image

PvdA wil opheldering over gebruik DJI-drones door politie en Rijkswaterstaat

donderdag 30 september 2021, 15:25 door Redactie, 9 reacties

De PvdA heeft demissionair ministers Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en Visser van Infrastructuur om opheldering gevraagd over het gebruik van DJI-drones door politie en Rijkswaterstaat en de data die de apparaten mogelijk op Chinese servers opslaan. De politie maakt sinds 2016 gebruik van DJI-drones, die ook door onder andere Rijkswaterstaat worden ingezet.

Als Chinees bedrijf is DJI wettelijk verplicht om data te delen met de Chinese overheid. Vanwege deze reden zet de Nederlandse Defensie geen DJI-drones in voor operationeel gebruik. Ook de politie is zich hiervan bewust en maakt geen gebruik van de drones bij "afgeschermde operaties". Tegelijkertijd zegt de politie dat het niet kan uitsluiten dat dronedata op Chinese servers terechtkomt.

PvdA-Kamerlid Kathmann wil nu duidelijkheid van Grapperhaus en Visser. "Hoe is het mogelijk dat Defensie de drones onveilig vindt, maar dat tegelijkertijd de politie en Rijkswaterstaat toch gebruik maken van deze drones?", vraagt ze aan de bewindslieden. Die moeten ook duidelijk maken of er contact is geweest tussen de politie, Rijkswaterstaat en Defensie over de aanschaf van deze drones.

"Hoelang is het bij de politie bekend dat er mogelijk data van deze drones op Chinese drones terechtkwam?", wil Kathmann verder weten. Ze vraagt daarnaast waarom de politie doorging met de inzet van deze drones, terwijl ze wist dat er risico's waren op het gebied van dataveiligheid. Het PvdA-Kamerlid wil ook weten of de ministers het ermee eens zijn dat de privacy van burgers juist door de politie bewaakt moet worden en dat het dus onwenselijk is als de politie gebruikmaakt van zulke onveilige drones.

Grapperhaus en Visser moeten ook laten weten of ze bereid zijn om met politie en Rijkswaterstaat in gesprek te gaan over het niet meer gebruiken van de DJI-drones. Afsluitend wil het PvdA-Kamerlid weten of de ministers het er ermee eens zijn dat het cruciaal is dat informatie over de Nederlandse infrastructuur niet in handen komt van China. De bewindslieden hebben drie weken om de vragen te beantwoorden.

Reacties (9)
30-09-2021, 15:48 door Anoniem
Achteraf kunnen we ons daar niets meer van herinneren.
30-09-2021, 18:17 door Anoniem
Het is nogal een verschil of defensie er bij een missie of operatie gebruikt van maakt of de politie bij crowd control, verkeer, of bij het zoeken naar een vermist persoon.
30-09-2021, 20:45 door botbot
en maakt geen gebruik van de drones bij "afgeschermde operaties".

Waarom het zo slecht gesteld is met de beveiliging va ICT systemen word onder andere hierdoor veroorzaakt. Men maakt een verschil, gemeten met een natte vinger, onder druk van bezuinigingen, deadlines/implementatietijd en gebruiksvriendelijkheid, tussen data die "vertrouwelijk" is en data die dat niet is.

Daar gaat men a compleet de mist in. Je moet *alle* data als vertrouwelijk beschouwen. Ze zullen waarschijk denken, ja wat maakt het uit. We gebruiken die drones om langs de dijk te vliegen en te zien of we grote onregelmatigeden zien. De politie denkt: "Bij een openbare demonstratie kan zowiezo gefimt worden. Dus die informatie is openbaar".

