ABN Amro mag een foto of scan van een onbewerkt identiteitsdocument niet opslaan omdat dit in strijd met de AVG is, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De bank had een klant gevraagd om zich opnieuw te identificeren. Volgens ABN Amro was dit vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren (Wwft) van terrorisme verplicht.
De klant besloot het online identificatieproces te doorlopen en heeft daarbij op de voor- en achterzijde van haar identiteitsdocument plakband aangebracht met daarop de tekst ‘ABN AMRO’ en het Burgerservicenummer (BSN) afgeplakt. De bank stelde dat het identificatieproces niet goed was verlopen en vroeg de klant het opnieuw te doen. Daarop diende de vrouw een klacht in bij de bank over het identificatieproces. Ze stelde dat de foto van haar afgeplakte identiteitsdocument zou moeten volstaan.
Er volgde een telefonisch gesprek met de bank, waarin een medewerker liet weten dat de vrouw op haar identiteitsdocument de datum en instantie mocht zetten, zolang de tekst en de foto op het identiteitsdocument zichtbaar bleven. De klant heeft vervolgens opnieuw een foto van een bewerkt identiteitsdocument aangeleverd en wederom besloot ABN Amro de foto niet goed te keuren. De bank wees de klacht van de vrouw af, waarop zij bij het Kifid een klacht indiende.
Tegenover het klachteninstituut laat de vrouw weten dat de bank ten onrechte geen bewerkte foto van haar identiteitsdocument accepteert. Ook vraagt zij zich af of de bank wel juist handelt. Volgens de website van de Autoriteit Persoonsgegevens volstaat een bewerkte kopie of scan, zolang niet door de tekst of de foto op het identiteitsdocument is geschreven. Verder stelt de vrouw dat het BSN niet nodig is voor identificatie op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en het nummer daarom kan worden afgeschermd.
ABN Amro laat in een reactie weten dat het de echtheidskenmerken van het identiteitsdocument moet kunnen controleren. Een bewerkt identiteitsdocument volstaat daarom niet. Verder is de bank van mening dat het zelf bepaalt hoe zij het identificatie- en verificatieproces inricht. Daarnaast staat in de Wwft dat banken verplicht zijn om de documenten en gegevens die zijn gebruikt voor het cliëntenonderzoek op opvraagbare wijze vast te leggen.
In het oordeel (pdf) laat het Kifid weten dat ABN Amro onvoldoende heeft gemotiveerd waarom het noodzakelijk is om een volledige kopie van het gebruikte identiteitsdocument of de foto of scan daarvan vast te leggen en te bewaren. "De motivering van de bank dat zij geen echtheidscontrole kan uitvoeren bij bewerkte foto’s of scans, is in dit verband onvoldoende. De echtheidscontrole dient immers de verplichting tot identificatie van cliënten, maar niet de verplichting tot het vastleggen en het bewaren van gegevens", aldus het klachteninstituut.
Het Kifid komt tot de conclusie dat de bank wel een foto of scan van het onbewerkte identiteitsdocument van de klant mag opvragen voor identificatie- en verificatiedoeleinden, maar dat zij die foto of scan niet onbewerkt mag vastleggen en bewaren. ABN Amro zal in ieder geval de pasfoto moeten afschermen en een watermerk moeten aanbrengen. De klant mag op haar beurt niet op de aangeleverde foto of scan schrijven. Wel mag zij van de bank eisen dat de kopie van haar identiteitsdocument bewerkt wordt opgeslagen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.