image

ProtonMail wint rechtszaak over bewaarplicht voor e-mailproviders

woensdag 27 oktober 2021, 12:47 door Redactie, 11 reacties

E-mailproviders in Zwitserland zijn geen telecomproviders en vallen daardoor ook niet onder de bewaarplichtregels die voor laatstgenoemde gelden, zo heeft een Zwitserse rechtbank geoordeeld in een rechtszaak die e-mailprovider ProtonMail tegen de Zwitserse overheid had aangespannen.

Eerder dit jaar oordeelde het Zwitserse hooggerechtshof in een zaak van chatdienst Threema dat chatdiensten geen telecomproviders zijn. "Beide uitspraken zijn een overwinning voor privacy in Zwitserland, aangezien veel Zwitserse bedrijven nu zijn uitgezonderd van het overhandigen van bepaalde gebruikersinformatie in reactie op Zwitserse gerechtelijke bevelen", laat het team van ProtonMail in een reactie weten.

De e-mailprovider stelt dat het vanwege de sterke privacybescherming die het biedt bewust voor Zwitserland als thuisbasis heeft gekozen. "We blijven echter de ontwikkelingen in Zwitserland en andere landen volgen, en indien nodig, ons aanpassen om ervoor te zorgen dat de jurisdictie waar we gevestigd zijn de best mogelijke privacybescherming biedt." Onlangs kwam ProtonMail nog in het nieuws omdat het het ip-adres van een Franse activist aan de Zwitserse politie had verstrekt.

Reacties (11)
27-10-2021, 12:59 door Anoniem
Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.
27-10-2021, 14:20 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Anoniem: Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.

Ja, goed nieuws. Een postbode hoeft ook geen kopieën van bezorgde brieven te bewaren.
27-10-2021, 14:34 door buttonius
Hoe lang zou het duren tot de Zwitserse wetgeving is aangepast zodat chats expliciet onder telecom met bewaarplicht vallen?
Ik denk dat de juristen nu al aan het schrijven zijn.
27-10-2021, 15:06 door Anoniem
Heel goed nieuws,ze proberen protonmail
al een tijdje in het negatieve te krijgen,omdat ze privacy
en email encryptie aanbieden,maar ze vechten van zich af zo hoort het.

The Matrix
27-10-2021, 15:55 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem: Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.

Ja, goed nieuws. Een postbode hoeft ook geen kopieën van bezorgde brieven te bewaren.
Dat doet PostNL dus wel. Van iedere brief wordt een scan gemaakt en opgeslagen. Oftewel verwerking van persoonsgegevens zonder toestemming.
27-10-2021, 16:13 door Anoniem
Door buttonius: Hoe lang zou het duren tot de Zwitserse wetgeving is aangepast zodat chats expliciet onder telecom met bewaarplicht vallen?
Ik denk dat de juristen nu al aan het schrijven zijn.
Ja, dat vermoedde ik ook al (zucht). Intussen hoop je maar dat het niet uitkomt.
27-10-2021, 20:54 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem: Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.

Ja, goed nieuws. Een postbode hoeft ook geen kopieën van bezorgde brieven te bewaren.
Dat doet PostNL dus wel. Van iedere brief wordt een scan gemaakt en opgeslagen. Oftewel verwerking van persoonsgegevens zonder toestemming.

Dat lijkt me sterk... iets met briefgeheim en zo? En ze gaan toch geen enveloppen open maken? Of bedoel je dat ze de adresgegevens van elke envelop registreren, ook als je een brief niet aangetekend verstuurt? Dat lijkt me inderdaad niet nodig voor het uitvoeren van de verzending, en daarom niet toegestaan zonder voorafgaande instemming van de afzender.

Maar dan zullen ze wel verwijzen naar de containerbepaling art. 6 lid 1 onder f AVG over "gerechtvaardigd belang", of naar hun eigen algemene voorwaarden in connectie met art. 6 lid 1 onder b AVG ("noodzaak voor uitvoering van een contract"). Ze hebben mij in ieder geval nog nooit op de hoogte gesteld van het feit dat als ik een gewoon envelopje verstuur, dat dat dan geregistreerd wordt. Als het klopt wat je zegt, heeft PostNL dus gehandeld in strijd met haar plicht om betrokkenen te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens.