Maar wat men vergeet is uiteraard ten eerste er met die dronebeelden ook andere informatie meegestuurd word. De hele omgeving wordt gefilmt. Met GPS aanduiding en tijd. Maar los van dat. Men denkt: "Ach dat is data die openbaar is en niet belangrijk". Wat men vergeet is dat er 1 miljard Chinezen zijn die allemaal kunnen brainstormen over hoe ze die openbare data, die ze onder die drones niet gehad zouden hebben, kunnen gebruiken voor persoonijk gewin ten koste van ons.
Je kunt simpelweg van te voren niet *alle* mogelijkheden van die data inschatten. (Dat is trouwens ook waarom de overheid zo min mogelijk data moet opslaan, en ik die corona-app ook niet vind kunnnen).

Nu op dit moment is er bij de overheid geen intentie om dingen met die data te doen die tegen wat burgerrechten in gaan (even geen discusie over uitsluiten van mensen etc. Maar je weet niet wie er over 4 jaar in de regering zit. en over 8, 12, 16,20 jaar. Je weet niet van te voren of die data ergens in die 20 jaar wordt gestolen omdat de beveiliging van de systemen niet heel erg hoog was want: "Ja wat kun je nou met die data?".

Wat je er mee kunt, daar hebben een miljard Chinezen, en tienduizenden criminelen, allen met de intentie om zichzelf te verrijken dus jaren de tijd voor om over na te denken.

Even 10 tellen nagedacht, tegenwoordig wemelt het op onze onroerendgoed markt van de Chineze investeerders die heel veel opkopen en winst maximaliseren. Die drones filmen realtime de hele omgeving van de stad. Men kan dus een stuk makkelijker zien welke panden potentieel de verkoop in gaan (slecht onderhouden, of de panden ernaast die allemaal verbouwd/gesloopt worden. Whatever). Dan hebben wij die Chinezen dus een een stuk gemakkelijker gemaakt om hier, voordat panden echt op de markt komen, onroernd goed op te kopen. Biedingen te doen. Voordat ze eigenlijk op de markt zijn.
30-09-2021, 22:34 door Anoniem
Door botbot:Men denkt: "Ach dat is data die openbaar is en niet belangrijk". Wat men vergeet is dat er 1 miljard Chinezen zijn die allemaal kunnen brainstormen over hoe ze die openbare data, die ze onder die drones niet gehad zouden hebben, kunnen gebruiken voor persoonijk gewin ten koste van ons.
Ik heb er grote problemen mee hoe hier Chinezen worden neergezet als een groep die op gewin ten koste van ons uit
zou zijn, terwijl dat dan impliciet niet zou gelden voor anderen die een dergelijk systeem zouden kunnen leveren, zoals
Amerikanen, Japanners, Zuid-Koreanen, etc.
Of zelfs Nederlanders, als wij nog in staat zouden zijn om zo iets zelf te ontwikkelen en produceren.
(iets wat door het Neoliberalisme onmogelijk gemaakt is)
30-09-2021, 22:53 door botbot
Door Anoniem:
Door botbot:Men denkt: "Ach dat is data die openbaar is en niet belangrijk". Wat men vergeet is dat er 1 miljard Chinezen zijn die allemaal kunnen brainstormen over hoe ze die openbare data, die ze onder die drones niet gehad zouden hebben, kunnen gebruiken voor persoonijk gewin ten koste van ons.
Ik heb er grote problemen mee hoe hier Chinezen worden neergezet als een groep die op gewin ten koste van ons uit
zou zijn, terwijl dat dan impliciet niet zou gelden voor anderen die een dergelijk systeem zouden kunnen leveren, zoals
Amerikanen, Japanners, Zuid-Koreanen, etc.
Of zelfs Nederlanders, als wij nog in staat zouden zijn om zo iets zelf te ontwikkelen en produceren.
(iets wat door het Neoliberalisme onmogelijk gemaakt is)


