Malafide advertenties die internetgebruikers met malware besmetten of doorsturen naar malafide websites worden zijn nog altijd een groot probleem, aldus de Britse overheid. Het Britse National Cyber Security Centre (NCSC) vraagt start-ups nu om oplossingen die meer inzicht geven in malafide advertentiecampagnes, de schaal van deze advertenties en het verstrekken van data om de herkomst van de advertenties te achterhalen.
Daarnaast zoekt het NCSC naar start-ups die oplossingen hebben voor het identificeren en blokkeren van malafide advertenties, en het volgen van de aanvallers die erachter zitten. "Aanvallers worden altijd beter in het omzeilen van verdedigingsmaatregelen en we hebben innovatieve oplossingen nodig om nieuwe aanvallen te identificeren", aldus het NCSC.
"In een perfecte wereld zouden malafide advertenties die je naar een malafide website doorsturen in de eerste plaats nooit op je scherm verschijnen; advertentienetwerken zouden alles dat via hun platform gaat detecteren en blokkeren voordat ze de eindgebruiker bereiken", stelt de Britse overheidsinstantie. Die voegt toe dat criminelen idealiter zich niet zouden moeten kunnen registreren bij advertentienetwerken. "Dit is niet het geval en jaarlijks worden nog steeds honderden miljoenen malafide advertenties op de apparaten van gebruikers getoond."
Volgens het NCSC zijn de meeste mensen inmiddels gewend aan frauduleuze telefoongesprekken, e-mails en sms'jes, maar is er minder aandacht voor het herkennen van malafide advertenties. "Daarom willen we samenwerken met start-ups om de online veiligheid van de Britse bevolking te verbeteren", zo laat het NCSC weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.