image

Brussel wil opheldering van WhatsApp over gewijzigde privacyvoorwaarden

donderdag 27 januari 2022, 12:32 door Redactie, 8 reacties

De Europese Commissie en het netwerk van Europese consumentenautoriteiten CPC hebben WhatsApp om opheldering gevraagd over de wijzigingen die het vorig jaar doorvoerde in de gebruikers- en privacyvoorwaarden. Ook vragen zij dat het bedrijf ervoor zorgt dat het voldoet aan de EU-regels voor consumentenbescherming. Dat melden de Europese Commissie en Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat onderdeel van de CPC is, vandaag.

"WhatsApp moet ervoor zorgen dat gebruikers begrijpen waar zij mee instemmen en hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt, met name wanneer deze worden gedeeld met partnerbedrijven", zegt Didier Reynders, EU-commissaris voor Justitie. Reynders verwacht dat WhatsApp zich volledig zal houden aan de Europese privacyregels. "Daarom hebben wij vandaag de officiële dialoog gelanceerd. WhatsApp heeft tot eind februari om met toezeggingen te komen die ingaan op onze zorgen."

De vragen van de Europese Commissie en CPC gaan onder andere over over de duidelijkheid van aan gebruikers verstrekte informatie over de gevolgen van hun keuze de nieuwe gebruikersvoorwaarden van het bedrijf te accepteren of te weigeren; over de redelijkheid van WhatsApps notificaties in de app die gebruikers vragen om de nieuwe gebruikers- en privacyvoorwaarden te accepteren; en of gebruikers voldoende de kans krijgen om de nieuwe voorwaarden door te nemen voordat zij ermee instemmen.

De Commissie en consumentenautoriteiten hebben ook zorgen over de uitwisseling van persoonlijke gegevens van gebruikers tussen WhatsApp en derden of andere bedrijven van Facebook/Meta. WhatsApp heeft tot eind februari om te overleggen met de Commissie en de nationale autoriteiten.

Image

Reacties (8)
27-01-2022, 12:43 door spatieman
zolang ik X kan drukken ga ik nergens mee akkoord, hehe.
27-01-2022, 12:54 door Anoniem
Door spatieman: zolang ik X kan drukken ga ik nergens mee akkoord, hehe.
Ik heb ook nooit op accepteren gedrukt altijd met X weggehaald moment dat ik op kantoor ben. Echter sinds begin dit jaar zie ik geen iritant scherm meer enkel de vraag om naam aan te passen na elke update en om de paar maand verzoek of ik toch echt cloud backups bij ze wil maken.

Het lijkt erop dat ze dus sneaky op de achtergrond bezig zijn met experimenten verdeeld over groepen hoelang ze de wijziging proberen te vertonen en misschien wel varianten er op
27-01-2022, 13:21 door Anoniem
Waarom is er iemand die die rommel nog gebruikt? Er zijn zat alternatieven die niet als doel hebben zoveel mogelijk informatie over gebruikers te verzamelen.
27-01-2022, 13:57 door Anoniem
Door spatieman: zolang ik X kan drukken ga ik nergens mee akkoord, hehe.
Helemaal niks indrukken is nog beter, hehe.
27-01-2022, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom is er iemand die die rommel nog gebruikt? Er zijn zat alternatieven die niet als doel hebben zoveel mogelijk informatie over gebruikers te verzamelen.
Omdat je soms moet communiceren met partijen die geen zin hebben om over te schakelen of simpel weg niet kunnen.
Ik heb tussenleveranciers die lijken exclusief snel te reageren als ze een appje krijgen je kan nog de chat op hun site gebruiken een ticket aanmaken of ze bellen maar als ik in een app binnen 5 minuten wordt geholpen en andere kanaal langer duurt dan is de overweging gauw gemaakt want andere aanvragen lopen ook gewoon door.

En ik kan lastig als motivatie verkondigen naar investeerders en onze directie dat we naar een andere tussenpartij gaan puur omdat ze niet van Whatsapp over willen naar bijvoorbeeld Signal.

