren zijn op deze pagina te vinden.

Reacties (19)
08-04-2004, 10:20 door Anoniem
Wie betaalt er voor deze onzin ?
De belastingbetaler !

Wie pak je niet ?
criminelen !

Wie pak je wel ?
Het bedrijfsleven middels bedrijfsspionage en de onschuldige
burgertjes ...
08-04-2004, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem
Wie betaalt er voor deze onzin ?
De belastingbetaler !

Wie pak je niet ?
criminelen !

Wie pak je wel ?
Het bedrijfsleven middels bedrijfsspionage en de onschuldige
burgertjes ...

En waar baseer je dat op? Waarschijnlijk nergens op, enkel misschien op
je tomeloze drang om alle initiatieven lukraak af te knallen.

En de belastingbetaler betaalt sowieso voor alles wat de overheid doet.
Dat is namelijk het principe van onze samenleving.

Kom eens met een altertatief voorstel. Dat is zinniger in discussies.
08-04-2004, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wie betaalt er voor deze onzin ?
De belastingbetaler !

Wie pak je niet ?
criminelen !

Wie pak je wel ?
Het bedrijfsleven middels bedrijfsspionage en de onschuldige
burgertjes ...

En waar baseer je dat op? Waarschijnlijk nergens op, enkel misschien op
je tomeloze drang om alle initiatieven lukraak af te knallen.

En de belastingbetaler betaalt sowieso voor alles wat de overheid doet.
Dat is namelijk het principe van onze samenleving.

Kom eens met een altertatief voorstel. Dat is zinniger in discussies.

Waarom moet je meteen met een alternatief komen indien je van mening
bent dat een deel van 'jouw' belastinggeld wordt gebruikt voor iets wat in
jouw opninie nauwelijks prioriteit heeft....Voor een land wat een tekort heeft
van 3,3 % (Zalm anyone) lijkt het me dat je het weinige te verdelen geld
uitgeeft aan zaken die een maatschappelijk draagvlak hebben..

Oh hier heb je een alternatief...Laat de yankees het betalen...Zij hebben
een probleem en proberen de rest van de werld daarin mee te sleuren...
Mind you dit is mijn mening en mijn alternatief.
08-04-2004, 11:59 door Anoniem
Waar maak je je btw druk om?? Het is toch algemeen bekend dat al ons
internet en telefonie verkeer wordt afgeluisterd en gescand??
08-04-2004, 12:22 door Anoniem
echelon vond ik ook al een slecht idéé, het zint mij gewoon
niet dat iets of iemand zomaar data kan afluisteren.

het grote probleem is dat je er niets van weet of niets van
merkt denk ik
08-04-2004, 12:59 door Anoniem
Ook zonder de Amerikanen zou er sprake zijn van terrorisme, want ook wij
zijn afhaneklijk van OLIE en die kan je nu eenmaal goedkoop halen in het
MO. Wij profiteren van de botte bijl van de Amerikanen, maar staan wel met
het vingertje te wijzen.

Uitwassen in een maatschappij kan je alleen maar aanpakken door
maatregelen te nemen. Helaas zijn die maatregelen niet altijd de meest
populaire en druisen soms in tegen ons persoonlijke gevoel van vrijheid.
Helaas zal het zo altijd zijn, vrees ik.
08-04-2004, 13:04 door Anoniem
het is altijdt de gewone man die alles naar zich toe ge smeten krijgt en
vooral als het om de knaken gaat,die er weer eens door zo,n geleerde
jongen nodig zijn om zo iets te betalen....het is geen nieuws.........
08-04-2004, 14:40 door Anoniem
Zoals de deskundigen EN de insiders stellen: dit heeft allemaal niks te
maken met veiligheid voor de Nederlandse burgers - dit gaat puur om
het 'meedoen met de grote jongens'.
08-04-2004, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem
Zoals de deskundigen EN de insiders stellen: dit heeft allemaal niks te
maken met veiligheid voor de Nederlandse burgers - dit gaat puur om
het 'meedoen met de grote jongens'.

