image

Autobranche wil dat automobilist meer controle over autodata krijgt

dinsdag 1 februari 2022, 15:11 door Redactie, 8 reacties
Laatst bijgewerkt: 02-02-2022, 09:11

Autobezitters moeten meer controle over hun autodata krijgen, zo vindt AFCAR NL, een samenwerkingsverband van de ANWB, BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, RAI Equipment, VACO, Verbond van Verzekeraars en VNA. Volgens het samenwerkingsverband leggen steeds meer auto’s gegevens vast over de staat van de auto en het rijgedrag van de bestuurder. Deze gegevens worden via een dataverbinding doorgestuurd naar de autofabrikant, vaak zonder dat de autobezitter dat weet.

"Er moet daarom wetgeving komen waarmee de toegankelijkheid van autodata wordt geregeld", aldus AFCAR NL. Volgens de organisatie kan het doorgeven van voertuiggegevens voordelen opleveren voor automobilisten, maar is er ook een keerzijde. Zo kunnen autobezitters worden verplicht om onderhoud alleen op door de fabrikant aangewezen onderhoudsadressen uit te laten voeren. Daarnaast moeten garages gaan betalen voor gebruik van de data die de fabrikant heeft verzameld. De garage zal deze kosten volgens AFCAR NL weer doorberekenen aan de consument.

In een brief aan de ministers van Economische Zaken en Infrastructuur en Waterstaat doet AFCAR NL een dringend beroep om te zorgen dat er wetgeving komt voor de autobranche voor het delen van data door voertuigen. Deze maand buigt de Europese Commissie zich over een wetsontwerp waarin de uitgangspunten en algemene regels geformuleerd worden over het delen van autodata tussen private partijen.

Image

Reacties (8)
01-02-2022, 15:44 door Anoniem
Een on/off switch voldoet: Zet maar uit.
Maar er zal wel weer een 'gerechtvaardigd belang' ofzo zijn.
01-02-2022, 15:46 door Anoniem
Er wordt voor jou gedacht,en er word voor jou beslist,je hoeft zelf niets te
doen,alleen een brave burger die niet meer creatief mag zijn of een eigen auto denkt te hebben
you own nothing,wat je wel mag zijn de prijzen betalen wat je aan een auto kwijt bent.

Neem een auto uit de jaren negentig,oh wacht dat is verboden,
en er zelf creatief aan knutselen of je "eigen auto repareren" dat mag ook niet meer,
wellicht alleen nog buiten de grote steden of in het buitenland,

wat wel mag is dat zij weten wat jij doet,en wat je gedrag in de auto is en hoe "hun auto" functioneert
en reageert op jou rij-gedrag,waar je bent geweest en noem het maar op.


The Matrix
01-02-2022, 16:38 door Anoniem
Dat heb ik al, maar ik heb dan ook een 22 jaar oud dieseltje. Houden voorlopig want het ding loopt 1 op 23 :-)
01-02-2022, 17:54 door Anoniem
Die wetgeving kan heel simpel: baseer op GDPR, en er mag niet worden gedeeld. Klaar. De jokkebrokken… Ze willen graag dat ze te horen krijgen dat er wel gedeeld mag worden.
01-02-2022, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem: Dat heb ik al, maar ik heb dan ook een 22 jaar oud dieseltje. Houden voorlopig want het ding loopt 1 op 23 :-)

mag je fijn mee in de provincie rijden, voorlopig .

Vanwege "milieu" kom je de steden al niet meer in.
01-02-2022, 20:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat heb ik al, maar ik heb dan ook een 22 jaar oud dieseltje. Houden voorlopig want het ding loopt 1 op 23 :-)

mag je fijn mee in de provincie rijden, voorlopig .

Vanwege "milieu" kom je de steden al niet meer in.

Gelukkig is de provincie hier meer dan groot genoeg en heb ik geen behoefte om in een dichtbevolkt gebied te wonen.
Ik woon dan ook niet in Nederland maar in een land waar nog tienduizenden van deze oude en nog veel oudere auto's rondrijden.
Uiteindelijk is het blijven rondrijden van zo'n barreltje veel goedkoper en betrouwbaarder dan een nieuwe auto.
Over milieu winst heb ik ook mijn twijfels om een zeker nog 5-10 jaar bruikbare auto te vernietigen en daar een nieuwe voor te produceren inclusief accu's met lithium die gedolven moet worden onder slechte omstandigheden of met groot impact op de natuur.
02-02-2022, 10:16 door Anoniem
Fijne vraag, maar zelf doen ze deels aan mee. ANWB heeft een dongle voor de OBD2 poort om via de app problemen te melden voordat die storingen veroorzaken. De verzekeraars hebben zo'n dongle om een "veilig rijden verzekering" aan te bieden. Daarmee wordt je premie beïnvloed door je rijgedrag. Maar nog steeds kunnen beiden gebruikt worden om in combinatie met o.a. gps je rijbewegingen te rapporteren en of je volgens de regels rijd. GPS en snelheid combineren zijn alleen een slechte zaak. Routeplanners gaan nog steeds regelmatig in de fout en positioneren je auto zomaar op een parallel gelegen weg, met mogelijk een heel andere maximum snelheid. Dus betaal je b.v. extra premie, want je rijdt te hard, terwijl je daadwerkelijk de toegestane snelheid reed.
06-02-2022, 16:42 door Anoniem
Dat de autobranche moet opkomen voor z'n klanten - dat zegt veel over de politieke vernieling, onkunde en gebrek aan it-inzicht over heel de EU en bij uitbreiding wereldwijd!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.