image

Recordschade door bankhelpdeskfraude bij Fraudehelpdesk gemeld

dinsdag 1 februari 2022, 11:58 door Redactie, 13 reacties

Vorig jaar is een recordschade door bankhelpdeskfraude bij de Fraudehelpdesk gemeld, zo blijkt uit cijfers die de organisatie met Security.NL deelde. Betaalvereniging Nederland hield al rekening met een recordschade door bankhelpdeskfraude. Het aantal slachtoffers van deze fraudevorm dat zich bij de Fraudehelpdesk meldde nam vorig jaar af, maar de schade steeg naar nieuwe hoogte.

Bij telefoonspoofing, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd, worden slachtoffers verleid om geld naar een "kluisrekening" over te maken. Ook komt het voor dat slachtoffers software installeren waarmee een zogenaamde bankmedewerker de computer overneemt en met gegevens van het slachtoffer geld naar andere rekeningen weet over te maken.

In totaal maakten vorig jaar 184 mensen melding bij de Fraudehelpdesk dat ze slachtoffer van bankhelpdeskfraude waren geworden voor een bedrag van in totaal 5,1 miljoen euro. Dat komt neer op een gemiddeld schadebedrag van bijna 28.000 euro per slachtoffer. In 2020 klopten 237 slachtoffers bij de Fraudehelpdesk aan die voor ruim 3,9 miljoen euro waren bestolen. Het gemiddelde schadebedrag bedroeg toen bijna 17.000 euro per slachtoffer. In 2019 meldde slechts één slachtoffer zich die voor 30.000 euro was opgelicht.

WhatsAppfraude

De Fraudehelpdesk zag het aantal slachtoffers en schadebedrag dat door WhatsAppfraude werd veroorzaakt vorig jaar afnemen. In 2020 ontving de organisatie nog 1340 meldingen van slachtoffers die voor ruim 3,8 miljoen euro waren opgelicht. Dat komt neer op een gemiddeld schadebedrag van bijna 2900 euro per slachtoffer. Vorig jaar ging het om 635 slachtoffers die bij de Fraudehelpdesk aanklopten met een totaal schadebedrag van bijna 2,5 miljoen euro. Dat houdt een gemiddeld schadebedrag van 3900 euro per slachtoffer in.

De werkelijke schade en het aantal slachtoffers van zowel WhatsAppfraude als telefoonspoofing liggen waarschijnlijk hoger, aangezien het hier alleen gaat om meldingen die de Fraudehelpdesk ontving. Aangiftes bij de politie zijn niet in de cijfers meegenomen.

Reacties (13)
01-02-2022, 12:07 door Anoniem
Het blijft toch elke keer weer verbazend als je de verhalen leest dat mensen daar met 'boter en suiker' in gaan.

Op verzoek software installeren (NEE!)
Overmaken naar een rekening die niet op jouw naam staat (NEE!) (en uiteraard zonder het doel om iets te betalen :) ).
Iemand anders iets op mijn computer laten doen (NEE! Niet eens hier thuis onder een ander account. Gewoon NEE).

Interesseert het ze nou gewoon niet (wordt toch wel vergoed) of zijn mensen echt zo dom (toch weer eens tijd voor wat Darwin).
01-02-2022, 13:06 door Anoniem
Toch fijn klant zijn bij de Rabobank. Aangezien die tegenwoordig exact nul komma nul aan service verlenen doen, zou ik het wel heel raar vinden dat zij mij zouden bellen dat er iets mis zou zijn met mijn bankrekening.

Is die prijsstijging nu van bijna 20 procent eigenlijk helemaal zo erg niet.
01-02-2022, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: Het blijft toch elke keer weer verbazend als je de verhalen leest dat mensen daar met 'boter en suiker' in gaan.

Op verzoek software installeren (NEE!)
Overmaken naar een rekening die niet op jouw naam staat (NEE!) (en uiteraard zonder het doel om iets te betalen :) ).
Iemand anders iets op mijn computer laten doen (NEE! Niet eens hier thuis onder een ander account. Gewoon NEE).