Ook dat kan een functie hebben..... Wie wil er tenslotte NIET bijhoren? Het
erbij horen kan allerlei voordelen met zich mee brengen: economisch
bijvoorbeeld. Jongens, zie niet alles door zo'n klein gaatje. Het is soms
interessant om na te denken over the big picture. Vooral als het gaat om
internationale politiek. Dingen worden daar misschien niet meer
acceptabel door, maar wel duidelijker.
08-04-2004, 16:39 door Anoniem
Goed dat Nederland dit doet, ze moesten eens wat vaker hun nek uitsteken
ipv gerommel en besluiteloosheid in de marge.
08-04-2004, 20:33 door Anoniem
Ja, ik ben er ook heel erg voor:
1. goed voor de werkgelegenheid in Groningen
2. High-tech helpt om onze kennisen economie om te zetten
naar een kennis economie
3. het doel is goed
4. geen zinnige tegenargumenten

ad 4: anonimiteit kun je echt wel vergeten als je een
beetje normaal meedoet hier in onze westerse beschaving.
Omdat op veel plaatsen dus gegevens van je bekend zijn is
het niet te vermijden dat, als iemand dat wil, dat voor een
persoon allemaal bij elkaar verzamelt. En daar gaat je
privéleven (=privacy). M.i. nauwelijks te vermijden: 'fact
of life, get over with it
08-04-2004, 21:26 door Anoniem
ik heb er geen bezwaar tegen dat terroristen worden afgeluisterd, dat
is goed zelfs, maar wie controleert nu dat alleen zij worden gescant?
09-04-2004, 11:05 door Anoniem
fuck de controlemaatschappij holland
op een dag verdrinkt het nog eens in de regeltjes
09-04-2004, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem
En daar gaat je
privéleven (=privacy). M.i. nauwelijks te vermijden: 'fact
of life, get over with it

Jij hebt nog nooit een paar dagen de (overigens verboden) Zaanse
verhoormethode hoeven ondergaan, doordat politie had geblunderd en op
basis van prive-gegevens van jou allemaal fantasieen die ze zelf hadden over
de mogelijke toedracht van een misdrijf bevestigt dachten te zien, terwijl jij er
in werkelijkheid helemaal NIETS mee te maken had...

Ik wel. En ik zal nooit meer dezelfde zijn.

Dat politie en justitie over allemaal prive-gegevens en communicatie van het
volk kunnen beschikken, betekent niet automatisch dat ze er zelf intelligenter
op worden hoor. De blunders worden misschien zelfs nog wel eerder
begaan wanneer ze denken allemaal 'bewijs' in handen te hebben voor hun
vergezochte theorie'tjes... intussen blijven echte daders buiten schot, want
die kijken wel mooier uit dan dat ze via traceerbare kanalen met elkaar
communiceren... en er zal TOCH gescoord moeten worden, anders denkt het
volk dat er geen boeven meer gepakt worden; de kans wordt dus groter en
groter dat onschuldige burgers als zondebok geofferd worden.
13-04-2004, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem op donderdag 08 april 2004 20:33
Ja, ik ben er ook heel erg voor:
1. goed voor de werkgelegenheid in Groningen
2. High-tech helpt om onze economie om te zetten
naar een kennis economie
3. het doel is goed
Het doel is inderdaad goed, zie
punt 1 en 2 :)

Een andere anoniem:
Door Anoniem op vrijdag 09 april 2004 11:05
fuck de controlemaatschappij holland
op een dag verdrinkt het nog eens in de
regeltjes
Contrôlemaatschappij? Ik geloof dat juist
het gebrek aan contrôle het grootste bezwaar vormt
bij de tot nu toe gevoerde aftapdiscussies.
18-07-2004, 16:07 door Anoniem
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1089955056911.html
Reportage / Zoutkamp boos om afluisterschotels
door Jonathan Huseman
2004-07-17

In het Groningse Zoutkamp wordt de afluistercapaciteit via satellietschotels
uitgebreid. Omwonenden zijn het zat. Zij vrezen precies dat wat het
defensieproject bestrijdt: terrorisme.


