image

Ouderenbonden kritisch over verdwijnen van papieren acceptgiro in 2023

woensdag 3 november 2021, 13:51 door Redactie, 8 reacties

Ouderenbonden zijn kritisch over het verdwijnen van de papieren acceptgiro in 2023. Na 46 jaar komt er dan een einde aan deze betaalmethode. Volgens betalingsverwerker Currence is de belangrijkste reden voor het uitfaseren dat het gebruik van de papieren acceptgiro zeer snel terugloopt, met ongeveer dertig procent per jaar.

Ouderenbond ANBO vindt het vooral belangrijk dat ouderen die niet internetbankieren een papieren alternatief hebben voor de acceptgiro. "Daarin is voorzien, zodat mensen de komende anderhalf jaar kunnen wennen aan het alternatief en ermee leren omgaan", aldus de organisatie. De ANBO zegt een vinger aan de pols te zullen houden of de overstap naar papieren alternatieven goed verloopt.

Als alternatief kunnen mensen gegevens van een standaard betaalinstructie op een overschrijfkaart invullen en zo betalen. "Bij het overschrijven kunnen makkelijk fouten worden gemaakt. Dat moet dan ook goed worden gemonitord. Als blijkt dat het geregeld fout gaat, zal een oplossing moeten worden bedacht", stelt de ANBO.

Ouderenbond KBO-PCOB is bang dat de zelfstandigheid van ouderen in het geding komt. "Internetbankieren heeft veel 24/7-voordelen. Maar alleen een handtekening plaatsen, een bedrag invullen en naar de brievenbus lopen was voor menigeen een stuk eenvoudiger en veiliger dan internetbankieren", zegt een woordvoerder tegenover De Gelderlander. "Bij internetbankieren komt de afhankelijkheid een stuk sneller dichterbij. Van kinderen en kleinkinderen, de bank zelf. Die zelfstandigheid zien we liever niet aangetast worden."

De Consumentenbond kan zich vinden in het besluit van Currence om de acceptgiro uit te faseren, maar vindt ook dat er goede alternatieven beschikbaar blijven voor mensen die niet aan internetbankieren doen. "Er mag geen digi-dwang zijn. Banken moeten zorgen voor bijvoorbeeld servicepunten waar mensen terechtkunnen."

Reacties (8)
03-11-2021, 13:53 door Anoniem
Als de ouderen nu gewoon de bedragen via automatische incasso laten afschrijven, dan besparen ze er ook nog geld mee. Dus ouderen, doe zoals ik (inmiddels ook een oudere).
03-11-2021, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Als de ouderen nu gewoon de bedragen via automatische incasso laten afschrijven, dan besparen ze er ook nog geld mee. Dus ouderen, doe zoals ik (inmiddels ook een oudere).

Dat gaat voor periodieke betalingen, maar een acceptgiro wordt ook gebruikt bij eenmalige aanschaf van goederen of diensten. Het vergt vertrouwen in de partij die mag incasseren, om de machtiging af te geven. Dat zal er niet (altijd) zijn en dan is een acceptgiro prettig. Die geeft eenmalig een bedrag aan de ander en niet het risico dat er nog meer van de rekening af gaat.
03-11-2021, 15:33 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-11-2021, 15:38
Door Anoniem: Als de ouderen nu gewoon de bedragen via automatische incasso laten afschrijven, dan besparen ze er ook nog geld mee. Dus ouderen, doe zoals ik (inmiddels ook een oudere).

Krijgen we dat weer.
Niet zo zeuren ouderen, gewoon mee lopen met de massa, we doen het allemaal.
Sommige hebben dan het idee dat ze het overzicht kwijt raken en wat er allemaal van hun rekening afgeschreven wordt.
Zo kwam ik er achter dat mijn pa 2 verzekeringen had voor dezelfde auto.
Zo handig al die automatische overschrijvingen. Alles verliep vanzelf. Hij hoefde nergens op te letten verder.
En hij hoefde geen acceptgiro kaarten meer in te leveren.

