image

AP: websites moeten direct stoppen met cookiepop-ups advertentie-industrie

dinsdag 8 februari 2022, 12:05 door Redactie, 21 reacties
Laatst bijgewerkt: 08-02-2022, 13:33

Nederlandse websites moet per direct stoppen met het gebruik van een zeer populair systeem voor het plaatsen van trackingcookies, aangezien dit in strijd met de AVG is, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder adviseert Nederlandse bedrijven en sites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers.

Onlangs oordeelde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) dat het Transparency and Consent Framework (TCF) van het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe), de branchevereniging voor de advertentie-industrie, niet aan de AVG voldoet. Zeer veel websites maken gebruik van dit systeem voor het plaatsen van trackingcookies, zodat internetgebruikers gerichte advertenties getoond kunnen krijgen.

De GBA legde IAB Europe wegens de overtreding een boete van 250.000 euro op en gaf de organisatie twee maanden de tijd om met een verbeterplan te komen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat websites per direct moeten stoppen met het gebruik van het TCF voor het plaatsen van trackingcookies, omdat ze anders in overtreding zijn. Dat laat de toezichthouder tegenover het Financieele Dagblad weten.

Daarnaast adviseert de AP marktpartijen en websites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers. "Het is de vraag of andere systemen die gebruikers volgen en data van bezoekers doorverkopen, wel aan de privacywet AVG voldoen. Dat zou onderzoek moeten uitwijzen. Het veiligst is om op zoek te gaan naar een alternatief voor zulke systemen."

Of de Autoriteit Persoonsgegevens websites gaat aanpakken die het TCF blijven gebruiken wil de toezichthouder niet zeggen. "Over hoe we handhaven doen we doorgaans geen uitlatingen." IAB Europe stelt dat het met een oplossing komt zodat het aan de AVG zal voldoen.

Reacties (21)
08-02-2022, 12:23 door Anoniem
"De privacytoezichthouder adviseert Nederlandse bedrijven en sites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers."
Benieuwd met welke smoes Tweakers (DPG Media) nu op de proppen gaat komen. Aangezien die heilig van overtuigd zijn dat het gerechtvaardigd is om de mensen de keuze geven tussen cookies accepteren en een betaaloptie. Dat zou volgens hun overduidelijk omschreven zijn in de AVG.

Daarnaast had de Autoriteit Persoonsgegevens dit als een van de eerste dingen moeten zijn na hun oprichting.
08-02-2022, 12:40 door Anoniem
Man, ik verval in herhaling. Hiervoor zijn adblockers. Gewoon installeren en alles blokkeren. En wegblijven bij alles wat 'social' media is. Je mist niets...

TheYOSH
08-02-2022, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: Man, ik verval in herhaling. Hiervoor zijn adblockers. Gewoon installeren en alles blokkeren. En wegblijven bij alles wat 'social' media is. Je mist niets...

TheYOSH
Wellicht is het beter om het gewoon te verbieden omdat die adblockers zeer vervelend kunnen zijn als je met andere zaken bezig bent zoals bijv. bij het onderzoeken van producten en andere onderzoeken of bij het instellen van apparaten. Zeer vervelend als je iedere keer weer al die adblockers o.a. moet leren zich er niet mee te bemoeien.
08-02-2022, 13:10 door Anoniem
Ze moeten de DNT header respecteren. Als ik DNT:1 mee stuur hoeven ze geen cookie popup meer te tonen en alleen al mijn instellingen op "nee" te zetten. En daar hoeven ze geen cookie voor te sturen want dat staat in al mijn requests.

Dit model zou uitgebreid en verbeterd kunnen worden, zodat iedereen in zijn browser zijn voorkeuren kan opslaan en die cookie popup idioterie voorgoed verbannen kan worden.
08-02-2022, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem: "De privacytoezichthouder adviseert Nederlandse bedrijven en sites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers."
Benieuwd met welke smoes Tweakers (DPG Media) nu op de proppen gaat komen. Aangezien die heilig van overtuigd zijn dat het gerechtvaardigd is om de mensen de keuze geven tussen cookies accepteren en een betaaloptie. Dat zou volgens hun overduidelijk omschreven zijn in de AVG.

