Security Professionals - ipfw add deny all from eindgebruikers to any

Oude ziggo ubee router

12-01-2022, 10:43 door aamaanaa, 29 reacties
Goedendag.

Ik woon bij mijn ma thuis. Wij hebben dan ook all jaren een ZIggo ubee router uit 2013, zo'n zwarte kast. Dat is dus al een hele oude router. Daaraan zit een Acces point van Sitecom gekopeld die letterlijk prehistorisch is. Ik hen eens ingelogt, en portforwarding upnp en zo stond allemaal aan. Het is alleemaal oude meuk die bijna zeker vroeg of laat gehacked word.

Maar hier is het probleem: mijn ma ziet het probleem er niet van en weigert de ziggo te bellen om een nieuwe router te eisen. Dat zit immers in haar aboonoment, ze heeft er gratis recht op. Ze vind dat t niet nodig is want het werkt en het doet t. Ik heb verschillende keren uitgelegt dat er er grote risico's aan zitten.

We zitten er met ze allen mee te bankieren en naar mijn mening moet dit goed beveligd zijn.

Ik heb er all aan gedacht om in dat ding in te loggen en de internet snelheid omlaag te gooien. Of in iedergeval gewoon de acces point eruit te gooien. Of weten jullie nog opties hoe je dat ding in ieder geval veiliger kan maken?

Ik geen idee wat ik nu hier mee moet. had ik maar een eigen huis *zucht*
Reacties (29)
12-01-2022, 11:12 door Anoniem
En nou moeten wij met haar gaan praten om haar de IT omgeving te laten opwaarderen???
Als je dat zelf al niet kunt bereiken, en ook niet zelf naar Ziggo kunt bellen als gezinslid om te vragen of die router
wellicht vervangen kan worden en/of dat er wel iets onveilig aan is, dan kunnen lezers van dit forum dat zeker niet.
12-01-2022, 11:18 door Anoniem
Ziggo zelf bellen en zeggen dat het modem nodig vervangen moet worden (EOL?).
12-01-2022, 11:24 door Anoniem
Tja, dat is haar keuze omdat het haar modem is.
12-01-2022, 11:27 door [Account Verwijderd]
Beste TS,

Lastig probleem dat waarschijnlijk als oorzaak heeft: Vrees voor iets nieuws want dat zou wel eens grote problemen kunnen geven. Het is natuurlijk niet netjes, maar je zou achter de rug van je moeder om, Ziggo kunnen benaderen met de vraag of zij (Ziggo) kenbaar willen maken aan je moeder - die abonnementhouder is - dat de hardware verouderd en onveilig is en er daarom nieuwe hardware wordt verstrekt.
12-01-2022, 11:29 door Anoniem
Gewoon Ziggo bellen, zeggen dat je het voor je moeder aan het regelen bent en klaar. Ik heb regel dat soort dingen ook voor mijn ouders en Ziggo helpt me altijd.
12-01-2022, 11:32 door Anoniem
Door aamaanaa: Goedendag.

Ik woon bij mijn ma thuis. Wij hebben dan ook all jaren een ZIggo ubee router uit 2013, zo'n zwarte kast. Dat is dus al een hele oude router. Daaraan zit een Acces point van Sitecom gekopeld die letterlijk prehistorisch is. Ik hen eens ingelogt, en portforwarding upnp en zo stond allemaal aan. Het is alleemaal oude meuk die bijna zeker vroeg of laat gehacked word.

Maar hier is het probleem: mijn ma ziet het probleem er niet van en weigert de ziggo te bellen om een nieuwe router te eisen. Dat zit immers in haar aboonoment, ze heeft er gratis recht op. Ze vind dat t niet nodig is want het werkt en het doet t. Ik heb verschillende keren uitgelegt dat er er grote risico's aan zitten.

We zitten er met ze allen mee te bankieren en naar mijn mening moet dit goed beveligd zijn.

Ik heb er all aan gedacht om in dat ding in te loggen en de internet snelheid omlaag te gooien. Of in iedergeval gewoon de acces point eruit te gooien. Of weten jullie nog opties hoe je dat ding in ieder geval veiliger kan maken?

Ik geen idee wat ik nu hier mee moet. had ik maar een eigen huis *zucht*

Wat je hoe dan ook (met of zonder betere router) moet doen is zorgen dat de achterliggende computers veilig zijn.