ZOUTKAMP - Achter het raam op nummer 8 hangt een A4'tje met de tekst:
'Niet meer schotels in Zoutkamp'. Een klein protest tegen een groot
defensieproject, waar de bewoners van dit huis recht op uitkijken. Tussen een
busgarage, een grote garnalenfabriek van de firma Heiploeg en een paar
huizen ligt een grasveldje met twee schotels. Ze ogen als uit de kluiten
gegroeide televisieschotels. Maar omwonenden maken zich zorgen, want
deze twee gevaartes krijgen in het uiterste geval twintig broertjes. Onlangs
stond de Raad van State alvast een uitbreiding met zes toestellen toe. Er is
plek voor nog zestien meer, maar dan, zo oordeelde de raad, is onderzoek
naar de gevolgen voor de omgeving vereist.

Pas onlangs ontdekten de buren dat de schotels de Militaire Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst en de AIVD steunen bij het onderscheppen van e-mails,
faxen en telefoontjes. En dat terwijl ze nooit beter wisten dan dat de schotels
dienden voor 'de communicatie met onze jongens op zee', zegt buurman Ard
Koning, die 'snachts last heeft van de bewakers die de motor laten draaien en
met autodeuren slaan. Hij voelt zich besodemieterd, zijn huis is fors in waarde
gedaald.

Sinds 11 september 2001 intensiveert het rijk terrorismebestrijding, en
daartoe wordt ook het schotelpark in Zoutkamp uitgebreid. Tot ontsteltenis van
de bewoners. Want wat doen terroristen die zich afgeluisterd voelen? Die
saboteren de afluisterapparatuur, zelfs als die in Zoutkamp staat. Paranoïde,
overtrokken, krijgen de verontrusten te horen.

,,Er is, los van de huis-, tuin- en keukenbezwaren als belemmerd uitzicht, wél
wat aan de hand'', zegt Nanco Wildervanck. ,,22 schotels in de bebouwde
kom van een vissersdorp, dat levert risico's op. Het zijn de grote oren van
Nederland, dat hiermee een grote speler wordt op dit gebied. Als je kwaad in
de zin hebt, wil je die uitschakelen.''

Dat valt wel mee, denkt Cees Wiebes, inlichtingenexpert en docent aan de
Universiteit van Amsterdam. Als de uitbreiding doorgaat, behoort het
interceptiestation inderdaad tot een van de grotere in Europa.

,,Maar het internationale terrorisme richt de pijlen niet op schotels of militaire
doelen, maar op het maken van zoveel mogelijk slachtoffers. Een gemiddelde
kazerne met 1000 militairen is een interessanter doelwit dan een paar
schotels in Zoutkamp.''

Van de 1200 inwoners die Zoutkamp telt, ageert misschien 2 procent van de
bevolking, relativeert wethouder W. Zorge de ophef. ,,Het emotionele aspect
speelt een rol. Je moet je even achter de oren krabben en niet zomaar aan de
angst voorbijgaan. Maar wij horen de adviezen van het ministerie aan;
mogelijke acties richten zich niet op zulke militaire objecten.’’

De bezwaarmakers verwijten de gemeente weinig open te hebben
gehandeld. De vereniging dorpsbelangen had ingestemd, de
landschapsstichting klaagde niet, en daarmee was de zaak geregeld. Een
voorlichtingsavond organiseerden de gemeente en het ministerie van
defensie pas nadat de termijn voor bezwaar was verstreken. ,,Een wassen
neus’’, zegt Wildervanck. ,,Defensie zei: Ga er maar van uit dat we het goed
doen, en verder is het geheim.’’ Als mensen wilden weten hoe hoog zo’n
gevaarte werd, kregen ze de diameter te horen. Een milieuvergunning bleek
geheim. ,,Ik heb geen notie wat er geregeld is en wat niet. We lopen tegen
een muur van geheimen. Daardoor worden we wantrouwiger.’’ Temeer daar
militairen in vol ornaat patrouilleren, met helmen, machinepistolen en
kogelwerende vesten. Niets bijzonders, zegt defensiewoordvoerster K.
Tanczos: ,,Dat geldt voor alle militaire objecten. Hun angst is ons bekend. Wij
gebruiken strikte veiligheidsanalyses. De kans op een aanslag in Zoutkamp is
niet waarschijnlijker dan voor willekeurige andere locaties.’’

