Energiemaatschappij Budget Energie heeft de gegevens van dertienhonderd klanten gelekt door het versturen van een verkeerde inloglink via e-mail. Door middel van de link konden klanten de gegevens van andere klanten inzien. Het ging onder andere om persoonlijke informatie zoals telefoonnummers en bankgegevens.
Volgens het energiebedrijf werd het probleem veroorzaakt door een it-update, waardoor klanten de verkeerde inloglink kregen toegestuurd. Na ontdekking van het probleem is de update teruggedraaid. Budget Energie heeft excuses aan klanten gemaakt en het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld, zo laat persbureau ANP weten.
Om voor wat voor "it-update" het precies gaat en hoe het kon dat klanten hierdoor de verkeerde link kregen toegestuurd wordt niet gemeld. Security.NL heeft Budget Energie om aanvullende informatie gevraagd.
"Er kwam een datalek aan het licht, en hierop hebben we direct maatregelen genomen. Hierdoor wisten we de groep klanten die een e-mail kregen met foutieve gegevens of een verkeerde inloglink te beperken en zijn de verstuurde inloglinks ongeldig gemaakt. Het gaat hierbij om 1350 e-mails, aan ongeveer 900 unieke klanten. De klanten die een foutieve e-mail hebben ontvangen zijn inmiddels geïnformeerd. We hebben op 03-02-2022 een melding gedaan bij AP en doen nog aanvullend onderzoek naar de oorzaken en gevolgen. Als het nodig blijkt om nog extra communicatie hierover te versturen aan de betrokkenen, dan zullen we dit uiteraard doen", laat Budget Energie in een reactie aan Security.NL weten. Verdere informatie wil het bedrijf niet geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.