image

Meldpunt ontvangt vijfhonderd meldingen over foute overheidsregistraties

dinsdag 4 januari 2022, 10:58 door Redactie, 0 reacties

Een jaar geleden lanceerde de Rijksoverheid een meldpunt waar burgers, bedrijven en overheidsorganisaties fouten in de registratiesystemen van de overheid kunnen melden. Sindsdien heeft het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) zo'n vijfhonderd meldingen ontvangen. Het gaat om 475 meldingen van burgers, 27 meldingen van overheidsregistraties en één keer meldde een bedrijf zich.

"We kunnen mede door de hoeveelheid meldingen terugkijken op een succesvol eerste jaar", zo stelt de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) waar het Meldpunt onder valt. Het MFO werkt onder andere samen met de Belastingdienst, GGD, gemeenten, UWV en de IND. Dit jaar wil het Meldpunt met meer organisaties gaan samenwerken. "Zodat fouten in overheidsregistraties worden opgelost en toekomstige fouten worden vermeden", aldus de RvIG.

Het MFO moet burgers helpen bij het vinden van de juiste overheidsorganisatie voor het corrigeren van onjuiste gegevens. Wanneer burgers er niet uitkomen zal het Meldpunt helpen om de fout en de problemen die daardoor zijn ontstaan op te lossen. Ook biedt het MFO ondersteuning wanneer blijkt dat gegevens wel kloppen, maar bijvoorbeeld door onjuiste interpretatie voor onbedoelde gevolgen zorgen.

Image

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.