image

Experts: Facebook kan problemen niet achter nieuwe naam verbergen

donderdag 21 oktober 2021, 16:04 door Redactie, 6 reacties

Facebook kan alle problemen die het heeft niet achter een nieuwe naam verbergen, zo laten merkenexperts tegenover Wired weten. Naar verwachting zal Facebook-oprichter Mark Zuckerberg volgende week tijdens Facebook Connect de nieuwe naam aankondigen, die Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus en andere onderdelen omvat, en duidelijk moet maken dat het bedrijf een conglomeraat is dat verdergaat dan alleen social media.

De afgelopen jaren kreeg Facebook met tal van privacyschandalen en datalekken te maken, legden toezichthouders miljoenenboetes op, werd het platform gebruikt voor het beïnvloeden van verkiezingen en zou het ook een rol hebben gespeeld bij de genocide in Myanmar. Recentelijk deelde klokkenluider Frances Haugen gevoelige interne documenten met The Wall Street Journal waaronder andere uit blijkt dat Facebook weet dat Instagram schadelijk is voor tienermeisjes.

Mogelijk dat Facebook met een nieuwe naam alle negatieve associaties achter zich wil laten. Experts zijn echter niet overtuigd dat dit gaat werken. "Iedereen weet wat Facebook is", zegt Jim Heininger, oprichter van Rebranding Experts, een bedrijf dat ondernemingen met een nieuwe naam helpt. "De meest effectieve manier voor Facebook om de uitdagingen aan te pakken die de naam hebben besmet is door corrigerende maatregelen te nemen, niet het veranderen van de naam."

Heininger krijgt bijval van Anaezi Modu, oprichter en ceo van merkenadviseur Rebrand. "Tenzij Facebook serieuze plannen heeft om tenminste een deel van de vele problemen aan te pakken, is het veranderen van alleen een naam zinloos. Het kan de situatie zelfs verslechteren." Het kiezen van een nieuwe naam kan namelijk voor meer wantrouwen zorgen als het lijkt alsof een bedrijf zich van de slechte reputatie probeert te distantiëren.

Hoe het bedrijf ook gaat heten, een nieuwe naam is volgens Heininger nog wel de minste van Facebooks problemen. Facebook zou als belangrijkste aanpassingen binnen het bedrijf en het leiderschap moeten doorvoeren die vertrouwen geven, voordat gebruikers en het publiek een nieuwe naam zullen omarmen, aldus de expert.

Reacties (6)
21-10-2021, 16:21 door Anoniem
2face of coverup zijn potentiele kandidaten.
21-10-2021, 16:38 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 21-10-2021, 16:39
Je weet vooruit niet goed hoe dat uitpakt.
Consumentisme is vaak voorspelbaar, maar evenzeer grillig.

Voorbeeld:
Naamsverandering van Iglo (diepvrieslevensmiddelen) was in de nasleep van het koelvloeistofincident in een vrachtauto waardoor diepvrieswaren vergiftigd werden (tweede helft 70er jaren) succesvol, maar het heeft Unilever heel veel moeite gekost. (1)

Dat betrof een ongeluk, en uiteraard totaal niet opzettelijk !! , zoals Facebook wel opzettelijk privédata lekte naar Cambridge Analytica, maar de naamsveranderingen (het waren er meerderen) die volgden - nu heet het uiteindelijk weer Iglo - hebben wel het slechte imago dat het merk plotsklaps ongelukkigerwijze kreeg, verdoezelt.
Het had er indertijd anders slecht uitgezien voor dit levensmiddelenmerk want ik herinner mij nog dat de omzet bij Unilever m.b.t. Iglo toen helemaal kelderde. Wij bleven indertijd met een overschot aan Iglo diepvries zitten (breuk)

(1)
https://www.trouw.nl/nieuws/introductie-nieuw-merk-steeds-riskanter~bdba2c33/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

P.s.
Ik kon alleen nog iets daarover vinden in bovenstaand artikel uit 1994. En dat bewijst redelijkerwijze voldoende dat dit ongeluk - Ik dacht dat daardoor mensen zijn overleden na eten van een Iglo maaltijd - helemaal in de schaduw van de geschiedenis is verdwenen.

TERECHT. NOGMAALS: UNILEVER / IGLO TROF TOTAAL GEEN SCHULD!
21-10-2021, 16:39 door Anoniem
Het sociale netwerk Facebook blijft mogelijk dezelfde naam houden, net als de andere Facebookmerken die eveneens miljarden gebruikers hebben, zoals Instagram en Whatsapp. De naamswijziging zou betrekking hebben op het moederbedrijf.

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/mark-zuckerberg-wil-naamsverandering-voor-facebook-inc/article-news-1791965.html


Eerder realiseerde Google een gelijkaardige rebranding. Het moederbedrijf van Google heet Alphabet, Inc.
21-10-2021, 22:00 door Anoniem
Door Anoniem: 2face of coverup zijn potentiele kandidaten.
Waarschijnlijk is zo'n holding noodzakelijk om nog meer belasting te kunnen ontwijken.
De naam zelf is dan niet zo belangrijk, iets als whitewash of blackstock bijvoorbeeld, als die naam nog vrij van rechten is.
21-10-2021, 23:34 door Anoniem
Het margarine-merk Rama bijvoorbeeld is in Nederland na een schandaal met rode huiduitslag nooit meer verkocht.
In die dagen maakt men zich nog druk over o.a. borstelwormpjes in het Rotterdamse drinkwater.
Zelf ook nog met containertjes water van elders gefietst.

Nu gebeurt er op de digitale infrastructuur zo veel, dat het eindgebruikers nauwelijks nog raakt. (of het schijnt zo).
We zijn met z'n allen wel flink afgestompt geraakt en dienen steeds sterke prikkels te krijgen
en dan nog komen we nog nauwelijks in actie. De Jan Salie geest van eertijds is nu de nieuwe lethargie 2021.

Daarom zal Facebook etc. er weinig van merken. En het kantoortje in Ierland houdt hen wel uit de wind.

#sockpuppet
24-10-2021, 01:00 door Anoniem
L.S.

Het gaat eerdaags nog eens goed fout op de Internet infrastructuur,
knalt het hele Interwebz opeens eruit.

WEF Professor Klaus Schwab heeft er al ernstig voor gewaarschuwd,
dus misschien zit het binnenkort wel in de "pijplijn" zogezegd
( - pijplijn/pipeline ergo benzine boven de EU 2,10).

Eerst moet alles naar de barrebiesjes, eer je met de volgende drie B's kan beginnen (build back better).

Ransomware is een geducht breekijzer gebleken.

(Sorry, geachte moderatie voor de ietwat wrange humor hier,
ik bedoel het slechts als een overpeinzingsmoment voor allen,
aangaande de situatie, waarin we nu beland schijnen te zijn).

#sockpuppet
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.