Daarnaast had de Autoriteit Persoonsgegevens dit als een van de eerste dingen moeten zijn na hun oprichting.
Succes met wachten op actie van de AP, die zeggen zelf namelijk het volgende over die betaalmuur:
Weigert iemand tracking cookies? Dan moet u deze persoon toch toegang geven tot uw website of app, bijvoorbeeld na betaling.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/cookies#mag-ik-als-organisatie-een-cookiewall-gebruiken-7111
08-02-2022, 13:23 door karma4
Door Anoniem:Daarnaast had de Autoriteit Persoonsgegevens dit als een van de eerste dingen moeten zijn na hun oprichting.
Eens ze hebben het stelselmatig laten liggen en zijn voor de big brother machtspositie gegaan
08-02-2022, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem: Man, ik verval in herhaling. Hiervoor zijn adblockers. Gewoon installeren en alles blokkeren. En wegblijven bij alles wat 'social' media is. Je mist niets...

TheYOSH
Dan zal wat ik nu ga schrijven ook wel een herhaling zijn van iets dat je veel vaker als reactie hebt gehad:

Dit gaat niet over wat jij kan doen, dit gaat over wat websites mogen doen. Het gaat erom dat de dingen die jij doet om AVG-schenders te blokkeren om te beginnen helemaal niet zouden moeten gebeuren. Dit is een stap in de juiste richting, met andere woorden. Dat staat helemaal los van hoe handig jij met adblockers bent.
08-02-2022, 13:50 door Reinder
Door Anoniem: Man, ik verval in herhaling. Hiervoor zijn adblockers. Gewoon installeren en alles blokkeren. En wegblijven bij alles wat 'social' media is. Je mist niets...

TheYOSH

Als het OM zegt dat het neersteken van mensen verboden is volgens het wetboek van strafrecht, zeg je dan ook "Hiervoor zijn steekwerende vesten, gewoon aantrekken en alles tegenhouden. En wegblijven uit donkere straten, je mist niets" ?

De oproep van de AP gaat over wat websites niet mogen doen, niet over wat jij zou kunnen doen als ze toch iets wel doen wat eigenlijk verboden is.
08-02-2022, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: Man, ik verval in herhaling. Hiervoor zijn adblockers. Gewoon installeren en alles blokkeren. En wegblijven bij alles wat 'social' media is. Je mist niets...

TheYOSH
Dan heb je nog steeds the cookie wall waar je bij 99% van de websites doorheen moet en je vaak geen andere keuze hebt dan accepteren of vertrekken.
08-02-2022, 14:15 door Anoniem
Wellicht is het beter om het gewoon te verbieden omdat die adblockers zeer vervelend kunnen zijn als je met andere zaken bezig bent zoals bijv. bij het onderzoeken van producten en andere onderzoeken of bij het instellen van apparaten. Zeer vervelend als je iedere keer weer al die adblockers o.a. moet leren zich er niet mee te bemoeien.

Wellicht dat platformen verdwijnen, als je het business model achter de platformen onmogelijk maakt.
08-02-2022, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem: Ze moeten de DNT header respecteren. Als ik DNT:1 mee stuur...
Precies! Het probleem is technisch jaren geleden al opgelost. De wil is er gewoon niet om het makkelijk te maken.
Met Google wederom voorop: die verplichten je om een addon te installeren (dat is het allerlaatste dat ik wil), terwijl mijn browser continu roept "Do Not Track"
08-02-2022, 16:35 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:Daarnaast had de Autoriteit Persoonsgegevens dit als een van de eerste dingen moeten zijn na hun oprichting.
Eens ze hebben het stelselmatig laten liggen en zijn voor de big brother machtspositie gegaan

Wij zeggen beter laat dan nooit, bij jou komt je waas weer voor je orgen als het over het AP gaat. En nooit krijgen we antwoord op de vraag wat ze jou misdaan hebben.
08-02-2022, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze moeten de DNT header respecteren. Als ik DNT:1 mee stuur...
Precies! Het probleem is technisch jaren geleden al opgelost. De wil is er gewoon niet om het makkelijk te maken.
Met Google wederom voorop: die verplichten je om een addon te installeren (dat is het allerlaatste dat ik wil), terwijl mijn browser continu roept "Do Not Track"