Ik kijk zeer regelmatig even na wat er allemaal met mijn rekening gebeurt.
Ouderen doen dat niet. Daar ben ik nou wel achter inmiddels.
Die gaan ook geen papieren meer nakijken wat de bank opstuurt over je rekening.
03-11-2021, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem: Als de ouderen nu gewoon de bedragen via automatische incasso laten afschrijven, dan besparen ze er ook nog geld mee. Dus ouderen, doe zoals ik (inmiddels ook een oudere).
Lijkt me geen goed plan want alles wat automatisch gaat gaat altijd een keer mis.
03-11-2021, 20:48 door Briolet
Ik snap het hele probleem niet. De laatste 35 jaar waren er altijd al een heleboel betalingen waarvoor je geen acceptgiro kreeg. Daar moeten deze ouderen ook al een oplossing voor gehad hebben.

Voordat ik ging internetbankieren, stuurde ik meer betaalopdrachten uit dan acceptgiro's. b.v. bij een betaling aan een buitenlands bedrijf (vakantiehuisje vooraf betalen etc) kreeg je ook geen acceptgiro.
04-11-2021, 02:00 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-11-2021, 02:04
Ik heb de indruk dat de ouderenbond te statisch denkt over de oudere mens, die met 'jongere' ouderen met het jaar dat verstrijkt wordt 'ververst'. De groep ouderen over 5 jaar is procentueel digitaal vaardiger dan dezelfde leeftijdsgroep nu.
Zelf ben ik 65+ en ik draai mijn hand niet om voor digitaal bankieren, inclusief een zelf gecompileerde financiële database - geen template - want aan zo'n door je bank voorgekauwd digitaal rekeningoverzicht heb je weinig tot niets.
Waar ik niet voor warm loop is een smartphone.(*) Enfin ik wijk af.

Ik bedoel: er is nu een groep ouderen van 70+ die moeite hebben met 'digitaal'. Over 5 jaar is die groep van 70+ de leeftijdsgroep van mij en daaronder zijn procentueel meer individuen die de Accept-Giro niet meer missen.

Het is nu eenmaal de tand des tijds dat dingen ontstaan en vergaan en met dat vergaan is nooit een absoluut en volledig aanvaardbare scherpe grens te trekken voor de belanghebbenden.
In het begin van de vorige eeuw verdwenen uit het straatbeeld de drinkbakken voor paarden. Daar was ook weerstand tegen van de gebruikers van paardentractie.... "Hoe moest dat nu met de dorst van onze vierbenige vriend?" In de annalen van de geschiedenis zal wel ergens de mouw te vinden zijn die men eraan paste.
Zo zal het ook verlopen voor de groep die nu nog helemaal afhankelijk is van de Accept- giro... Komt tijd, komt raad.

off topic

(*) Ik ken dat niet; ik heb niet zo'n ding; heb er geen behoefte aan. Vooral omdat ik een hekel heb aan dat m.i. kleine scherm. Jarenlang kon de monitor niet groot genoeg worden. Lekker groot fantastisch... 19", 1920x1080 pixels, kleiner mag niet hoor! En dan ontstaat ineens de hype om alles met een 4,5" kabouterschermpje te gaan doen. 99% van de gebruikers van IT hardware snapt dat... ik niet.

end off topic
04-11-2021, 21:33 door Anoniem
Voor de laatste der Mohikanen, die nu nog steeds met een oude "Nokia 3310" of een flip-mobieltje door het leven gaat:

I’ve always gotten by fine without owning a smartphone – until now. Covid has made my already obsolete 90s-designed Nokia flip-phone nearly useless. I’m suddenly surrounded by QR codes. There are now Airbnb doors I can’t open, cars I can’t start, menus I can’t read. Paper menus have vanished; ordering food has become an ordeal.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/04/my-life-without-a-smartphone-is-getting-harder-and-harder


In een notendop: het wordt je steeds moeilijker en moeilijker gemaakt, om zonder smartphone door het leven te gaan.
05-11-2021, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem: Als de ouderen nu gewoon de bedragen via automatische incasso laten afschrijven, dan besparen ze er ook nog geld mee. Dus ouderen, doe zoals ik (inmiddels ook een oudere).
Ik ben vrijwilliger bij een stichting waar nog zo'n 50 donateurs met acceptgiro betalen. Een periodieke overschrijving regelen zou voor de hand liggen, maar dat kan alleen digitaal. Dat kunnen zij dus niet, omdat ze niet internetbankieren. De stichting kan inderdaad op automatische incasso overstappen, maar dat kost een smak geld. Ik ben er nog niet uit.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.