Autobezitters moeten meer controle over hun autodata krijgen, zo vindt AFCAR NL, een samenwerkingsverband van de ANWB, BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, RAI Equipment, VACO, Verbond van Verzekeraars en VNA. Volgens het samenwerkingsverband leggen steeds meer auto’s gegevens vast over de staat van de auto en het rijgedrag van de bestuurder. Deze gegevens worden via een dataverbinding doorgestuurd naar de autofabrikant, vaak zonder dat de autobezitter dat weet.
"Er moet daarom wetgeving komen waarmee de toegankelijkheid van autodata wordt geregeld", aldus AFCAR NL. Volgens de organisatie kan het doorgeven van voertuiggegevens voordelen opleveren voor automobilisten, maar is er ook een keerzijde. Zo kunnen autobezitters worden verplicht om onderhoud alleen op door de fabrikant aangewezen onderhoudsadressen uit te laten voeren. Daarnaast moeten garages gaan betalen voor gebruik van de data die de fabrikant heeft verzameld. De garage zal deze kosten volgens AFCAR NL weer doorberekenen aan de consument.
In een brief aan de ministers van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat doet AFCAR NL een dringend beroep om te zorgen dat er wetgeving komt voor de autobranche voor het delen van data door voertuigen. Deze maand buigt de Europese Commissie zich over een wetsontwerp waarin de uitgangspunten en algemene regels geformuleerd worden over het delen van autodata tussen private partijen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.