Om ’technische redenen’ kunnen de schotels niet bij de 5 kilometer verderop
gelegen kazerne geplaatst worden. Wanneer Defensie de extra bouw in
Zoutkamp begint, is nog onbekend.
18-07-2004, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1089955056911.html
Reportage / Zoutkamp boos om afluisterschotels
door Jonathan Huseman
2004-07-17

In het Groningse Zoutkamp wordt de afluistercapaciteit via
satellietschotels
uitgebreid. Omwonenden zijn het zat. Zij vrezen precies dat
wat het
defensieproject bestrijdt: terrorisme.


ZOUTKAMP - Achter het raam op nummer 8 hangt een A4'tje met
de tekst:
'Niet meer schotels in Zoutkamp'. Een klein protest tegen
een groot
defensieproject, waar de bewoners van dit huis recht op
uitkijken. Tussen een
busgarage, een grote garnalenfabriek van de firma Heiploeg
en een paar
huizen ligt een grasveldje met twee schotels. Ze ogen als
uit de kluiten
gegroeide televisieschotels. Maar omwonenden maken zich
zorgen, want
deze twee gevaartes krijgen in het uiterste geval twintig
broertjes. Onlangs
stond de Raad van State alvast een uitbreiding met zes
toestellen toe. Er is
plek voor nog zestien meer, maar dan, zo oordeelde de raad,
is onderzoek
naar de gevolgen voor de omgeving vereist.

Pas onlangs ontdekten de buren dat de schotels de Militaire
Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst en de AIVD steunen bij het onderscheppen
van e-mails,
faxen en telefoontjes. En dat terwijl ze nooit beter wisten
dan dat de schotels
dienden voor 'de communicatie met onze jongens op zee', zegt
buurman Ard
Koning, die 'snachts last heeft van de bewakers die de motor
laten draaien en
met autodeuren slaan. Hij voelt zich besodemieterd, zijn
huis is fors in waarde
gedaald.

Sinds 11 september 2001 intensiveert het rijk
terrorismebestrijding, en
daartoe wordt ook het schotelpark in Zoutkamp uitgebreid.
Tot ontsteltenis van
de bewoners. Want wat doen terroristen die zich afgeluisterd
voelen? Die
saboteren de afluisterapparatuur, zelfs als die in Zoutkamp
staat. Paranoïde,
overtrokken, krijgen de verontrusten te horen.

,,Er is, los van de huis-, tuin- en keukenbezwaren als
belemmerd uitzicht, wél
wat aan de hand'', zegt Nanco Wildervanck. ,,22 schotels in
de bebouwde
kom van een vissersdorp, dat levert risico's op. Het zijn de
grote oren van
Nederland, dat hiermee een grote speler wordt op dit gebied.
Als je kwaad in
de zin hebt, wil je die uitschakelen.''

Dat valt wel mee, denkt Cees Wiebes, inlichtingenexpert en
docent aan de
Universiteit van Amsterdam. Als de uitbreiding doorgaat,
behoort het
interceptiestation inderdaad tot een van de grotere in Europa.

,,Maar het internationale terrorisme richt de pijlen niet op
schotels of militaire
doelen, maar op het maken van zoveel mogelijk slachtoffers.
Een gemiddelde
kazerne met 1000 militairen is een interessanter doelwit dan
een paar
schotels in Zoutkamp.''

Van de 1200 inwoners die Zoutkamp telt, ageert misschien 2
procent van de
bevolking, relativeert wethouder W. Zorge de ophef. ,,Het
emotionele aspect
speelt een rol. Je moet je even achter de oren krabben en
niet zomaar aan de
angst voorbijgaan. Maar wij horen de adviezen van het
ministerie aan;
mogelijke acties richten zich niet op zulke militaire
objecten.’’

De bezwaarmakers verwijten de gemeente weinig open te hebben
gehandeld. De vereniging dorpsbelangen had ingestemd, de
landschapsstichting klaagde niet, en daarmee was de zaak
geregeld. Een
voorlichtingsavond organiseerden de gemeente en het
ministerie van
defensie pas nadat de termijn voor bezwaar was verstreken.
,,Een wassen
neus’’, zegt Wildervanck. ,,Defensie zei: Ga er maar van uit
dat we het goed
doen, en verder is het geheim.’’ Als mensen wilden weten hoe
hoog zo’n
gevaarte werd, kregen ze de diameter te horen. Een
milieuvergunning bleek
geheim. ,,Ik heb geen notie wat er geregeld is en wat niet.
We lopen tegen
een muur van geheimen. Daardoor worden we wantrouwiger.’’
Temeer daar
militairen in vol ornaat patrouilleren, met helmen,
machinepistolen en
kogelwerende vesten. Niets bijzonders, zegt
defensiewoordvoerster K.
Tanczos: ,,Dat geldt voor alle militaire objecten. Hun angst
is ons bekend. Wij
gebruiken strikte veiligheidsanalyses. De kans op een
aanslag in Zoutkamp is
niet waarschijnlijker dan voor willekeurige andere locaties.’’