Interesseert het ze nou gewoon niet (wordt toch wel vergoed) of zijn mensen echt zo dom (toch weer eens tijd voor wat Darwin).

joh... schreeuw niet hier, plaats een advertentie in de krant, dan bereik je meer! maar los daarvan, jammer dat we allemaal met die smartphones en computers bankieren MOETEN van diezelfde banken...
01-02-2022, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het blijft toch elke keer weer verbazend als je de verhalen leest dat mensen daar met 'boter en suiker' in gaan.

Op verzoek software installeren (NEE!)
Overmaken naar een rekening die niet op jouw naam staat (NEE!) (en uiteraard zonder het doel om iets te betalen :) ).
Iemand anders iets op mijn computer laten doen (NEE! Niet eens hier thuis onder een ander account. Gewoon NEE).

Interesseert het ze nou gewoon niet (wordt toch wel vergoed) of zijn mensen echt zo dom (toch weer eens tijd voor wat Darwin).

joh... schreeuw niet hier, plaats een advertentie in de krant, dan bereik je meer! maar los daarvan, jammer dat we allemaal met die smartphones en computers bankieren MOETEN van diezelfde banken...

Wie betalen de kosten?
Welke stimulans is er voor banken zelf om deze schade te verminderen?

Krijgen directie en management een lagere bonus, om de schade die de bank gelopen heeft te dekken?
Of wordt de schade op alle klanten van de bank afgewenteld?
01-02-2022, 18:56 door Anoniem
Door Anoniem: Het blijft toch elke keer weer verbazend als je de verhalen leest dat mensen daar met 'boter en suiker' in gaan.

"Ik had nooit gedacht dat ik er zelf in zou trappen."

____ slachtoffer van WhatsAppfraude, een gepensioneerde ICT'er

https://nos.nl/artikel/2411705-slachtoffers-online-criminaliteit-in-de-kou-nooit-gedacht-dat-ik-erin-zou-trappen


Vertel ons uw verhaal, wij helpen u graag verder

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
01-02-2022, 23:09 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het blijft toch elke keer weer verbazend als je de verhalen leest dat mensen daar met 'boter en suiker' in gaan.

"Ik had nooit gedacht dat ik er zelf in zou trappen."

____ slachtoffer van WhatsAppfraude, een gepensioneerde ICT'er

https://nos.nl/artikel/2411705-slachtoffers-online-criminaliteit-in-de-kou-nooit-gedacht-dat-ik-erin-zou-trappen


Vertel ons uw verhaal, wij helpen u graag verder

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Ik heb me een breuk gezocht naar die onthutsende informatie en was helemaal vergeten dat het zo dicht bij huis was: Artikel van de NOS.

Dank voor het posten van die link!

Elke kwibus die bij voorbaat denkt zo slim te zijn en elke gelegenheid aangrijpt om mensen die slachtoffer waren van o.a. bankhelpdeskfraude voor uilskuiken o.i.d. uit te maken, zouden verplicht moeten worden eens iets te gaan lezen over hoe social engineering in elkaar steekt. Misschien dat zij dan eindelijk eens hun grote minachtende muil dichthouden.

