Uit een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat veel mensen roekeloos zijn in het verstrekken van persoonlijke gegevens op het internet. Dit maakt ze een makkelijk doelwit voor online identiteitsdiefstal. Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de Britten bereid is gedetailleerde informatie te geven als hiernaar op straat wordt gevraagd. Het onderzoek wijst verder uit dat 33 procent al 'klassieke' beveiligingsfouten heeft gemaakt, zoals het opschrijven van wachtwoorden of het delen van wachtwoorden met anderen. Een verontrustend aantal mensen bewaart wachtwoorden op briefjes in bijvoorbeeld hun portemonnee.
Consumenten hebben gemiddeld ruim 20 online identiteiten met persoonlijke informatie aangemaakt op diverse websites. 64 procent gebruikt hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites - variërend van e-mailaccounts tot en met online bankrekeningen. 33 procent geeft toe wachtwoorden te vertellen aan vrienden en familie, waarmee het risico op fraude sterk toeneemt. Ondervraagden gaven aan dat ze informatie zoals hun geboortedatum en meisjesnaam zouden verschaffen als hen daarnaar zou worden gevraagd.
Fysieke identiteitsdiefstal, waarbij een crimineel een 'gestolen identiteit' - bijvoorbeeld een paspoort of een creditkaart - gebruikt om te kunnen stelen, kost een land als de Verenigde Staten naar schatting negen miljard dollar per jaar. Deze vorm van identiteitsdiefstal krijgt momenteel veel aandacht van de politie. Daarnaast zien steeds meer mensen het gevaar in van het laten rondslingeren van hun paspoort of het weggooien van rekeningen met persoonlijke informatie. Dit heeft veel criminelen doen beslissen om hun activiteiten te verleggen naar het internet. De technische kennis van deze criminelen geeft hen de mogelijkheid om allerlei persoonlijke informatie, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, te achterhalen om daarmee online fraude te plegen. Wanneer mensen een website bezoeken en daar persoonlijke informatie moeten invullen, blijven er vaak sporen na die door mensen met de juiste technische kennis zijn te volgen en te manipuleren.
Volgens RSA Security is het tijd dat consumenten beter nadenken over de informatie die ze delen via het internet, en dat online bedrijven begrijpen dat ze identiteiten van hun klanten goed moeten beschermen. Bedrijven moeten op de juiste wijze handelen om te voorkomen dat online identiteitsdiefstal de groei van het zakendoen via het internet in de weg zal staan.
"We zijn verbaasd over de onwetendheid van consumenten over de bescherming van hun online identiteit", zegt Tim Pickard, marketingdirecteur bij RSA Security. "De opvattingen over de risico's van fysieke en online identiteitsdiefstal blijken echter nogal te verschillen. Consumenten moeten beseffen dat het delen van persoonlijke informatie met vreemden de kans op online identiteitsdiefstal aanzienlijk vergroot. Maar ook bedrijven moeten zich zorgen maken: 57 procent van de ondervraagden gaf aan dat volgens hen de verantwoordelijkheid voor de bescherming van hun identiteit bij de online bedrijven ligt. Bedrijven die het internet benutten om zaken over te doen, moeten ervoor zorgen dat ze het vertrouwen van de klant winnen en behouden. De beveiliging moet daarom altijd een topprioriteit hebben en altijd up-to-date zijn om het cybercriminelen zo moeilijk mogelijk te maken."
(Persbericht RSA)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.