Door Anoniem: Door Anoniem:
Ik denk niet dat dat opgaat. Als het krijgen van wat je aangeboden wordt afhankelijk is gemaakt van het delen van die persoonsgegevens, en dat is hier zo, hoe klein het ook is, is het geen vrijelijk gegeven toestemming meer en dan botst het wel degelijk met de AVG.
AVG verbiedt geen verwerking van persoonsgegevens met incentive het gaat om de verenigbaarheid van het aanvullend doel met het originele doel onder de titel directe marketing.
hxxps://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/direct-marketing#wanneer-kan-ik-mijn-klantgegevens-gebruiken-voor-direct-marketing-per-post-6834
Zucht... Stop eens met dat idiote beschermen van links
als er niets dubieus aan is. Het is ontzettend dubbel: je wilt iets onderbouwen, dus wil je kennelijk dat ik het lees, maar tegelijk werp je drempels op om dat ook te doen. Je hoeft in gevallen als dit geen hxxps in plaats van https te gebruiken, en je kan er gewoon een klikbare url van maken door de url-tag te gebruiken. Nogmaals: je wilt dat ik deze link volg, het is niet zo dat je tegen die website waarschuwt. Als je vindt dat je me tegen de website van AP moet beschermen, verwijs er dan niet naar. Snap je die logica?
Terug naar de inhoud. Dit is eigenlijk de basis van je opvatting:
Even nog tot slot de AVG heeft twee hoofddoelen waarvan men meestal maar enkel de eerste kent of wil kennen.
1. Het beschermen van persoonsgegevens.
2. Het mogelijk maken van vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de EU.
De wetgeving is dus *niet* expliciet bedoeld om jouw als consument te beschermen maar om de spelregels vast te leggen voor bedrijven hoe om te gaan met consumenten, klanten en gekoppelde data op een zo veilige en transparante manier. En als je je echt verdiept in de materie kom je er al heel gauw achter dat de hele opzet van de AVG eigenlijk voornamelijk in het voordeel is van bedrijven opgezet en *niet* de consument.
Hoe je de tweede doelstelling formuleert klopt niet met de definitie in de AVG (artikel 1, 3e punt). De AVG dient niet om vrij verkeer mogelijk te maken, het gaat erom dat het noch verboden, noch beperkt wordt vanwege de bescherming van persoonsgegevens. Dat
kan je opvatten alsof er dus heel veel vrijheid is voor bedrijven, maar overweging 101 stelt expliciet dat dit niet ten koste mag gaan van het beschermingsniveau dat de AVG aan natuurlijke personen garandeert. Daar wringt dus iets.
En als je verder kijkt naar wat er over vrij verkeer van persoonsgegevens wordt gemeld in de overwegingen en de AVG-artikelen dan gaat het er steeds om dat bedrijven niet met verschillende regels in verschillende EU-landen te maken hebben en niet met alle toezichthoudende autoriteiten afzonderlijk, maar de eenvoud hebben van één stel regels en één aanspreekpunt voor die regels. AP meldt erover:
Bent u in meerdere EU-lidstaten actief ? Dan levert de AVG u het volgende op:
• u heeft minder administratieve kosten en nalevingskosten;
• u heeft meer rechtszekerheid;
• er is een gelijk speelveld (level playing field), want alle regels zijn hetzelfde voor alle bedrijven in de EU;
• u hoeft nog maar met één toezichthouder zaken te doen (onestopshop).
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/algemene-informatie-avgDaar gaat het om bij het vrije verkeer. Maar de AVG is wel degelijk gericht op de rechten van natuurlijke personen. Lees de eerste overwegingen van de AVG, die gaan erover dat dat grondrechten zijn die beschermd moeten worden. En dat gelijke speelveld dat AP hier noemt gaat niet over het soepel zijn van regels maar over het gelijk zijn ervan voor alle partijen en in de hele EU.
Redeneren dat de doorgifte van NAW-gegevens door het ene bedrijf aan het andere voor direct marketing zo makkelijk geoorloofd is, ook al is dat zo opgezet dat de betrokkene zelf de handeling van het doorgeven uitvoert, slaat de plank op een paar punten mis. Er is het principe van dataminimalisatie: is het voor deze actie
noodzakelijk dat NAW-gegevens bij de bakker terechtkomen? Het antwoord is heel simpel: nee, om die koeken te verstrekken is het heel goed mogelijk om dat te vermijden. Verder geldt bij gerechtvaardigd belang (waar direct marketing onder valt) dat het om het belang van de verwerkingsverantwoordelijke moet gaan, niet dat van een ander bedrijf, en dat maakt het heel twijfelachtig om persoonsgegevens bij bedrijven te doen belanden die niet zijn ingeschakeld als verwerker, om een verwerking aan uit te besteden dus, onder een goede verwerkersovereenkomst. En dan moet ook nog duidelijk zijn aan de betrokkene wat er eigenlijk gebeurt, en moeten gerechtvaardigde belangen worden afgewogen tegen verwachtingen die de betrokkene mag hebben.
Wat is het doel: Het doel is het promoten van lokale initiatieven en bedrijven in de buurt dit is verenigbaar met het doel van de woningcorporatie onder de kerntaak realisatie van leefbare wijken.
Het is voor de leefbaarheid van een wijk niet noodzakelijk dat bedrijven adressen van mensen aan elkaar doorspelen. Volgens mij gaat dit niet op.
Wat zijn de mogelijke privacy gevolgen: Bij correcte bezorging geen.
Dat hangt helemaal af van wat de bakker met de NAW-gegevens doet. Een
mogelijk privacygevolg kan zijn dat de bakker gerichte reklame gaat sturen naar iemand die zijn adres
niet daarvoor heeft afgestaan. Een belangrijk punt is dat kennelijk helemaal niet duidelijk is waar het voor gebruikt wordt. Die duidelijkheid is een verplichting.
Verdere uitwisseling van de gegevens is in handen van de klant niet de woningcorporatie
Maar daar komt wel degelijk het argument om de hoek kijken dat de dienst (het krijgen van een koek) afhankelijk is gemaakt van het verstrekken van het adres, en dat staat wel degelijk op gespannen voet met het vrijelijk instemmen met verwerking.
Zijn er passende waarborgen: Directe bezorging aan klant
Ik denk dat dat onvoldoende is. Er moet ook geregeld zijn wat de bakker wel en niet met die gegevens doet, en dat moet duidelijk zijn gemaakt aan de klant.
Het probleem met jouw interpretatie is dat het heel makkelijke trucjes oplevert voor bedrijven om aan de AVG-verplichtingen te ontkomen. Dat is heel duidelijk niet de bedoeling van de AVG, aan de bescherming van natuurlijke personen worden niet van die makkelijke concessies gedaan, zoals onder meer overweging 101, die ik al aanhaalde, duidelijk maakt.