Hoofdwegennet moet drastisch herzien worden naar Duits model (veel minder afslagen, geen snelheidslimiet behoudens tijdelijk) Onderliggende wegennet moet drastisch verbeterd worden qua kwaliteit.
Besef je dat Nederland een heel andere bevolkingsdichtheid heeft dan Duitsland en dat het hoofdwegennet hierop is aangepast? Wist je trouwens dat de kwaliteit van het Nederlandse wegennet tot de top 5 hoort ter wereld (boven ons staan de Verenigde Arabische Emiraten, Singapore, Zwitserland en Hong Kong)?
In het algemeen moet het totale wegen net verdubbeld worden qua capaciteit
Tuurlijk, jij plant al je zaken thuis ook op een maximale belasting en niet op het gemiddelde gebruik. Ik neem dus maar aan dat jouw garage plek heeft voor 4 auto's en eenzelfde vloerbelastingscoefficiënt heeft als een bedrijfshal voor zware machinerie (tenzij je boer bent, dan is dit een realistische aanname).
Op dit moment is het achterlijke wegennet in Nederland een kolossale kosten post van 10-tallen miljarden zoals verkwiste brandstof, extra slijtage, verloren werkuren etc.
Voorbeelden van de verkwiste brandstof, extra slijtage en verloren werkuren aub? En ik ga niet mijn eigen onderzoek doen.
Dat het een kolossale kostenpost is om ons wegennet te onderhouden is een feit. Sterker nog: het zou eigenlijk duurder moeten zijn ivm het achterstallige onderhoud van een aantal bruggen en viaducten. Wat ook een feit is is dat bij de aanleg van het hoofdwegennet in de jaren 50 de huidige belasting niet voorzien kon worden. Dat een groot deel van dit net buiten de Randstad in zijn oorspronkelijke vorm 70 jaar na dato nog steeds voldoet geeft aan hoe goed het is. Als we jouw voorstel volgen (verdubbeling capaciteit) dan zullen de kosten nog hoger uit gaan vallen, het moet namelijk wel aangelegd en onderhouden worden.
Nederland heeft het nivo van een derde wereld land wat wegennet betreft.
Zie mijn eerdere antwoord op de kwaliteit van het wegennet. Nederland behoort in zijn algemeenheid trouwens tot de meest welvarende landen ter wereld, daar wordt de infrastructuur in meegenomen.
De opeenvolgende kneiterlinkse kabinetten hebben ervoor gezorgd dat we in die beschamende situatie terecht zijn gekomen door continue belastinggeld te verkwisten aan extreem-linkse hobbies. Het huidige kabinet laat zelfs doorgewinterde communisten schrikken zo diep zijn we gezonken
.
Wat wil je nou? Geld uitgeven in het algemeen belang (wegennet verbeteren of verdubbelen)? Dat is typisch communistisch. Dan moet je het lekker kapitalistisch gaan aanpakken en alles omzetten naar tolwegen, maar ik betwijfel of je daar veel animo voor zult vinden.
Dat de kosten wellicht onevenredig op de burger worden afgewenteld t.o.v. het belasten van multinationals is een punt van aandacht, maar dat komt ook steeds meer bovendrijven. Dit komt voornamelijk aan het licht door klimaatonderzoeken (een linkse hobby bij uitstek). Maar goed, de overheid heeft een realistisch alternatief maar daar durft niemand zich tot nog toe aan te branden: rekeningrijden. De weggebruiker wordt dan belast per km waardoor deze alleen betaalt naar gebruik. Klinkt op zich als een oplossing die bovengenoemde reaguurder voor zou moeten staan.