Liever zou ik zien dat die types gewoon eens de held uithangen en het hier durven melden als zij er ook ingetrapt zijn. Zoals die ex ICT'er uit het NOS nieuwsbericht, die dat deed zonder blikken of blozen zelfs onder vermelding van zijn naam. Zulke mensen verdienen respect, want zij zien het als hun missie anderen voordeel te laten hebben van hun bekentenissen.
Maar dat er hier eens iemand dat durft te doen zal wel nooit gebeuren, want we zijn hier allemaal zooooo goed.
02-02-2022, 01:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Wie betalen de kosten?
Vraag had in enkelvoud gesteld moeten worden. Slachtoffer betaalt de kosten.
Welke stimulans is er voor banken zelf om deze schade te verminderen?
Geen, want slachtoffer betaalt de schade.
Krijgen directie en management een lagere bonus, om de schade die de bank gelopen heeft te dekken?
Ja, maar daar hebben ze geen last van, want de bank lijdt geen schade
Of wordt de schade op alle klanten van de bank afgewenteld?
Dat is een moeilijke som. Nul euro schade gedeeld door alle klanten.
02-02-2022, 09:51 door Anoniem
Social engineering is zo vies, dat ze van alles proberen. Ik kreeg laatst een mailtje van de "Kruidvat klantenservice" over een klacht van mij, die niet behandeld zou zijn. Met een case nummer erbij. De "medewerker" stuurde dit na half vijf (dan is de klantenservice van Kruidvat gesloten), maar zou die extra tijd bij zijn manager declareren, omdat afhandeling belangrijk was. Of ik mijn email adres wilde bevestigen, omdat hij dan zeker wist dat het klopte. Ik werd aangesproken met mijn voornaam, waarschijnlijk afgeleid uit het adres, en het oogde heel redelijk. Terwijl ik hierop wilde reageren, dat ik mezelf hier niets over kon herinneren en wat het dan zou betreffen, keek ik nog een keer naar de afzender: marco@reageerkruidv.com. Dit triggerde een alarmbel en opvragen van de whois van dit domein, leerde mij dat het pas begin januari was geregistreerd.
Het kwam mij vreemd voor, omdat ik eerder iets als @reageer.kruidvat.nl zou verwachten en niet een afgekapte bedrijfsnaam en een .com domein, terwijl de hoofd website een .nl domein is.
Maar je ziet het, ook wij moeten blijven opletten en bij alles onszelf afvragen of het wel klopt.
04-02-2022, 11:50 door Anoniem
Ook door Marco gecontacteerd, geen vertrouwen, verkeerd adres.
05-02-2022, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ook door Marco gecontacteerd, geen vertrouwen, verkeerd adres.
Ik heb eergisteren zo'n zelfde mail ontvangen en vertrouwde dit al gelijk niet. Ben blij dat ik er niet op heb gereageerd.
05-02-2022, 11:48 door Anoniem
Ik heb net zo een mailtje gehad en wel op de link geklikt omdat ik niet wist waar het ovee ging....verder niet op gereageerd en gelijk kruidvat klantenservice gebelt.

Maar het feit dat ik op de link heb geklikt...?wat kan er dus nu gebeuren dan??
05-02-2022, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem: Social engineering is zo vies, dat ze van alles proberen. Ik kreeg laatst een mailtje van de "Kruidvat klantenservice" over een klacht van mij, die niet behandeld zou zijn. Met een case nummer erbij. De "medewerker" stuurde dit na half vijf (dan is de klantenservice van Kruidvat gesloten), maar zou die extra tijd bij zijn manager declareren, omdat afhandeling belangrijk was. Of ik mijn email adres wilde bevestigen, omdat hij dan zeker wist dat het klopte. Ik werd aangesproken met mijn voornaam, waarschijnlijk afgeleid uit het adres, en het oogde heel redelijk. Terwijl ik hierop wilde reageren, dat ik mezelf hier niets over kon herinneren en wat het dan zou betreffen, keek ik nog een keer naar de afzender: marco@reageerkruidv.com. Dit triggerde een alarmbel en opvragen van de whois van dit domein, leerde mij dat het pas begin januari was geregistreerd.
Het kwam mij vreemd voor, omdat ik eerder iets als @reageer.kruidvat.nl zou verwachten en niet een afgekapte bedrijfsnaam en een .com domein, terwijl de hoofd website een .nl domein is.
Maar je ziet het, ook wij moeten blijven opletten en bij alles onszelf afvragen of het wel klopt.

Hier hetzelfde.
Helaas niet laagdrempelig door te geven aan kruidvat.
05-02-2022, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ook door Marco gecontacteerd, geen vertrouwen, verkeerd adres.
Ik heb eergisteren zo'n zelfde mail ontvangen en vertrouwde dit al gelijk niet. Ben blij dat ik er niet op heb gereageerd.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ook door Marco gecontacteerd, geen vertrouwen, verkeerd adres.
Ik heb eergisteren zo'n zelfde mail ontvangen en vertrouwde dit al gelijk niet. Ben blij dat ik er niet op heb gereageerd.

Shit ik heb op deze email gereageerd perongelijk wat gebeurt er nu???
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.