image

Volt vraagt kabinet om maatregelen naar aanleiding van Facebook-storing

donderdag 7 oktober 2021, 14:31 door Redactie, 32 reacties

Volt heeft demissionair ministers Blok van Economische Zaken en Ollongren van Binnenlandse Zaken gevraagd welke maatregelen de bewindslieden gaan nemen naar aanleiding van de grote storing bij Facebook, Instagram en WhatsApp van afgelopen maandag. "Heeft de grootschalige storing impact gehad op de bedrijfsvoering van de Nederlandse overheid? Zo ja, op welke manier? Heeft de Nederlandse overheid daarbij schade geleden?", vraagt Volt-Kamerlid Dassen.

De ministers moeten daarnaast duidelijk maken of ze berichten van burgers, bedrijven en organisaties hebben gehad die last hebben ervaren van de storing. Ook wil Dassen weten hoe het demissionaire kabinet van plan is om in de toekomst om te gaan met zulke grootschalige digitale storingen. Daarnaast vraagt hij aan de bewindslieden of die tijdens de komende Europese top het belang van het vernieuwen en updaten van het Border Gateway Protocol willen agenderen.

Het Border Gateway Protocol (BGP) wordt gebruikt om verkeer tussen autonomous systems (AS) te routeren en essentieel is voor de werking van het internet. De backbonerouters maken gebruik van lijsten met mogelijke routes om netwerkverkeer op hun bestemming af te leven. Zonder BGP weten deze routers niet waar het verkeer naar toe moet en kan het internet niet functioneren.

Via BGP kan een netwerk, zoals Facebook, zijn bestaan aan andere netwerken aankondigen. Door een foute BGP-update stopte Facebook met deze aankondiging, waardoor internetproviders en andere netwerken Facebooks netwerk niet meer konden vinden en gingen ook Facebooks dns-servers offline.

"Deelt het demissionaire kabinet de mening dat dit incident wederom aantoont hoe groot de afhankelijkheid van slechts enkele tech-grootmachten op dit moment is en dat deze buitenproportionele afhankelijkheid, middels Europese wetgeving, noodzakelijkerwijs en spoedig ingeperkt dient te worden ter bescherming van Europese burgers en bedrijfsleven? Zo ja, hoe gaat het demissionaire kabinet dit aanpakken?", vraagt het Volt-Kamerlid verder. De vragen dienen binnen drie weken zijn te beantwoord.

Reacties (32)
07-10-2021, 14:37 door Anoniem
Ja HALLOOO piepeltjes van Volt, dit is helemaal geen fout van het BGP protocol maar een fout van een Facebook beheerder!
Er zitten zat "problemen" in BGP maar daar wordt allang aan gesleuteld en deze problemen hebben niks te maken met
wat er nu fout ging. Dus niet als je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt ineens bij het kabinet
gaan vragen wat ze aan BGP gaan doen.

Je afvragen of je als land afhankelijk wilt zijn van Facebook en dergelijke bedrijven dat is wat anders.
Ik denk ook dat in dit geval de emotionele schade bij de individuele burger groter was dan de ontregeling van het land
door de storing, maar je mag zeker vragen van overheden om hun informatie en communicatie niet te laten verlopen
via iets als Facebook of Whatsapp, of in ieder geval niet uitsluitend. Ik denk echter dat dit probleem meer voorkomt
bij bedrijven dan bij de overheid.
07-10-2021, 14:41 door Anoniem
Op het moment dat de overheid hier in enige vorm last van gehad heeft, dan geeft dat ook meteen het failliet van de overheid aan.

ALS ze hun zaken op de rit zouden hebben DAN zou zoiets geen enkele impact mogen hebben. Je zou er niet eens een kamervraag over moeten hoeven stellen.
07-10-2021, 14:53 door Anoniem
"Heeft de grootschalige storing impact gehad op de bedrijfsvoering van de Nederlandse overheid?"
Zo ja, welke idioten zijn daar voor verantwoordelijk, en hoe kunnen we in de toekomst onafhankelijkheid van dit verwerpelijke bedrijf garanderen.
07-10-2021, 14:59 door Anoniem
De ministers maken zich druk om een commercieel bedrijf, voor wie werken ze ?
07-10-2021, 15:48 door Anoniem
Hééft de overheid hier dan op enige manier last van gehad? Ik kan me zo gauw niet herinneren dat daar iets over is beweerd. Sukkels die gaan jammeren als farceboek of een andere particuliere site het niet doet zijn daar geen maatstaf voor.
07-10-2021, 15:52 door Anoniem
Wel die vragen zijn makkelijk te beantwoorden niet?


"Heeft de grootschalige storing impact gehad op de bedrijfsvoering van de Nederlandse overheid?
Ja

Zo ja, op welke manier?
Men kon niet meer kattenplaatjes kijken onder de debatten.

Heeft de Nederlandse overheid daarbij schade geleden?", vraagt Volt-Kamerlid Dassen.
Nee ze gingen over naar twitter.