Maar ja, de AVG is toch al een wassen neus gebleken die geen reële privacy-bescherming biedt. We zijn eigenlijk alweer terug in de achttiende eeuw, toen brieven in Europa werden onderschept en opengemaakt in opdracht van allerlei vorsten. Degenen die brieven verstuurden, wisten dat dat gebeurde. Als je dat echt niet wilde, moest je persoonlijk een koerier huren in wie je vertrouwen had. Die ging dan bijvoorbeeld te paard op weg met jouw brief in zijn zadeltas...
27-10-2021, 23:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem: Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.

Ja, goed nieuws. Een postbode hoeft ook geen kopieën van bezorgde brieven te bewaren.
Dat doet PostNL dus wel. Van iedere brief wordt een scan gemaakt en opgeslagen. Oftewel verwerking van persoonsgegevens zonder toestemming.

Wat je zegt klopt, maar het gaat dan om de buitenkant van de enveloppe (of bij een postkaart is de tekst natuurlijk wel zichtbaar).
28-10-2021, 10:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem: Goed nieuws. Fijn te lezen dat er zo nu en dan kleine overwinningen op het gebied van privacy worden behaald.

Ja, goed nieuws. Een postbode hoeft ook geen kopieën van bezorgde brieven te bewaren.
Dat doet PostNL dus wel. Van iedere brief wordt een scan gemaakt en opgeslagen. Oftewel verwerking van persoonsgegevens zonder toestemming.

Wat je zegt klopt, maar het gaat dan om de buitenkant van de enveloppe (of bij een postkaart is de tekst natuurlijk wel zichtbaar).
Die " foto" hebben ze nodig voor het automatisch sorteren van de post!
28-10-2021, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Die " foto" hebben ze nodig voor het automatisch sorteren van de post!
Ik vind het wel netjes (en handig) dat ze die foto's gewoon bewaren en toegankelijk maken want daarmee kun je
allerlei geschillen rond "ik ontvang brieven niet" op een duidelijke en doelgerichte wijze afwikkelen.
Als er postbodes zijn die post in sloten gooien of in verkeerde brievenbussen dan kun je in ieder geval in het systeem
zien welke brieven er naar je onderweg waren en welke daarvan nooit zijn aangekomen.
Omdat postbezorger tegenwoordig geen erebaan met ambtseed meer is maar een nul-uren baantje voor mensen
die snel wat willen bijverdienen zie je tegenwoordig vaker slordig werk en ontoelaatbaar gedrag, en dan is het zeker
handig om die administratie erbij te hebben. Dat zal PostNL zeker begrepen hebben.
28-10-2021, 14:58 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Die " foto" hebben ze nodig voor het automatisch sorteren van de post!
Ik vind het wel netjes (en handig) dat ze die foto's gewoon bewaren en toegankelijk maken want daarmee kun je
allerlei geschillen rond "ik ontvang brieven niet" op een duidelijke en doelgerichte wijze afwikkelen.
Als er postbodes zijn die post in sloten gooien of in verkeerde brievenbussen dan kun je in ieder geval in het systeem
zien welke brieven er naar je onderweg waren en welke daarvan nooit zijn aangekomen.
Omdat postbezorger tegenwoordig geen erebaan met ambtseed meer is maar een nul-uren baantje voor mensen
die snel wat willen bijverdienen zie je tegenwoordig vaker slordig werk en ontoelaatbaar gedrag, en dan is het zeker
handig om die administratie erbij te hebben. Dat zal PostNL zeker begrepen hebben.

Dus volgens jouw redenering: door op capabele medewerkers te bezuinigen en ze te vervangen door ongeïnteresseerde, slordige nul-uren-baantjes-medewerkers, heeft PostNL een reden gecreëerd om ook nog eens de privacy van de verzenders van brieven te verminderen? Terwijl ondertussen de prijzen van de postzegels enorm omhoog zijn gegaan? Dan zijn we door PostNL weer mooi genaaid.

Als ik een aangetekende brief stuur, accepteer ik registratie van de adresgegevens. Maar als ik een gewone brief stuur, wil dat die niet geregistreerd wordt, maar gewoon professioneel bezorgd en daarmee dan de kous af. Dus niet mijn gegevens bewaren. Waarover mij trouwens ook nooit iets gevraagd is.

Ik heb trouwens wel eens de post gebeld vanwege een niet-aangekomen brief, maar hun systeem hielp helemaal niet om die op te sporen. Dat was er eentje naar een ander Europees land (niet-aangetekend) en de boodschap was: buiten onze landsgrenzen weten we niets, en dat is voor risico van de afzender. Terwijl dat natuurlijk de brieven zijn waarbij het soms niet goed gaat...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.