Gewoon geen google gebruiken
08-02-2022, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze moeten de DNT header respecteren. Als ik DNT:1 mee stuur...
Precies! Het probleem is technisch jaren geleden al opgelost. De wil is er gewoon niet om het makkelijk te maken.
Met Google wederom voorop: die verplichten je om een addon te installeren (dat is het allerlaatste dat ik wil), terwijl mijn browser continu roept "Do Not Track"
Inderdaad, en het was opmerkelijk hoe advertentiebedrijven op de invoering ervan reageerden destijds. Niet dat de reactie me verbaasde, maar toch is er iets heel opmerkelijks aan hoe de advertentie-industrie ertegen tekeer ging, namelijk dit:

1. Door zo opzichtig schijt te hebben aan de wensen en belangen van bezoekers van websites geven ze daarmee ook de boodschap met getoonde advertenties mee dat hun klanten, de adverterende bedrijven, bij voorbaat schijt hebben aan de belangen en wensen van de bezoekers, hun potentiële klanten. Als adverterend bedrijf zou ik absoluut niet willen dat "ik wil je als klant maar ik heb schijt aan je" de boodschap is die wordt overgebracht.

2. Advertentiebedrijven hebben alleen bestaansrecht als advertenties effectief zijn. Dat hadden ze heel makkelijk kunnen aantonen door op de do-not-track-header te reageren met advertenties die mensen overhalen die header weer uit te schakelen. Door niet dat te doen maar veel misbaar te maken hebben ze gedemonstreerd dat ze zelf niet in hun eigen produkt geloven en dat advertenties kennelijk niet noemenswaardig effectief zijn. Slechtere reklame voor zichzelf hadden ze niet kunnen maken.
08-02-2022, 19:21 door Anoniem
Door Anoniem: Wij zeggen beter laat dan nooit, bij jou komt je waas weer voor je orgen als het over het AP gaat. En nooit krijgen we antwoord op de vraag wat ze jou misdaan hebben.
Afgaande op wat me is bijgebleven uit vroegere posts is hij werkzaam in business intelligence en big data-toepassingen en heeft hij bij de Belastingdienst gewerkt. Dan ligt het voor de hand dat hij dichtbij mensen zat die betrokken waren bij de in opspraak gemaakte "broedkamer", of er misschien wel zelf deel van uitmaakte. Dan ligt het ook voor de hand dat hij zelf heeft meegemaakt of van direct betrokkenen heeft gehoord hoe het is als een toezichthoudende autoriteit ingrijpt en misschien wel van alles dat je moeizaam hebt opgebouwd in een klap onderuit haalt. Tel daarbij op dat hij, alweer afgaande op posts hier, inclusief een paar veel te lange discussies die ik met hem gevoerd heb, volstrekt incapabel is om zelfs maar het geringste foutje toe te geven. Waar kom je dan op uit? Een voor de hand liggende uitweg als je de fouten van je eigen clubje of van jezelf niet kan erkennen is om degene die ertegen optreedt dan maar als grote boosdoener te gaan beschouwen.
08-02-2022, 21:00 door Anoniem
Bestaat er niet ergens iets waarmee ik trackingcookiespoofing kan doen? Zodat ik in verloren uurtjes die prachtige databases van die lui met totale onzin kan vullen? Ze lezen die rotzooi immers uit op mijn PC of telefoon, dus daar mag ik mee klooien wat ik wil.

Het zou een dubbel doel dienen. Niet alleen is mijn vandaag dan niet meer in te schatten. Maar ook al mijn verledens die ze al hebben vastgelegd worden daar redelijk waardeloos door.