Al dat gedoe van encryptie (TLS, certificaten, slotjes in de browser) is er maar met één reden : dat een hacker "onderweg" - of dat nu op je modem is, of verderop - geen schade kan doen .
Of het je nu geruststelt of juist niet, maar alles wat je tegenkomt over bankier-hacks gaat buiten het modem om - besmette mails, telefoontjes, appjes van bekende onbekenden .
Mams vertellen dat ze met een nieuw modem veilig kan bankieren is helaas eigenlijk niet echt waar , maar gewoon manipulatie .

Wat je blijkbaar hebt is een geloofwaardigheidsprobleem - misschien is je moeder (ouders? of echt alleen moeder) bang voor gedoe "want nu werkt het en dadelijk heb ik niks" . Of denk ze dat het geld kost en is dat erg krap bij jullie ?
Of niet zo veel vertrouwen in jouw kennis van zaken . (terecht of onterecht ? )
Of heb je inderdaad een historie van "hij wilde weer wat, net als toen en toen en toen hadden we ook een hele tijd ellende" ?

Als je oud genoeg bent om te kunnen denken aan een eigen huis heb je , neem ik aan, ook wel wat geld - begin dan met de dingen je kunt vervangen te vervangen - op jouw kosten . Zie het maar als kostgeld en jouw bijdrage aan het algemene huisbelang. Bot gezegd, je hebt de laaste vier weken niet kunnen stappen, en van dat geld kun je een prima access point kopen .
Slaat het maar eerst parallel aan met de sitecom , en zorg vooral dat "de migratie" zonder problemen gaat , en help iedereen z'n/d'r telefoon en tablet om te zetten. Laat maar zien dat als jij het regelt het gewoon goed komt .

Kortom - ga kritisch kijken naar je overtuigingskracht/geloofwaardigheid. Hoe meer tech talk, des te minder mensen luisteren. Ook trouwens een voorbereiding op een IT carrriere - je kunt "moeder" naadloos vervangen door "management" en dan heb je - soms - dezelfde uitdaging.
12-01-2022, 11:52 door aamaanaa
Door Ard van Wiersum: Beste TS,

Lastig probleem dat waarschijnlijk als oorzaak heeft: Vrees voor iets nieuws want dat zou wel eens grote problemen kunnen geven. Het is natuurlijk niet netjes, maar je zou achter de rug van je moeder om, Ziggo kunnen benaderen met de vraag of zij (Ziggo) kenbaar willen maken aan je moeder - die abonnementhouder is - dat de hardware verouderd en onveilig is en er daarom nieuwe hardware wordt verstrekt.

Dat is een goed idee... dat ik daar niet niet eeder heb aan gedacht... ik zal dat eens even proberen... mischien even een mail sturen....
12-01-2022, 11:59 door Anoniem
Ik zou gewoon als bewoner bij Ziggo melden, dat er een verouderde en onveilige router in huis staat. Doe dat, wanneer je moeder een paar dagen weg is en wanneer ze terugkomt, zeg je tegen haar, dat je een storing hebt gehad.
12-01-2022, 12:08 door Anoniem
Ha TS,

Als het goed is, voorziet Ziggo haar modems in het veld gewoon van relevante beveiligingsupdates. Dat de hardware verouderd is, is dan niet zo heel erg. Je zou bij Ziggo eens na kunnen gaan of jullie Ubee ook nog gewoon updates krijgt. Wellicht staat er op de statuspagina in het modem een build-datum, firmware-versie o.i.d.

Wat de AP betreft. Kun je niet voor een paar tientjes zelf een ander AP neerzetten? Zelfde SSID en sleutel, dan zou niemand er wat van moeten merken. Maar zijn er echt lekken bekend voor dat AP? Zijn er geen updates voor beschikbaar? Kortom: hoe zeker ben je ervan dat vervangen echt nodig is?
12-01-2022, 12:37 door aamaanaa
Door Anoniem: Gewoon Ziggo bellen, zeggen dat je het voor je moeder aan het regelen bent en klaar. Ik heb regel dat soort dingen ook voor mijn ouders en Ziggo helpt me altijd.
aha, gewoon lekekr doen dus
12-01-2022, 12:39 door aamaanaa
Door Anoniem: Ha TS,

Als het goed is, voorziet Ziggo haar modems in het veld gewoon van relevante beveiligingsupdates. Dat de hardware verouderd is, is dan niet zo heel erg. Je zou bij Ziggo eens na kunnen gaan of jullie Ubee ook nog gewoon updates krijgt. Wellicht staat er op de statuspagina in het modem een build-datum, firmware-versie o.i.d.

