image

Nederlandse id-kaart met chipstoring nog enkele maanden gratis te vervangen

dinsdag 8 februari 2022, 16:13 door Redactie, 14 reacties

Nederlandse burgers hebben nog een aantal maanden de tijd om een identiteitskaart die vorig jaar werd uitgegeven en waarop een chipstoring zich kan voordoen kosteloos te vervangen en hiervoor gemaakte kosten te declareren. Het probleem doet zich voor bij Nederlandse identiteitskaarten Model 012 met een afgiftedatum tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021.

De id-kaarten beschikken over een chip met inlogfunctie die via DigiD kan worden geactiveerd, maar het aanzetten hiervan zorgt voor een storing in de chip. De overheid besloot daarop het activeren van de inlogfunctie tijdelijk uit te schakelen. Alle burgers met een dergelijke identiteitskaart hebben een brief over de storing ontvangen en dat ze de identiteitskaart tot uiterlijk 1 september dit jaar kosteloos kunnen vervangen.

Het probleem kwam vorig jaar maart al aan het licht. Afgelopen december kwam de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) met een nieuw declaratieformulier voor dit jaar, aangezien er per 1 januari nieuwe tarieven gelden voor het declareren van de Nederlandse identiteitskaart. Gemeenten ontvangen voor iedere aanvraag een extra bedrag van 25 euro, die te gebruiken is om de door burgers gemaakte kosten, zoals een nieuwe pasfoto of parkeerkosten, te vergoeden.

Image

Reacties (14)
08-02-2022, 16:21 door Anoniem
Zelfs DAT kan de overheid niet in 1x goed.
08-02-2022, 16:38 door Anoniem
Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.
08-02-2022, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfs DAT kan de overheid niet in 1x goed.
Ja hoor. Denk je nu werkelijk, dat de overheid zelf die bewijzen maakt? Maar het bekt zo lekker.
08-02-2022, 20:19 door Anoniem
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.
Waarom een rechter? De oplossing wordt al gegeven.
08-02-2022, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.

Waarom dat? Ze worden toch gratis vervangen? Met kennelijk ook nog de mogelijkheid om 25 euro extra te claimen
als je de weg weet.
08-02-2022, 23:55 door Anoniem
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.

Beetje onzinnig dit. Er is een oplossing geboden. Rechters zullen hier niets mee doen, omdat ze het gratis vervangen.
09-02-2022, 07:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.
Waarom een rechter? De oplossing wordt al gegeven.

Nee de oplossing wordt niet gegeven, burgers hebben nog enkele maanden de tijd om het product gratis te vervangen. De jongste kaarten zijn van maart 2021 dat is nog geen jaar. oud en mogen tot 1 september gratis vervangen worden.
Als ik, om wat voor reden, na 1 september 2022 met een kaart langs kom moet deze gewoon gratis vervangen worden volgens het consumentenrecht om 2 redenen, maar de belangrijkste is dat de wettelijke garantie termijn is nog niet verstreken is.
09-02-2022, 09:10 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.

Doen. Zet dan wel in je aanklacht dat naast gratis vervanging, onvoorwaardelijke vergoeding van een vaste kosten component van max. € 25,00 plaatsvind.

Kom je hier nog even terugmelden hoe de zitting verliep? Wat vond je van het portret van Willem Alexander bijvoorbeeld? Oh ja, houd rekening met € 86,00 griffiekosten. Zie het maar als kosten attractie die je bijvoorbeeld ook maakt als je naar de Efteling gaat.

Dus doen! Hebben we dankzij jou iets in het verschiet om over te lachen.
09-02-2022, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.

Hoezo, het is een terugroepactie. Je wordt actief gewezen op het probleem:
[qoute]Origineel artikel: Alle burgers met een dergelijke identiteitskaart hebben een brief over de storing ontvangen en dat ze de identiteitskaart tot uiterlijk 1 september dit jaar kosteloos kunnen vervangen.[/quote]Daar staat in wat te doen en voor wanneer, het is dus geen garantie meer. Wanneer er aan je auto iets mankeert en de fabrikant stuurt een oproep om het te laten herstellen, hoor je ook niemand meer zeuren over de garantie, maar laten verstandige mensen het ook z.s.m. oplossen.
09-02-2022, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.
Waarom een rechter? De oplossing wordt al gegeven.

