image

Eenderde e-mailverkeer is spam

dinsdag 20 april 2004, 16:13 door Redactie, 13 reacties

De hoeveelheid spam die bedrijven dagelijks ontvangen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het probleem zal nog veel erger worden. Volgens analysten van IDC is 32% van alle e-mail die op een doorsnee dag verstuurd wordt in Noord-Amerika spam, een verdubbeling ten opzichte van 2001. Het cijfer is veel lager dan dat van filterbedrijven zoals MessageLabs en Brightmail, maar is nog steeds een groot probleem. De gevolgen van spam, gemeten in verstopte postvakken, verloren produktiviteit en verloren IT middelen, zorgt dat grote bedrijven elk jaar miljoenen euro schade oplopen. (The Register)

Reacties (13)
21-04-2004, 01:15 door Anoniem
Triest! En als ik op dit moment iets naar beneden scroll, dan zie ik dat 1 op de
3.1 emails een virus bevat... dus ook eenderde...

Dus eenderde is normale email... of kun je spam en virussen niet meer los
van elkaar zien?
21-04-2004, 11:36 door Anoniem
Goh... eenderde normale mail, ik zou graag willen dat het waar was.
Gisteren op mijn prive website 29 mailtjes waarvan 26 virusachtige teksten
en of spam bevatten. Persoonlijk geloof ik dat inmiddels niet meer als 10%
nog zinvolle informatie bevat.
21-04-2004, 12:09 door Anoniem
Ook mijn ervaring: ik heb eens zitten tellen en van de 1012 mailtjes in de
afgelopen twee maanden was 680 st spam en 135 st bevatten en virus. De
overigen waren ook nog veel reclame-mails maar dan van zakelijke relaties.
21-04-2004, 15:21 door Anoniem
Gisteren bij een kennis geweest die problemen had met zijn email. Deze heeft
als een van de weinige nog een eenvoudige analoge inbelverbinding. Bij het
binnenhalen van zijn email kwam er te staan: "bericht 1 ontvangen van totaal
517"! Bleken 16 'normale' emails tussen te zitten...... 16 van de 517! En dat in
slechts drie weken tijd tijdens de vakantie... Allemaal virus en spam email.
21-04-2004, 15:49 door Anoniem
Dat klinkt inderdaad allemaal wel heel erg! Ik krijg nooit spam of virussen! Ik
gebruik mac. Niet om weeeer die dicussie op gang te helpen welk platform
beter is, maar om aan te geven dat wanneer ik zoveel spam en virussen zou
krijgen ik er ernstig over na zou denken of ik niet een ander platform zou
moeten gaan gebruiken...

(meeste) virussen werken ook niet op de mac, maar dan zou ik ze dus wel
moeten krijgen. Spam ook(?) Heeft het ook niet erg veel te maken op wat voor
sites je surft, en waar je zoal je mailadres achterlaat....? Gebruik bij twijfel een
of ander hotmailadres wat je na een tijdje weer dumpt als je toch ergens je
mailadres achter moet laten waar je niet omheen kan. Ook 'remove this' of iets
dergelijks in je mailadres zetten (met caps), zodat het niet automatisch ergens
terecht komt. Enige nadeel is dan weer dat sommige mensen weer niet
snappen dat ze dat moeten weghalen wanneer ze je willen mailen....

Voordeel is dan weer dat die mensen zo dom zijn, dat je blij bent als je geen
mail van hun krijgt...

tommy
21-04-2004, 21:40 door Anoniem
Ja, ik haalde net mijn mail binnen. Had een dag geen mail meer opgehaald.
Totaal 737 mail waarvan 686 spam, zo'n 93%. Ik wordt er stront en stront
ziek van.......
22-04-2004, 13:39 door Anoniem
De Mac-er heeft gelijk: spam is platform onafhankelijk als je veel je e-
mailadres achterlaat loop je kans op veel spam maar aan de andere kant zou
dit toch het voordeel moeten zijn van communicatie anno nu. Een zeer
bruikbaar communicatiemiddel wordt om zeep geholpen niet door het rond
strooien van e-mailadressen maar door misbruik door tuig.

De meeste virussen worden geschreven voor Windows (helaas) en Mac blijft
gespaard. Maar als je elke attachment opent dan heeft de verspreiding niet
zoveel te maken met het lek in het besturingssysteem als wel met het lek
tussen je oren. Ik bedoel: er staat nog net niet "open the attached virus"
maar het scheelt niet veel.
22-04-2004, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem
Ik bedoel: er staat nog net niet "open the attached virus"
maar het scheelt niet veel.

De gemiddelde gebruiker is zelfs zo nieuwsgierig dat hij/zij het woord "virus"
niet eens meer leest in die zin.

Klik...klik....klikkerdeklik..klik...... ze willen zo graag klikken. Popups, banners,
alert messages (javascript), [Ok], [Ok], [Ok].... klaar...... En dan maar weer
eens roepen dat ze problemen hebben met dit of dat (URL van homepage
doet het niet meer enz.).

Je zou toch denken dat de "jolts" van Internet voor de gemiddelde gebruiker
zou moeten zijn afgenomen. Of stijgt het aantal internetgebruikers nog
steeds als 2 of 3 jaar geleden?