Wat de AP betreft. Kun je niet voor een paar tientjes zelf een ander AP neerzetten? Zelfde SSID en sleutel, dan zou niemand er wat van moeten merken. Maar zijn er echt lekken bekend voor dat AP? Zijn er geen updates voor beschikbaar? Kortom: hoe zeker ben je ervan dat vervangen echt nodig is?

een oud ding uit 2013, met oude firmware erop. En er komt er ook nog bij dat de wifi vaak wegvalt of onstabiel is
12-01-2022, 12:39 door Anoniem
Nooit in discussie gaan met je ouders over de veiligheid van computers, internet of smartfoons.
Het is zinloos en je krijgt er alleen maar ruzie van.
Ze snappen toch niet waar jij het over hebt en zij merken er ook niks van.
Dus wat is dan het probleem. Zij zien het niet. En ze hebben toch nergens last van.
In dat geval krijg je als snel naar je kop dat jij overal wat achter zoekt, ook als het er niet is.
Gewoon zelf bellen met ziggo en een nieuwe aanvragen.
Klanten kunnen gratis bellen, als ze een telefoon hebben met nr. 1200.
Zo deed ik dat zelf altijd. Het klantennr. moet je soms alleen hebben.
Na veel teveel tijd besteed te hebben aan dit soort discussies over veiligheid.
En al schrijven ze hun pincode op de buitenkant van hun telefoon, niet mijn probleem.
12-01-2022, 12:52 door Anoniem
Door aamaanaa:
Door Anoniem: Gewoon Ziggo bellen, zeggen dat je het voor je moeder aan het regelen bent en klaar. Ik heb regel dat soort dingen ook voor mijn ouders en Ziggo helpt me altijd.
aha, gewoon lekekr doen dus

Jij woont er, het is je moeder godbetert (als in - je kent haar als geen ander) - en dan ga je iets doen, of iets niet doen omdat een anoniempje op Internet dat zegt ...

Begin met volwassen worden en zeg gewoon - 'man, ik ga dat regelen' .

Als je de klantgevevens hebt (dag, met jan jansen, van fam jansen , klantnummer 1234, ik wilde ...) kun je het best aanvragen. Hoe het gaat aan de eettafel als er dan "onverwacht" voor mams opeens een nieuwe modem doos bezorgd wordt is aan jou om in te schatten.
Niet heel veel ouders worden blij van achter-hun-rug-om dingen .
12-01-2022, 14:29 door Anoniem
@ Vandaag, 12:52 door Anoniem,

Bij iets achter hun rug stiekem iets regelen, stel ik mij toch iets anders voor dan het kosteloos omruilen van een nieuwere modem.
Ik ben dan iets ouder dan de vraagsteller, maar ik heb vrij veel zo even opgelost, achter hun rug, over waar ze het even niet meer wisten of er het nut niet van inzagen.
Providers, woning problemen gedoe, verzekering gezeur.
Ik ken toch alle gegevens van ze, dus een kleine moeite voor waar ze soms tegenop zien.
Ik zeg wel altijd er bij wie ik ben en namens wie ik bel of iets regel.
Zijn er kosten aan verbonden, dan nooit zomaar even iets regelen zonder toestemming.
12-01-2022, 15:01 door Anoniem
Ik heb zelf ook nog een Ubee modem, want de Connectbox is een ramp (Zie forum tweakers en Ziggo's eigen gebruikers forum) voor power users en gamers (jittering/letnecy). De CB die Ziggo gebruikt is na een rechtszaak in Amerika onmiddelijk uit de handel genomen en het gebruik er van verboden vanwege de instabiliteit en onveiligheid, waarna alle modem verkocht (lees spotgoedkoop) zijn aan bedrijven in andere landen, die er hun eigen schil over plakken en door duwen naar de consumenten.

Kijk maar eens op de genoemde forums over de problemen, enige wat je kan doen is een zakelijke Ubee modem aanvragen en dat kan via het ziggo gebruikers forum waar dit vaak wordt gedaan als power users blijven klagen.
12-01-2022, 15:06 door Briolet - Bijgewerkt: 12-01-2022, 15:09
Door aamaanaa: …een ZIggo ubee router uit 2013, zo'n zwarte kast. Dat is dus al een hele oude router.

Een type nummer zou handig zijn want Ziggo heeft in die periode 2 in omloop gehad. En waarom zou deze onveiliger zijn dan de nieuwe modellen? Het komt vaak genoeg voor dat bugs juist in de nieuwere software zitten.

Geeft eerst een paar concrete voorbeelden van bekende bugs in deze routers, voordat je je druk maakt.