Daar heb je ook helemal gelijk in. Als de overheid data in AWS neerzet, moet dit ook binnen de EU gebeuren. Ik denk dat je een beetje de opvatting heb dat ik hier iets slechts zeg over Chinezen. Dat is niet zo. Iedere groep mensen dienen hun eigen belang. Om zelf vooruit te komen. De Chinezen, de Nederlanders, De Zimbabwanen etc. En aangezien 1 huis maar 1 x verkocht kan worden, en iedere euro maar 1 keer uitgegeven kan worden gaat simpelweg winst naar Chinezen, omdat die dmv informatiestromen een voordeel hebben, van onze inkomsten af. Dat is niet goed of slecht. Dat is gewoon een feit. En wij moeten als Nederlanders dus niet willlens en wetens data naar China gaan sturen die potentieel gebruikt kan worden ten koste van ons.
01-10-2021, 07:36 door Anoniem
Door Anoniem: Het is nogal een verschil of defensie er bij een missie of operatie gebruikt van maakt of de politie bij crowd control, verkeer, of bij het zoeken naar een vermist persoon.
Precies dit. Uit dit soort vragen blijkt dat het kennisniveau bij de PvdA blijkt bedroevend slecht is. Dit soort onbenullige vragen belast de ambtelijke organisaties en levert niets op, behalve een groter ambtelijk apparaat om al dit soort flutvragen te beantwoorden.
01-10-2021, 07:48 door Anoniem
Door botbot:
en maakt geen gebruik van de drones bij "afgeschermde operaties".
...
Daar gaat men a compleet de mist in. Je moet *alle* data als vertrouwelijk beschouwen. Ze zullen waarschijk denken, ja wat maakt het uit. We gebruiken die drones om langs de dijk te vliegen en te zien of we grote onregelmatigeden zien. De politie denkt: "Bij een openbare demonstratie kan zowiezo gefimt worden. Dus die informatie is openbaar".
Ik ben het niet met je eens, in de informatiebeveiliging is het een goed gebruik om data te rubriceren en passende beveiligingsmaatregelen te nemen. Je gaat niet alle data op het hoogste niveau beveiligen. Dat is hetzelfde als dat we allemaal in een atoombunker gaan worden, want als er ooit een atoombom valt dan is een huis niet goed genoeg.

Je hebt wel een punt met het risico dat correleren van veel data met een laag risicoprofiel kan leiden tot een ander risicoprofiel. Dat is wel iets waar je je ogen voor moet sluiten. Maar voor crowd control, zoeken naar vermiste personen, filmen van infrastructurele objecten zie ik het probleem niet direct. Bovendien kan je ook nog onderzoeken wat zo'n drone naar de fabrikant stuurt. Dat zullen geen complete films zijn, waarschijnlijk meer metadata met misschien een snapshot.

Overigens is er voor drones een grote open source community. Men zou ervoor kunnen kiezen om dit soort drones zelf te bouwen op basis van deze open source componenten. Maar ja, in het begin van deze eeuw hebben we een verkeerde afslag genomen en gesteld dat Nederland een kennisland moet worden. We waren te goed voor de maakindustrie. Nederland heeft niet zoveel mensen meer die echt iets kunnen bouwen, dus tja....we zijn flink van het buitenland afhankelijk geworden.
01-10-2021, 07:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door botbot:Men denkt: "Ach dat is data die openbaar is en niet belangrijk". Wat men vergeet is dat er 1 miljard Chinezen zijn die allemaal kunnen brainstormen over hoe ze die openbare data, die ze onder die drones niet gehad zouden hebben, kunnen gebruiken voor persoonijk gewin ten koste van ons.
Ik heb er grote problemen mee hoe hier Chinezen worden neergezet als een groep die op gewin ten koste van ons uit
zou zijn, terwijl dat dan impliciet niet zou gelden voor anderen die een dergelijk systeem zouden kunnen leveren, zoals
Amerikanen, Japanners, Zuid-Koreanen, etc.
Of zelfs Nederlanders, als wij nog in staat zouden zijn om zo iets zelf te ontwikkelen en produceren.
(iets wat door het Neoliberalisme onmogelijk gemaakt is)
Moeite heb ik er niet echt mee, want de Chinezen zijn op dit moment de wereld aan het veroveren. En dat doen ze heel stilletjes en behoorlijk goed.

