Mozilla is een nieuw onderzoek gestart waarbij het vrijwillig gedeelde data van Firefoxgebruikers gebruikt om te kijken hoe Facebook mensen op het internet volgt. Hiervoor werkt de browserontwikkelaar samen met The Markup, een non-profitmediaorganisatie die onderzoekt hoe instanties en instituten technologie gebruiken om de samenleving te veranderen.
Om de werkwijze van Facebook in kaart te brengen en te kijken hoe het techbedrijf mensen op internet door middel van trackingpixels volgt, wil Mozilla de data van Firefoxgebruikers bestuderen. Die kunnen ervoor kiezen om aan het "Facebook Pixel Hunt" onderzoek deel te nemen en zo hun browsegegevens te delen.
Daarmee willen Mozilla en The Markup verschillende onderzoeksvragen beantwoorden, zoals het soort data dat de Facebook-pixel verzamelt, welke websites deze data delen, wat deze data over mensen zegt, andere manieren waarop Facebook mensen volgt en hoe wijdverbreid het trackingnetwerk van Facebook is.
Volgens Mozilla heeft Facebook herhaaldelijk onderzoeken naar de mechanismes op het socialmediaplatform ondermijnd. Zo sloot Facebook de accounts van academici die onderzoek naar politieke advertenties deden. Met de data van Firefoxgebruikers wil Mozilla naar eigen zeggen de problemen van "informatieasymmetrie" op het internet aantonen en licht schijnen op de online surveillancesystemen die bedrijven zoals Facebook toepassen.
Om aan het onderzoek deel te kunnen nemen moet Firefoxgebruikers eerst de Mozilla Rally add-on installeren en daarna het betreffende onderzoek selecteren. Deelname aan het onderzoek kan op elk moment worden gestopt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.