PS: Ik zie regelmatig dat men een apparaat onveilig noemt omdat je niet gedwongen wordt om zelf een wachtwoord te kiezen. Maar ja, je kunt het wel en dat is dus geen reden om een router weg te doen.
12-01-2022, 15:14 door Bitje-scheef
Nieuwe woning gezocht voor kind. "let op zeurt hele dag over Ziggo bellen". Wie maakt deze moeder los ?
12-01-2022, 16:55 door Anoniem
dat ziggo dit nog ondersteund is bij de beesten af......en ziggo heeft een mond vol over veiliger interneten.
Toch ook weer geen beste provider.....lijk me ..om oude hardware toe te staan.? slechte zaak ziggo
12-01-2022, 19:05 door Anoniem
Contract overnemen met bijhorende kosten dan een Technicolor modem, router aanvragen bij Ziggo met bridge modus actief zelf een andere router er aan hangen Draytek, Cisco of iets anders in de zakelijke markt. Ziggo stuurt zelden eigen mensen langs die huren ze in uit ervaring kan ik zeggen als je de monteur vriendelijk aanspreekt of paar tientjes extra geeft werken ze vaak mee aan andere router leveren en ook engineer toegang tot de router zelf.

Ik heb Ziggo NOC standaard geblokkeerd in mijn Technicolor voer zelf firmware updates door en enkel als ik storing merk gooi ik toegang even terug voor lijn meting. Scheelt ook in nachtelijk onderhoud want die doen ze altijd als ik net bezig ben met eigen server maintenance middels remotes.
12-01-2022, 23:21 door Anoniem
Door aamaanaa: Goedendag.
Ik woon bij mijn ma thuis.
8<
Ik geen idee wat ik nu hier mee moet. had ik maar een eigen huis *zucht*

Simpel, Sabotage... Maak de voeding, modem, router stuk en dan moet mams wel aan nieuwe apparatuur..
Zo doe ik dat ook bij mijn 70 jarige buurman die soms klaagt dat zijn ziggo niet goed is..
Effe bellen en hop er word weer een nieuw modem/router ding bezorgd.

-HaSo
12-01-2022, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem: @ Vandaag, 12:52 door Anoniem,

Bij iets achter hun rug stiekem iets regelen, stel ik mij toch iets anders voor dan het kosteloos omruilen van een nieuwere modem.

Om de een of andere reden slaagt toch de TS er niet in om z'n moeder te overtuigen.
Is het kosteloos, gelooft z'n moeder 'm niet , wil ze alleen maar niks veranderen , of heeft hij een historie van dingen doen 'vanwege onbegrijpelijk techneuten praat' waar ze alleen maar last van heeft ?

Op moment is het blijkbaar zo dat mams gezegd heeft 'geen ander modem' (om welke reden dan ook) - en dan moet junior toch even nadenken hoe het over gaat komen als er dan opeens een ander modem staat .

En _zeker_ als mams daar alleen maar last van heeft - ook al is het omdat junior vanwege suhkoerity WPA3 heeft aangezet en het Wifi password verbeterd , maar moeder's telefoon of tablet niet heeft aangepast (of die doen geen WPA3).

En natuurlijk ontdekt moeder dat op het verkeerde moment .

We kennen z'n situatie niet - maar in heel veel gezinnen is "mag niet - toch doen" gewoon een recept voor ruzie , ook al is de "toch doen" ergens goed bedoeld.


Ik ben dan iets ouder dan de vraagsteller, maar ik heb vrij veel zo even opgelost, achter hun rug, over waar ze het even niet meer wisten of er het nut niet van inzagen.
Providers, woning problemen gedoe, verzekering gezeur.
Ik ken toch alle gegevens van ze, dus een kleine moeite voor waar ze soms tegenop zien.
Ik zeg wel altijd er bij wie ik ben en namens wie ik bel of iets regel.
Zijn er kosten aan verbonden, dan nooit zomaar even iets regelen zonder toestemming.

Ik deed ook van jongs af aan de huistechniek - maar TS probleem is m.i. vooral dat hij blijkbaar niet de rol heeft dat 'technische keuzes - en zeker als ze geen geld kosten' gewoon blindelings bij hem gelegd worden.
Is het dat z'n moeder (/ouders?) niet door hebben dat dat hij dat gewoon goed - en beter dan zij zelf - kan , of hebben ze door schade en schande geleerd dat als ze hem z'n gang laten ze er vooral last van hebben , omdat hij met oogkleppen op van alles technisch doet waar ze niks van begrijpen en het nut niet van zien, maar alleen maar merken dat dingen "het niet meer doen" , en dan zegt hij dat ze even iets bla bliep moeten instellen maar heeft geen tijd want hij zit te gamen.
Dan leer je gewoon 'afblijven want het werkt nu' als beleid te hanteren, als ouder zijnde.