Als je die gasten blokkeert, dan zoeken ze wel weer andere wegen om je te volgen. Laat je het echter onnozel toe, maar dan een beetje geedit met onzin, dan gaan ze letterlijk geen touw meer aan je vast kunnen knopen. Waardoor je gebruikerservaring veel leuker wordt, want je gaat ineens allemaal andere lollige advertenties zien. En elke dag anders!
08-02-2022, 22:21 door Anoniem
LINUS TECH TIPS says ADBLOCK IS PIRACY

The Matrix
08-02-2022, 22:45 door Anoniem
@anoniem van 21:00

Zoiets als bij spammers het terugpakken destijds via de Spam-o-lator. Men kreeg de grand-spammer huilend en schreeuwend op de knieen. Maar het mocht later niet meer, want eigen richting enz. De cybercrimineel behoeft immers ook bescherming zo meent justitie (boef- en boefjesvrind). Dat oog om oog, tand om tand, neen dat willen onze dubieuze overlords liever niet.

anti-spam, -scam & anti-smut-profeet (oh, wat heb ik er een grenzenloze hekel an).
09-02-2022, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: @anoniem van 21:00

Zoiets als bij spammers het terugpakken destijds via de Spam-o-lator. Men kreeg de grand-spammer huilend en schreeuwend op de knieen. Maar het mocht later niet meer, want eigen richting enz. De cybercrimineel behoeft immers ook bescherming zo meent justitie (boef- en boefjesvrind). Dat oog om oog, tand om tand, neen dat willen onze dubieuze overlords liever niet.

anti-spam, -scam & anti-smut-profeet (oh, wat heb ik er een grenzenloze hekel an).

Je verhaal klinkt leuk, maar je veroorzaakt daarmee voor je mede-internetters wel ongemakken. Want spam met spam bestrijden, betekent dat er nog meer onnodige rotzooi over het WWW rondgaat. Dat is groot en kan veel verwerken, maar de mensen die niets met die spammer te maken hebben, maar wel via zijn ISP werken, veroorzaakt het ongewenste verstoringen.
09-02-2022, 10:47 door Anoniem
Door Anoniem: Bestaat er niet ergens iets waarmee ik trackingcookiespoofing kan doen? Zodat ik in verloren uurtjes die prachtige databases van die lui met totale onzin kan vullen?

De kunstenaar Daniel Howe en twee wetenschappers verbonden aan Cornell Tech hebben een browser add-on voor Chrome, Firefox en Opera ontwikkeld, genaamd "AdNauseam", die als een soort van ruisgenerator ingezet kan worden tegen de prakijken van de advertentie en tracking industrie. Ad nauseam is Latijn voor "tot misselijkmakends toe".

Finn Brunton & Helen Nissenbaum, Obfuscation: A User's Guide for Privacy and Protest.
Cambridge, MA: MIT Press, 2015 ISBN 9780262029735

https://adnauseam.io

Built atop uBlock Origin, AdNauseam quietly clicks on every blocked ad, registering a visit on ad networks' databases. As the collected data gathered shows an omnivorous click-stream, user tracking, targeting and surveillance become futile.

Het idee achter AdNauseam maakt deel uit van een activistisch project van de auteurs, waar ze de genoemde boektitel over hebben geschreven. Het omvat een rookgordijn strategie tegen de surveillance industrie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. AdNauseam wordt te weinig gebruikt. Het gebruik van de Tor Browser is veel effectiever.

Google heeft om begrijpelijke redenen AdNauseam uit de Chrome Web Store en uit de Android Play Store geweerd.
09-02-2022, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem: Ze moeten de DNT header respecteren. Als ik DNT:1 mee stuur hoeven ze geen cookie popup meer te tonen en alleen al mijn instellingen op "nee" te zetten. En daar hoeven ze geen cookie voor te sturen want dat staat in al mijn requests.

Dit model zou uitgebreid en verbeterd kunnen worden, zodat iedereen in zijn browser zijn voorkeuren kan opslaan en die cookie popup idioterie voorgoed verbannen kan worden.
De DNT is o.a. door Google tot waardeloos verklaard nadat Microsoft dit standaard instelde voor gebruikers op Internet Explorer.

Terwijl de DNT met de GDPR een wettelijke basis heeft, je geeft daarmee al aan dat je niet getracked wenst te worden. Het AP zou hier wel eens actie op mogen ondernemen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.