Ik vind het zelf soms erg moeilijk om het niveau van een ander in te schatten.
Het jeukt ook bij mij om te roepen dat zulke mensen die virussen toelaten,
dat ze dom zijn. Maar het is vaak onwetendheid en het niet willen weten. Het
negeren en simpelweg niet willen toegeven aan anti-virus en anti-spam tools.

Iemand in mijn nabije omgeving (mijn zus) wees naar haar voorhoofd, toen ik
vertelde dat spam een groot probleem is. Dat je niet zomaar overal je
mailadres moet achterlaten als je niets terugverwacht. Ook de manier
waarop sommige sites adressen verzamelen zou er bij haar niet in gaan. Zij
ziet die spam toch niet, want dat wordt door een ander er uit gehaald. Dus
waar zou zij zich druk om maken? Gewoon lekker verder gaan met online
prijsvragen invullen waar je op dubieuze wijze van 5 andere mensen hun
adres moet invullen zodat die ook mee kunnen doen enz.

En dan was ik gek volgens haar. Ik moest mijn anti-spam partij oprichten of
zo...... Tja, daar is toch geen kruid tegen gewassen? Negerende mensen....
En wij maar ons best doen.

- Unomi -
22-04-2004, 15:28 door Anoniem
Ik ben het daar niet helemaal mee eens Unomi. Die mensen gaan ook wel
overstag. Juist de mensen (zoals wij) die er wel mee bezig zijn moeten net
zolang blijven hameren totdat het begrepen wordt. Dit proces duurt alleen
eventjes.

Beetje zoals toen net het breedband verhaal ging spelen. Ik probeerde toen
ook iedereen ervan te overtuigen dat dit de toekomst had, en alleen kon slagen
als iedereen aan boord zou stappen. Ik heb niets aan mijn snelle verbinding
als ik de enige ben(!) Het duurde even, maar zoals je ziet snappen ze het nu
steeds meer. Er blijven altijd mensen die 'voorlopen' wat dat betreft, alhoewel
dit natuurlijk een beetje oud nieuws aan het worden is. Toch zie je dat er
steeds meer aandacht aan besteed wordt! Keep the faith dus!

En je zou toch zeggen dat de appel niet ver van de boom valt toch Unomi....?
(of geadopteerd?) (haha)

tommy
23-04-2004, 09:45 door Anoniem
Deze threat gaat over spam en niet over virussen. Stellen jullie nu dat je op
een apple geen spam krijgt? Want dat zou voor mij een reden zijn om over te
stappen. Maar waarschijnlijk komt dat gewoon omdat je geen website hebt.
Want als je een website hebt en je wilt dat mensen met je contact opnemen
is het wel verstandig om de e-mail adres achter te laten. Dit heeft niets te
maken met kruiswoord raadseltjes op het internet invullen.
23-04-2004, 10:45 door Anoniem
Nee, ik stel niet dat je op een apple geen spam krijgt maar.......
Ik zeg dat ik geen spam krijg. (das wat anders) Ik heb zelfs twee websites. Gaat
er alleen om hoe je dus omgaat met je mailadres (denk ik) Als je het toch
online MOET zetten gebruik dan zoals eerder aangegeven de tekst 'remove
this' of iets dergelijks zodat iemand die jou wil mailen begrijpt dat die die tekst
moet weghalen uit het email adres, en je zo kan mailen. Een geautomatiseerd
proces wat het net afspeurd naar email adressen begrijpt dit niet en zal het
mailadres opslaan inclusief die tekst, wat natuurlijk niet correspondeert met je
echte adres...

Ook zit er standaard in het mailprograma van mac een (hele goeie) spam filter,
maar je moet eerst proberen het probleem te voorkomen ipv verhelpen.
Grotere reden om over te stappen naar mac zou zijn (mijns ziens) dat virussen
niet werken! Die spam kom je wel vanaf dmv trucjes zoals ik net al zei, en
tijdelijke mailaressen aanmaken, die je alleen gebruikt voor reclame
doeleinden.

[email]anoniemREMOVETHIS@security.nl[/email] ofzoiets dus....
23-04-2004, 15:52 door Anoniem
@removethis.

Ik heb ook geen last van virussen op mijn Windows systeem. Ik open
gewoon al die bijlages niet waarvan een blinde nog wel kan zien dat ze
bedoeld zijn om virussen te verspreiden. Ik wil alleen van die meer dan 90%
bagger af. Het probleem met dat E-mail adres is gewoon dat je zo
klantvriendelijk mogelijk wilt blijven werken, de klant verwacht gewoon een
icoontje met hierachter de html code mailto:mijn@emailadres.nl.
26-04-2004, 16:54 door Anoniem
Maar als het je eigen site is kan je ook een link maken dat naar je mailadres
verwijst(?) Weet niet zeker of dit wel werkt hoor, maar zou goed kunnen! De
gevallen die ik bedoel met dat 'removethis' trucje zijn meer als je je eigen
mailadres op een site moet achterlaten om een passwoord te krijgen of iets
dergelijks. Uiteraard moet je op een zakelijke site geen verwarring scheppen,
of zelfs maar kans op.

En de tijd dat je op bijlages moet klikken om ze te openen is ook voorbij.....
Zelfs met de voorvertoning functie aanlaten in outlook kan genoeg zijn, laat
staan al die wormen en lekker in windows die 'broodkruimels volgen' van jouw
internet verkeer om zo een ingang te vinden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.