Om dit soort vragen schaam ik me kapot voor de oude en nieuwe generatie politicus.
Dit soort onzinnige vragen ben ik iedergeval niet tegengekomen in de tijd van Lubbers Kok en Balkenende.
07-10-2021, 16:05 door Anoniem
Door Anoniem: De ministers maken zich druk om een commercieel bedrijf, voor wie werken ze ?
Sinds wanneer zitten er ministers van Volt in de regering?
07-10-2021, 16:07 door Anoniem
Wat een gasten, die van Volt. Klagen terwijl ze er de ballen verstand van blijken te hebben.
07-10-2021, 16:29 door Anoniem
grote kostenpost voor de overheid. :-)

landelijk dienen al die kansloze verkeersborden met "attentie, Whatsapp buurtpreventie"
aangepast te worden naar:

"Attentie, Signal buurtpreventie"
07-10-2021, 16:41 door Anoniem
"Deelt het demissionaire kabinet de mening dat dit incident wederom aantoont hoe groot de afhankelijkheid van slechts enkele tech-grootmachten op dit moment is en dat deze buitenproportionele afhankelijkheid, middels Europese wetgeving, noodzakelijkerwijs en spoedig ingeperkt dient te worden ter bescherming van Europese burgers en bedrijfsleven? Zo ja, hoe gaat het demissionaire kabinet dit aanpakken?"

Op zich is die afhankelijkheid van big-tech geen gekke constatering toch?
07-10-2021, 16:42 door [Account Verwijderd]
Heerlijk al die reacties hier.
Het is toch wel erg triest gesteld als mensen in de 2de kamer vragen gaan stellen over de bereikbaarheid van facebook.
Het is nog erger dan ik dacht.
Get a live.
07-10-2021, 16:58 door Anoniem
Dit is dus het niveau van onze beleidsmakers, en het zegt ook veel over het niveau van de kiezers.
07-10-2021, 17:39 door Anoniem
Wat een onzin vragen. Probleem zit niet in de specificaties van BGP. De technische problemen bij het Amerikaanse bedrijf Facebook zijn geen issue voor de Nederlandse regering. En de overheid moet al helemaal niet afhankelijk zijn van Facebook, WhatsApp en Instagram.
07-10-2021, 18:12 door Anoniem
Volt denkt toch niet dat er enige vorm van SLA rust op het gebruik van deze diensten?? Wat een vreemde logica van die lui.
07-10-2021, 18:26 door Anoniem
Volt is D66 light, ze zijn gefinanciert door George Soros. Als zij vragen gaan stellen is dat zeer waarschijnlijk om de vrijheid van meningsuiting in te perken...
08-10-2021, 05:55 door Anoniem
Lekker rustig en geen privacy schendingen door Facebook, WhatsApp of wat dan ook. Het is ongelofelijk dom om Facebook of WhatsApp op je mobieltje of Pc te hebben.
Facebook absorbeert alle info van jou mobiel of Pc af.
08-10-2021, 07:42 door Anoniem
Door Anoniem: Volt is D66 light, ze zijn gefinanciert door George Soros. Als zij vragen gaan stellen is dat zeer waarschijnlijk om de vrijheid van meningsuiting in te perken...
Ongelofelijk dat FvD daar nog geen kamervragen over gesteld heeft...

Proest! Geloof je zelf wat je daar schrijft?
08-10-2021, 07:51 door Anoniem
Als Volt een verandering wil in het BGP moeten ze contact zoeken met de IETF. Als voorstudie kunnen ze RFC 4271 doornemen:

https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc4271.

Overheid afhankelijk van faecesboek? Zie reactie:

Door Anoniem: "Heeft de grootschalige storing impact gehad op de bedrijfsvoering van de Nederlandse overheid?"
Zo ja, welke idioten zijn daar voor verantwoordelijk, en hoe kunnen we in de toekomst onafhankelijkheid van dit verwerpelijke bedrijf garanderen.
08-10-2021, 08:31 door Anoniem
Door Anoniem:De technische problemen bij het Amerikaanse bedrijf Facebook zijn geen issue voor de Nederlandse regering. En de overheid moet al helemaal niet afhankelijk zijn van Facebook, WhatsApp en Instagram.
De tweede zin klopt, maar gegeven de realiteit is het eerste helaas niet waar. Probleem is een beetje dat Facebook/Whatsapp gebruikt worden voor communicatie met burgers _omdat_ het zulke populaire platformen zijn. Er kan natuurlijk mooi een Overheid Berichten Dienst worden opgetuigd om onafhankelijk te zijn van 3e partijen, maar je loopt dan vrij vlot tegen het probleem van laagdrempelige communicatie aan.
08-10-2021, 08:31 door Anoniem
Door Anoniem: Volt is D66 light, ze zijn gefinanciert door George Soros. Als zij vragen gaan stellen is dat zeer waarschijnlijk om de vrijheid van meningsuiting in te perken...
Jongens, jogns, George Soros heeft het maar druk, of niet?
08-10-2021, 09:22 door Anoniem
Erger vind ik het dat Volt de zoveelste socialistische partij is in de Kamer. Is 1 partij niet genoeg?
08-10-2021, 09:29 door Anoniem
De politie heeft ook whatsapp nummers evenals prorail. Daarnaast zal het checken van social media profielen door gemeentes ook wel een knauw hebben opgelopen. (geen oordeel)