Maar je hebt wel gelijk dat het risico niet alleen bij China, Rusland en dat soort landen ligt. In een ander artikel op deze website poste ik zojuist deze link: https://www.computable.be/artikel/nieuws/maatschappij/6499794/5440850/britten-zaten-achter-belgacom-hack-zegt-parket.html
En ook dit is een bekende: https://www.nporadio1.nl/nieuws/achtergrond/f9a4ae65-4be0-4429-9827-cd6ca535ad07/politie-kocht-peperdure-cryptofoons-met-een-achterdeurtje
01-10-2021, 11:07 door Anoniem
Door botbot:Iedere groep mensen dienen hun eigen belang. Om zelf vooruit te komen. De Chinezen, de Nederlanders, De Zimbabwanen etc. En aangezien 1 huis maar 1 x verkocht kan worden, en iedere euro maar 1 keer uitgegeven kan worden gaat simpelweg winst naar Chinezen, omdat die dmv informatiestromen een voordeel hebben, van onze inkomsten af. Dat is niet goed of slecht. Dat is gewoon een feit. En wij moeten als Nederlanders dus niet willlens en wetens data naar China gaan sturen die potentieel gebruikt kan worden ten koste van ons.
Dit staat haaks op de principes van het neoliberalisme en de globalisering, zoals die ook de drijvende kracht is
achter bijvoorbeeld de EU.
De politici die momenteel het heft in handen hebben zijn tegen eigen economieen die erop uit zijn om geld naar eigen
land te sluizen, werkgelegenheid zelf in stand te houden, voordeel niet bij anderen te leggen.
Alles moet concurreren, moet zo goedkoop mogelijk ingekocht worden, moet geproduceerd worden waar het het goedkoopst
is, en zelfs faciliteiten om dingen zelf te kunnen doen moeten worden opgedoekt of verkocht aan buitenlandse bedrijven
of investeerders. Want buitenland is beter, weg met ons. Zelfs werknemers moeten worden geimporteerd want
dat is goedkoper.
Mensen die daar tegen zijn moeten worden neergezet als wappies of populisten, en monddood gemaakt worden.

Dat is hoe het balletje rolt, hoe anders je het ook zou willen.
Kijk hoe het nu gaat met de brandstofcrisis in Engeland: de neoliberalen roepen meteen "kijk dat krijg je nou als
je uit de EU gaat, geen tankautochauffeurs meer!" en de Nederlandse media dragen die onzin breed uit alsof het
de waarheid is. De waarheid is natuurlijk dat westerse landen vroeger ZELF hun vrachtwagenchauffeurs hadden,
die met hard werken een boterham konden verdienen en een gezin onderhouden.
Dat is allemaal kapot gemaakt door de EU met hun arbeidsmobiliteit, die tot gevolg had dat hordes chauffeurs uit
het voormalige oostblok hier kwamen werken tegen een loon wat naar hun standaarden lekker hoog was en voor
ons ongelofelijk laag (het minimumloon is in die landen maar 10% van wat het hier is dus marge zat).
Gevolg is dat lokale mensen geen chauffeur meer kunnen/willen worden omdat ze voor het salaris wat geboden
wordt niet kunnen werken en een gezin onderhouden (zeker niet met de huizenprijzen van tegenwoordig) en alles
dus voortaan in handen van de oosteuropeanen is. Als dat wegvalt door uit de EU te stappen moet je niet dat
eruitstappen de schuld geven, maar die politiek van de EU die zoveel kapotgemaakt heeft. Maar dat geluid hoor
je hier niet en als je het wel hoort wordt het neergesabeld door de clubjes die belang hebben bij dit soort idioterie.

Met data zal het net zo gaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.