Het is een feit dat een hoop techneuten het perspectief van 'gewone gebruikers' ('geen gedoe, moet gewoon werken') echt niet zien - misschien is dat ook bij hem het geval .
Allemaal speculatie natuurlijk - we kennen hem en z'n familie niet , maar een hint en een mogelijke spiegel kan soms geen kwaad.

Vrij vaak ben of word je met een technische interesse vanzelf de vraagbaak en vertrouwenspersoon voor de hele familie op die onderwerpen.
_Ben_ je dat, dan is het praktisch regelen van dingen _namens_ de abonnementshouder echt geen probleem, en kun je dat vaak ook ongevraagd doen.

Maar heb je dat vertrouwen niet, dan is 'toch doen' een recept voor ruzie in de familie .
13-01-2022, 10:49 door Ziggo Webcare
[Verwijderd door moderator]
13-01-2022, 11:42 door Anoniem
Zorg dat je eigen computer(s) en telefoon(s) goed beveiligd zijn en gebruik een VPN,
Je zult ook vast wel eens gebruik maken van hotspots bij Starbucks of mcDonalds. en daar ken je de beveiliging ook niet van.
13-01-2022, 16:46 door [Account Verwijderd]
Zelf Ziggo bellen en een nieuwe modem/router vragen. Installeren wanneer moeders er even niet is, iedereen blij. Je houdt dan wel Ziggo meuk maar het is in ieder geval redelijk geüpdate meuk.
13-01-2022, 17:23 door ShaWormHa
Ik kan 100 antwoorden, maar ook 100 vragen stellen bij je tekst, maar snelste manier is het apparaat onbruikbaar te maken, ziggo te bellen en het te laten vervangen.

En als je die SiteCom niet nodig hebt trek die er dan tussenuit, je kan altijd zelf nog een Router kopen en het modem van Ziggo in Bridge mode te laten draaien. Dan heb je er helemaal niets meer mee te doen.

Hou er wel rekening mee, dat als het AOP wat in de meterkast zit, of vooraan in de woonkamer in sommige gevallen niet compatible is met de nieuwe modems. Check dit wel even voordat je een nieuw modem regelt, anders heb je er zo ie zo een monteur bij nodig, en die is kosteloos als ze een nieuw modem sturen "installatiegarantie"
13-01-2022, 18:07 door [Account Verwijderd]
Door Samsonait: Ik kan 100 antwoorden, maar ook 100 vragen stellen bij je tekst, maar snelste manier is het apparaat onbruikbaar te maken, ziggo te bellen en het te laten vervangen.

En als je die SiteCom niet nodig hebt trek die er dan tussenuit, je kan altijd zelf nog een Router kopen en het modem van Ziggo in Bridge mode te laten draaien. Dan heb je er helemaal niets meer mee te doen.

Hou er wel rekening mee, dat als het AOP wat in de meterkast zit, of vooraan in de woonkamer in sommige gevallen niet compatible is met de nieuwe modems. Check dit wel even voordat je een nieuw modem regelt, anders heb je er zo ie zo een monteur bij nodig, en die is kosteloos als ze een nieuw modem sturen "installatiegarantie"

Die Ubee uit 2013 is een modem, de Sitecom die er achter hangt is ws van hunzelf.
13-01-2022, 18:20 door Briolet - Bijgewerkt: 13-01-2022, 18:20
Door Rotsmoel: Die Ubee uit 2013 is een modem,…

Ik weet vrij zeker van niet. Tot 2011 had Ziggo Ubee modems (De EVM 3200) en in 2011 zijn ze routers van Ubee gaan uitgeven bij nieuwe klanten. (De EVW 3200 en later de EVW 3210) In 2013 zal het zeker een router geweest zijn.
13-01-2022, 21:43 door Anoniem
overstappen naar ziggo gigabit, krijg je vanzelf een nieuw modem,
13-01-2022, 22:25 door [Account Verwijderd]
Door Briolet:
Door Rotsmoel: Die Ubee uit 2013 is een modem,…

Ik weet vrij zeker van niet. Tot 2011 had Ziggo Ubee modems (De EVM 3200) en in 2011 zijn ze routers van Ubee gaan uitgeven bij nieuwe klanten. (De EVW 3200 en later de EVW 3210) In 2013 zal het zeker een router geweest zijn.

Oke. Thanks voor de info.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.