image

Linux / Windows security discussie duurt voort

vrijdag 23 april 2004, 11:06 door Redactie, 13 reacties

De discussie over de veiligheid van Windows en Linux lijkt voorlopig nog niet voorbij te zijn. Zo kwam Forrester een tijd geleden met het onderzoek waaruit zou blijken dat Windows net zo veilig als Linux is. Een onderzoek van de Robert Frances Group, gesponsord door IBM, kwam tot een andere conclusie. Het gaf Linux een A- voor server en een A voor desktop patch management, terwijl Windows het met een C+ en een C- moet doen. Professor Neil Barrett is echter van mening dat het niveau van het personeel de veiligheid van een besturingssysteem bepaald. Het lijkt er dan ook op dat er voorlopig nog geen winnaar uit deze voortdurende discussie komt.

Reacties (13)
23-04-2004, 11:46 door Anoniem
Zo zie je maar weer, wie betaald bepaalt.
23-04-2004, 12:05 door Anoniem
Nou, inderdaad. Over het algemeen kun je stellen dat al die
"onderzoeken" van die zogenaamde "onderzoeksbedrijven"
gebaseerd zijn op gebakken lucht, halve waarheden, grove
aannames, duimzuigerij en het verhaal dat de klant in
kwestie graag wil horen. Er is geen enkel "gerenommeerd"
onderzoeksbureau dat dit niet doet, of ze nu Gartner, IDC,
Forrester, Robert Frances of wie dan ook heten.

Uiteraard is dit bekend, het is gewoon gekochte
marketinglectuur, maar het is toch zinvol om daar goed bij
stil te staan aangezien de mensen die de beslissingen nemen
dit soort rapporten voor zoete koek slikken, aangezien het
onder een "wetenschappelijke" noemer gebracht wordt. De
enige manier om de boodschap van dit soort
marketingliteratuur te ontzenuwen is door het op diezelfde
pseudo-wetenschappelijke gronden aan te pakken.
23-04-2004, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem
Zo zie je maar weer, wie betaald bepaalt.
Nee, zo zie je maar weer, wie lang genoeg zoekt vind altijd
argumenten voor zijn eigen standpunt...

En zolang mensen zo stom zijn elk onderzoek voor waarheid
aan te nemen zonder zelf ervaring te hebben met genoemde
operating systemen blijft dit zo.

Het is gewoon zo dat elk operating system nu weer zijn
nadelen en voordelen heeft. Dat de complexiteit van Linux
als een nadeel gezien wordt vind ik weer een voordeel want
dat houd de wat minder computer-adepte personen daar weg.
Keerzijde is dat zulke mensen weer met Windows gaan werken,
want weer zorgt dat ergens in die grote installed base van
Microsoft weer een trojaans paard of worm wordt gelanceerd
welke weer ontraceerbaar is door hops over 20 ongepatche
Windowsbakken.
23-04-2004, 13:53 door Anoniem
Nee, zo zie je maar weer, wie lang genoeg zoekt vind altijd
argumenten voor zijn eigen standpunt...

Nee, want met alternatieven hoor je tijdens een onderzoek ook altijd rekening
te houden.
Dus toch, wie betaald bepaalt.
23-04-2004, 16:38 door Anoniem
Het lijkt mij, dat de mensen die voorstudie doen voor bepaalde beslissingen
gaan onthouden wie de voordeligste onderzoeksrapporten schrijven.

Heb je Windows-techneuten in je bedrijf, dan zoek je de nieuwst resultaten
van Forrester op. Heb je *nix-admins rondlopen en ben je zelf ook niet vies
van OSS als manager, dan presenteer je iedereen het rapport van Robert
Frances.

Voor ieder wat wils, het is maar net wat je wilt lezen. Het lijkt mij dat een
overheid of een andere instelling daar maar eens objectief naar moet kijken,
naar het verschil van OSen. Zolang dat niet gebeurd heeft zo'n onderzoek veel
minder waarde.