Dat gezegd communiceren wij geen vertrouwelijke informatie via enige app en inlog informatie hebben we onze eigen link selfdestruct service voor waarbij na 1 keer inzien de data niet meer bestaat dus privacy impact is laag.
27-01-2022, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem: En ik kan lastig als motivatie verkondigen naar investeerders en onze directie dat we naar een andere tussenpartij gaan puur omdat ze niet van Whatsapp over willen naar bijvoorbeeld Signal.
Eigenlijk zou iedereen dat wel moeten doen.
28-01-2022, 08:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En ik kan lastig als motivatie verkondigen naar investeerders en onze directie dat we naar een andere tussenpartij gaan puur omdat ze niet van Whatsapp over willen naar bijvoorbeeld Signal.
Eigenlijk zou iedereen dat wel moeten doen.
Niet hoe de zakelijke wereld in elkaar zit.
Het kan jaren duren voor je leveranciers wisselt of je huidige leveranciers hun policy wijzigd.
Daarnaast is er geen enkele garantie dat een alternatief ook veilig blijft.

Als je de gesprekken van Brussel hebt gevolgd weet je dat ze straks willen dat ieder chat gebruiker van bigtech accounts op een ander netwerk kan worden aangesloten dus een open standaard.

Dat klinkt prachtig tot je bedenkt dat netwerken als Signal dan dus ook Whatsapp gebruikers moeten gaan ondersteunen terwijl de infra daarvan bij Facebook staat want met het plan van de EU is het bij effect dat Facebook Messenger dus ook kan mergen onder excuus van dat platforms voor elkaar open moeten staan. Vanaf dat moment is je zogenaamd beveiligde privacy gerichte app ook minder waard.

Zit een dingetje in de weg en dat is encryptie. Wiens standaard zal gebruikt worden als wat de EU wil er komt.
En dan komt de conspiracy nut even bij naar boven want dat is toch wel een heel goed excuus om end to end encryption te verbannen in chat aplicaties ;)

Iets waar EU en voornamelijk interpol al jaren strijdt tegen voeren met argumenten als trafficking en terrorisme bestrijding maar dat werkt niet zo goed als een wortel voor de neus houden van de stille meerderheid van je burgers.
Maar goed genoeg over europese lobbie en achterkamer gesprekken hopelijk blijft het bij een thinktank idee bij de rest van zaken in de ijskast.

Bedenk ook dat Whatsapp ooit begon als oplossing tegen advertenties in chat en zonder franje wat de andere applicaties wel deden. Het zou gratis blijven vrijwillige bijdrage. En toen kregen ineens de makers jaren later a offer they could have refused but did not. En dat kan met elke app gebeuren. Idealen hebben vaak ook een prijskaartje dat is de realiteit. De meeste hier inclusief myself zetten die ook wel opzij voor paar miljard.

En nogmaals voor onze bedrijfs communicatie maakt het zeer weinig uit dat er iets door Whatsapp gaat omdat vertrouwelijke informatie afgeschermd is. Daarnaast hebben we voor intern ook onze eigen chat applicatie geheel over eigen infra lopen.
Moment dat je buiten onze VPN zit werkt het niet en bij connectie loss ben je ook de al ontvangen chat kwijt tot je herverbind.
Basaal ding tot en met je kunt chatten en bijlage of link toevoegen maar het doet wat het moet doen en risico van datalek is enorm gereduceerd daarmee.
30-01-2022, 16:09 door johanw
Door Anoniem:
Iets waar EU en voornamelijk interpol al jaren strijdt tegen voeren met argumenten als trafficking en terrorisme bestrijding maar dat werkt niet zo goed als een wortel voor de neus houden van de stille meerderheid van je burgers.
Maar goed genoeg over europese lobbie en achterkamer gesprekken hopelijk blijft het bij een thinktank idee bij de rest van zaken in de ijskast.

Dan is het goed als er aanbieders zijn die buiten de EU zitten en niks te maken hebben met allerlei rare EU regels.


Bedenk ook dat Whatsapp ooit begon als oplossing tegen advertenties in chat en zonder franje wat de andere applicaties wel deden. Het zou gratis blijven vrijwillige bijdrage. En toen kregen ineens de makers jaren later a offer they could have refused but did not. En dat kan met elke app gebeuren. Idealen hebben vaak ook een prijskaartje dat is de realiteit. De meeste hier inclusief myself zetten die ook wel opzij voor paar miljard.

Signal heeft van zichzelf een soort goede doel stichting gemaakt, daardoor mogen ze het niet eens verkopen aan de meestbiedende.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.