En laat het een waarschuwing zijn om geen whatsapp te gebruiken voor zakelijke communicatie.
08-10-2021, 09:41 door Anoniem
Wat een primaire reacties hier. Volt is aan het vissen (eigenlijk retorische vraag) of de overheid Whatsapp gebruikt. Want dat doen ze voor de bedrijfsvoering net als Teams en wat dan vervolgens de opgelopen schade is door deze verkeerde keuze.
Volt leest ook veel over de ransomware aanvallen van de laatste tijd. Dat gecombineerd vraagt men zich af hoe om te gaan met zulke grootschalige verstoringen. Men is namelijk voor meer Europese (open source) oplossingen mbv locale toeleveranciers.
08-10-2021, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: Erger vind ik het dat Volt de zoveelste socialistische partij is in de Kamer. Is 1 partij niet genoeg?
Daar heb je er weer een die niet eens weet wat socialisme is.
08-10-2021, 10:01 door _R0N_
En wederom is duidelijk dat politiek en IT niet samen gaat
08-10-2021, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gasten, die van Volt. Klagen terwijl ze er de ballen verstand van blijken te hebben.

Past in de lijn. Volt is D66 in het kwadraat. En die hadden uber-nitwit Kees Verhoeven als "ict politicus".
08-10-2021, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Erger vind ik het dat Volt de zoveelste socialistische partij is in de Kamer. Is 1 partij niet genoeg?
Daar heb je er weer een die niet eens weet wat socialisme is.
Oh? Op de man spelen? Manipulatie techniek heet dat.
08-10-2021, 11:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Erger vind ik het dat Volt de zoveelste socialistische partij is in de Kamer. Is 1 partij niet genoeg?
Daar heb je er weer een die niet eens weet wat socialisme is.
Ik voel dat de Amerikaanse trend hier begint over te waaien. Niet eens met wat ik zeg? -> Socialisme (zonder onderbouwing wat socialisme verder zou inhouden). In mijn ogen 1 van de meer beangstigende trends op het moment (in z'n algemeenheid).
08-10-2021, 13:53 door Anoniem
Door Anoniem: Erger vind ik het dat Volt de zoveelste socialistische partij is in de Kamer. Is 1 partij niet genoeg?

Waar ik problemen mee heb is dat er meer dan één christelijke partij is! Hebben ze aan één partij niet genoeg?
Wat ik nog veel erger vind is dat er zoveel liberale partijen zijn. Is één partij niet genoeg?
en daarnaast er zijn zoveel populistische partijen. Is één partij niet genoeg?

/s

En ik zal maar niet eens gaan beginnen over hoe correct het label van socialisme al dan niet is op Volt. Nog wel iets zinnigs toe te voegen?

Verder inderdaad weer een gevalletje van Politici die IT niet begrijpen en er uitspraken over doen die slechts voor een klein deel hout snijden. Wel rake opmerking dat er een zeer beperkt aantal IT bedrijven zoveel invloed en macht hebben.
Immers, dit keer is het facebook, volgende keer is het Microsoft met zijn 365 omgeving? Of AWS, waarop mogelijk bepaalde diensten draaien. Ga zo maar door.

Wel jammer, had van Volt, met zijn relatief jonge mensen e.d. wel wat meer IT vaardigheid verwacht. (al is het maar achter de schermen)
08-10-2021, 23:10 door Anoniem
Door Anoniem: Op het moment dat de overheid hier in enige vorm last van gehad heeft, dan geeft dat ook meteen het failliet van de overheid aan.
Het zou de overheid sieren om zich van facebook de distancieren. Dus geen facebook en whatsapp of instagram gebruiken, of welk ander amerikaans medium ook, maar alles via de eigen websites (daar is de overheid groot genoeg voor).
09-10-2021, 18:38 door Anoniem
Als de overheid via facebook werkt - dan hou ik facebook wel tegen. En als het te gortig wordt - laten we er de belgische GBA op los!
11-10-2021, 09:07 door Anoniem
Door Anoniem: grote kostenpost voor de overheid. :-)

landelijk dienen al die kansloze verkeersborden met "attentie, Whatsapp buurtpreventie"
aangepast te worden naar:

"Attentie, Signal buurtpreventie"

Hoop dat ze eens inzien dat whatsapp/facebook dus prima kan volgen wat er binnen wijken besproken wordt, zodat ze beter kunnen targeten, maar ook informatie bezitten die erg privacy gevoelig is. Misschien is onze overheid wel geïnteresseerd in die informatie, wie weet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.