Eigenlijk is het ook de bedoeling dat men bepaalde dingen met hun eigen
ogen gaat onderzoeken. Maar ja, niet iedereen heeft evenveel kaas gegeten
(sommigen zijn zelfs lactose-intolerant) van alles en nog wat.

En wat maakt het toch eigenlijk uit? Windows doet al zijn best om van het
probleem van virii en spam enz. af te komen. Dat is toch prima? Laat die
mensen maar betalen voor hun OS en office pakket.

Iemand die een Porsche rijdt, vind het waarschijnlijk ook belachelijk dat niet
iedereen dat doet, maar wat anders rijdt. Nou en? Je maakt je keuzes en die
maak je niet blindelings. Of je doet waar je zin in hebt, of je doet wat je
buurman ook doet omdat die het vast wel weet.

Geloof me, mond op mond reclame is nog altijd de meest effectieve manier
om mensen te overtuigen. M.a.w. overtuiging komt van binnenuit. Bedrijven
gaan langzaam over op Open Source, mensen gaan het thuis gebruiken, de
kinderen groeien er later mee op. Het zal niet hard gaan, maar het gebeurd
wel. En dan nog houdt je fanatieke MacOS mensen over en mensen die
Windows adoreren.

- Unomi -
23-04-2004, 20:14 door Anoniem
Ik snap nooit echt waar al deze windows vs linux discussies
over gaan en als je de publicaties leest van Linuz Torvalds
(de maker van linux) dan lees je dat het nooit zijn
bedoeling is geweest een concurrentie strijd aan te gaan met
windows of wat dan ook.
Deze totale onzinnige oorlog om nix leeft alleen maar in de
hoofden van de eindgebruikers.....
23-04-2004, 20:19 door Anoniem
Ohw ja, dit was ik nog vergeten, voor mensen die meer willen
weten
lees zijn boek maar:
"Gewoon voor de fun"
ISBN 90 6112 831 5
23-04-2004, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem
Ohw ja, dit was ik nog vergeten, voor mensen die meer willen
weten
lees zijn boek maar:
"Gewoon voor de fun"
ISBN 90 6112 831 5

Ik zie het ook zo hoor..... Als Windows voor veel mensen genoeg "fun"
oplevert, dan is dat toch prima? Waarom zouden ze tegen hun zin in bekeerd
moeten worden? Zoals Jehova's met een voet tussen de CD-Rom lade....

Laat ze lekker plezier beleven aan Windows. Ik heb in elk geval veel meer
plezier gekregen in computeren sinds ik Linux ben gaan gebruiken. Ok, het is
met vallen en opstaan. Maar mijn eerste OS installatie was ook geen pretje,
14x installeren en nog werkte mijn eerste PC niet.

Nu Linux mij laat zien wat ik allemaal met mijn PC kan doen, waardeer ik dat
gewoon dat het kan. Het geeft mij meer PC voor minder geld (hoewel ik nooit
licenties heb gekocht hoor voor Windows).

Maar dat is MIJN plezier. Ik help mijn ouders ook niet aan Linux, want dan
krijg ik meer vragen dan dat zij er plezier aan hebben. Linux op de desktop
gaat hard vooruit, dat wel, maar toch met kleine kinderziektes die de echte
freak voor lief nemen.

Computeren moet ook fun blijven, met welke OS dan ook.