Om ’technische redenen’ kunnen de schotels niet bij de 5
kilometer verderop
gelegen kazerne geplaatst worden. Wanneer Defensie de extra
bouw in
Zoutkamp begint, is nog onbekend.


Wat is je commentaar, vraag, opmerking, tool, hulp???????
18-07-2004, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
En daar gaat je
privéleven (=privacy). M.i. nauwelijks te vermijden: 'fact
of life, get over with it

Jij hebt nog nooit een paar dagen de (overigens verboden)
Zaanse
verhoormethode hoeven ondergaan, doordat politie had
geblunderd en op
basis van prive-gegevens van jou allemaal fantasieen die ze
zelf hadden over
de mogelijke toedracht van een misdrijf bevestigt dachten te
zien, terwijl jij er
in werkelijkheid helemaal NIETS mee te maken had...

Ik wel. En ik zal nooit meer dezelfde zijn.

Dat politie en justitie over allemaal prive-gegevens en
communicatie van het
volk kunnen beschikken, betekent niet automatisch dat ze er
zelf intelligenter
op worden hoor. De blunders worden misschien zelfs nog wel
eerder
begaan wanneer ze denken allemaal 'bewijs' in handen te
hebben voor hun
vergezochte theorie'tjes... intussen blijven echte daders
buiten schot, want
die kijken wel mooier uit dan dat ze via traceerbare kanalen
met elkaar
communiceren... en er zal TOCH gescoord moeten worden,
anders denkt het
volk dat er geen boeven meer gepakt worden; de kans wordt
dus groter en
groter dat onschuldige burgers als zondebok geofferd worden.

De maatregelen zijn goed echter hoe er mee om te gaan daar
wrikt de schoen.
Net als jij hebt ondervonden ken ik een paar mensen die een
eender lot hebben ondergaan, faillisement iwas eht gevolg,
goede naam een aanzien te grijp gegooid, nu jaren na dato is
de confrontatie er nog dagelijks.

En die achterlijke poster met zijn aftrappen:

---------------
Wie betaalt er voor deze onzin ?
De belastingbetaler !

Wie pak je niet ?
criminelen !

Wie pak je wel ?
Het bedrijfsleven middels bedrijfsspionage en de onschuldige
burgertjes ...
-----------------

Grow up
Als je wat te melden hebt moet je dat onderbouwen en niet
met van die flame posts komen die kant nog wal raken.
Met deze uitspraak kom je bij mij nl erg stupide over, een
kleuter die net op eigen benen staat en graag een balletje
trap maar niet weet wat een bal is.

Dat er wat gedaan moet worden oke, het is niet enkel amerika
die het probleem heeft, ff lesje historie:
Heel de wereld heeft al jaren te kampen met terrorisme, pas
toen de USA hard geraakt werd werden er krachtige stappen
ondernomen maar dan enkel maatregelen die voor Amerika
nuttig zijn want de rest van de wereld doet er voor hun niet
toe.
18-07-2004, 18:26 door Anoniem
Amen !!!

Je gelijk komt uit dit voorbeeld:
de veroordeling van wat Israel doet.
Een manier om het terrorisme, wat al jaren daat duizende
mensen het leven kost en nog zal kosten, te bestrijden op
lokaal nivo met een hoog bewakings gehalte wordt door
Amerika voorop zwaar veroordeeld maar van alle wereldburgers
de privé gegevens willen hebben door dat zelfde land vinden
ze heel normaal.
Het eeuwige met 2 maten meten wordt door velen overgenomen
door nieuwe maatregelen meteen de grond in te boren omdat ze
verder niets zinnigs te melden of te doen hebben.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.