Google heeft vandaag een nieuw voorstel aangekondigd dat de omstreden trackingmethode FLoC vervangt en gerichte advertenties op basis van het browsegedrag mogelijk moet maken. Bij Topics, zoals de nieuwe technologie wordt genoemd, bepaalt de browser op basis van het browsegedrag van de gebruiker welke onderwerpen hij interessant vindt en stemt daar advertenties op af.
Wanneer gebruikers een website bezoeken die Topics ondersteunt zal de technologie drie onderwerpen kiezen waar de gebruiker interesse in heeft en die met de website en diens advertentiepartners delen. Vervolgens kunnen websites en adverteerders op basis van deze onderwerpen advertenties tonen. Topics worden voor een periode van drie weken bewaard. Gebruikers kunnen de door de browser gekozen onderwerpen zien en die verwijderen. De feature zal standaard in Chrome worden ingeschakeld, maar het is mogelijk om die uit te schakelen.
Google stelt dat de browser lokaal een keuze van interessante onderwerpen bepaalt en hierbij geen verbinding met externe servers maakt. Gekozen onderwerpen zullen geen gevoelige onderwerpen bevatten zoals geslacht of ras. Voor het kiezen van de onderwerpen worden hostnames aan topics gekoppeld. Oorspronkelijk zal Chrome 350 verschillende onderwerpen bevatten. Het plan is om uiteindelijk een lijst van een externe partij te gebruiken met feedback en ideeën van de industrie.
Google wil eind volgend jaar trackingcookies uitfaseren. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de Privacy Sandbox, een verzameling van technologieën, waaronder het veel bekritiseerde Federated Learning of Cohorts (FLoC).
Bij FLoC zouden Chrome-gebruikers op basis van hun browsegedrag in zogeheten cohorten worden geplaatst. Chrome keek hiebij naar alle websites die de gebruiker bezoekt en deelde de gebruiker op basis hiervan in een cohort. Deze cohorten waren van een uniek id voorzien. Vervolgens zouden adverteerders op basis van het cohort-id gerichte advertenties kunnen tonen. Verschillende burgerrechtenbewegingen en privacyexperts hadden felle kritiek op de trackingmethode. Vorig jaar juli besloot Google om met FLoC te stoppen en zocht het naar een andere advertentiemethode.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.