- Unomi -
24-04-2004, 16:58 door Anoniem
Ik ben sinds een paar dagen overgestapt van Windows XP naar
Xandros Desktop (Debian based).
Indien er nog mensen huiverig zijn qua
gebruikersvriendelijkheid dan hoeven deze niet meer bang te
zijn.
Installeren van software gaat automatisch via Xandros
Network (in Debian heet dit apt-get). Dus geen moeilijke
wizards of het uitzoeken van dependencies, maar gewoon
downloaden en installeren. Geweldig gewoon.
Ik kan nu alles wat ik in Windows ook deed. Films (ook
xvid/divx zonder aparte sources te installeren) kijk ik
gewoon via Windows Media player want Xandros beschikt over
de zogenaamde CrossOver plug-in die via Wine gewoon de
"meeste" windows software kan installeren en runnen.
Ook kijk ik wederom mijn films nadat ik (na wat gehannes,
maar niet onoverkoombaar) nvtv (tvtool voor Linux) had
geïnstalleerd. Gewoon volbeeld en in kleur.
Een ftp server is altijd al standaard inbegrepen in Linux
distro's en ook daar hoefde ik niet meer voor te zorgen.
M.a.w. ik doe nu alles (behalve gaming) wat ik voorheen ook
in XP deed. Geweldig gewoon. En het mooie is ook nog eens
dat alles veel stabieler is en dat ik na installatie van
Firestarter (een personal fw) ook helemaal dicht sta (via
portprobing sites getest). Sorry jongens maar een n00b op
Linux gebied als dat ik ben heeft geen kaas gegeten van
IPTables en diverse documentatie op dat gebied hielp mij ook
niet veel verder ;-) Maar goed, ik ben nu wellicht minder of
misschien net zo kwetsbaar als dat ik voorheen met XP was.
In ieder geval hebben ze bij Xandros een goede Linux distro
gemaakt die voor elke boerenlul nog te begrijpen valt en in
gebruikersvriendelijkheid niet of nauwelijks onderdoet voor XP.
Go Linux! :-)

DavidiaN
(auto inloggen ging hier niet omdat ik nu een ander OS draai
en ik zo 1,2,3 mijn ww niet meer weet ;-))
24-04-2004, 20:30 door Anoniem
Eeuh, volgens mij is de conclusie: wie betaald bepaald. Dan maakt het niets
uit qua veiligheid tussen Linux en Windows. Geef me dan maar windows...
24-04-2004, 22:26 door Anoniem
Hehe, doh dat de uitkomst van die onderzoeken door de
geldschieter al bepaald zijn, dat is logisch. Hoe schrijven
jullie rapporten aan het management dan? Je weet wat je wil
en je cijfert en zoekt net zolang totdat jouw oplossing op
alle punten beter blijkt te zijn en dan presenteer je je
rapport.

De point is dus, als je de waarheid wil weten, je beide
rapporten compleet door moet lezen en zelf je mening moet
vormen.
Maar either way, het rapport dat Windows veiliger is, is
gewoon stom gelul om een hele reeks
statistische/designtechnische feiten. Echter, als je al deze
redenen op gaat noemen kom je ook langs punten die voor
Linux minder goed zijn. Maar ik som ze ook niet voor niets
niet op ;)

Maar je moet ook niet vergeten natuurlijk dat Windows in
beginsel (dan heb ik het over 3.11) ook nooit bedoeld is
voor netwerken, maar gewoon voor de stand-alone desktop en
gebruikersgemak. Daar is het van de grond af voor
geschreven, het is dus ook niet meer dan logisch dat dat ten
kosten van de veiligheid gaat, maar daarom is het weer zo
gebruiksvriendelijk. Gebruiksvriendelijkheid gaat namelijk
altijd ten koste van andere dingen, merk ik bij Linux
distro's trouwens ook heel erg.
26-04-2004, 20:56 door Anoniem
Door Anoniem
Eeuh, volgens mij is de conclusie: wie betaald bepaald. Dan
maakt het niets
uit qua veiligheid tussen Linux en Windows. Geef me dan maar
windows...

Ach ja, als je voorkeur een OS dat stikt van de spyware en
virii is ... veel sterkte ...
26-04-2004, 21:22 door Anoniem
Door Anoniem
Zo zie je maar weer, wie betaald bepaalt.

Dat moet zijn: wie betaalt, bepaalt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.