Nee de oplossing wordt niet gegeven, burgers hebben nog enkele maanden de tijd om het product gratis te vervangen. De jongste kaarten zijn van maart 2021 dat is nog geen jaar. oud en mogen tot 1 september gratis vervangen worden.
Als ik, om wat voor reden, na 1 september 2022 met een kaart langs kom moet deze gewoon gratis vervangen worden volgens het consumentenrecht om 2 redenen, maar de belangrijkste is dat de wettelijke garantie termijn is nog niet verstreken is.
Interessant perspectief heb je wel. Je hebt dus iets aangeschaft wat ondeugdelijk blijkt te zijn (één van de beschikbare functies doet niet wat hij belooft). De aanbieder biedt een oplossing (gratis vervanging plus onkostenvergoeding), stelt de betrokkenen persoonlijk op de hoogte en biedt een bepaalde termijn aan waarbinnen gebruikgemaakt kan worden van deze regeling.

Dus je zaak zou gaan over dat in specifiek deze context je de termijn onredelijk kort vindt? Ben inderdaad met anderen benieuwd wat een rechter daar mee zal doen. Die standaard garantietermijn is er voor een deel misschien ook wel omdat het vrij lastig is om alle mensen te vinden die een bepaald product (wasmachine, televisie) hebben gekocht op te sporen omdat die informatie niet wordt geregistreerd. Dat is hier juist wel het geval, want van (vrijwel) iedereen die het betreft is bij de uitgevende partij (overheid) wel bekend wat het adres is.
09-02-2022, 15:14 door spatieman
imho ben ik bang dat een oplichter hier handig in op zal spelen.
09-02-2022, 19:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Consumenten mogen een bepaalde levensduur verwachten van een product naast de verplichte 2 jaar garantie.

Ik zou hier wel eens een rechter naar willen laten kijken.
Waarom een rechter? De oplossing wordt al gegeven.

Nee de oplossing wordt niet gegeven, burgers hebben nog enkele maanden de tijd om het product gratis te vervangen. De jongste kaarten zijn van maart 2021 dat is nog geen jaar. oud en mogen tot 1 september gratis vervangen worden.
Als ik, om wat voor reden, na 1 september 2022 met een kaart langs kom moet deze gewoon gratis vervangen worden volgens het consumentenrecht om 2 redenen, maar de belangrijkste is dat de wettelijke garantie termijn is nog niet verstreken is.
Interessant perspectief heb je wel. Je hebt dus iets aangeschaft wat ondeugdelijk blijkt te zijn (één van de beschikbare functies doet niet wat hij belooft). De aanbieder biedt een oplossing (gratis vervanging plus onkostenvergoeding), stelt de betrokkenen persoonlijk op de hoogte en biedt een bepaalde termijn aan waarbinnen gebruikgemaakt kan worden van deze regeling.

Dus je zaak zou gaan over dat in specifiek deze context je de termijn onredelijk kort vindt? Ben inderdaad met anderen benieuwd wat een rechter daar mee zal doen. Die standaard garantietermijn is er voor een deel misschien ook wel omdat het vrij lastig is om alle mensen te vinden die een bepaald product (wasmachine, televisie) hebben gekocht op te sporen omdat die informatie niet wordt geregistreerd. Dat is hier juist wel het geval, want van (vrijwel) iedereen die het betreft is bij de uitgevende partij (overheid) wel bekend wat het adres is.

Voorbeeld, ik zit vast in het buitenland vanwege een virusje en kan binnen de gestelde termijn geen gebruik maken van de terugroep aktie.

Enfin, kennelijk denk ik er alleen zo over dus ik zal het wel verkeerd zien.

Het zou maar eens een terugroepaktie van Apple moeten zijn, beste klant u kunt tot 1 september uw moederbord laten vervangen omdat dit ondeuglijk is, na 1 september gaat u de volle mep betalen.
09-02-2022, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Voorbeeld, ik zit vast in het buitenland vanwege een virusje en kan binnen de gestelde termijn geen gebruik maken van de terugroep aktie.

Enfin, kennelijk denk ik er alleen zo over dus ik zal het wel verkeerd zien.

Als jij tussen maart 2021 en september 2022 nergens een momentje hebt om die kaart te wisselen en/of al die tijd
in het buitenland zit dan zullen je die paar tientjes die een nieuwe kaart kost ook niet uitmaken.

Bovendien, die functie is niet verplicht ofzo. Ik heb nog een model 011 kaart dus ik heb heel die functie niet, en mis
em ook niet. Zou ik hem wel missen dan zou ik zeker moeten gaan jammeren dat ik gratis een nieuwe kaart moet krijgen?
10-02-2022, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voorbeeld, ik zit vast in het buitenland vanwege een virusje en kan binnen de gestelde termijn geen gebruik maken van de terugroep aktie.

Enfin, kennelijk denk ik er alleen zo over dus ik zal het wel verkeerd zien.

Als jij tussen maart 2021 en september 2022 nergens een momentje hebt om die kaart te wisselen en/of al die tijd
in het buitenland zit dan zullen je die paar tientjes die een nieuwe kaart kost ook niet uitmaken.

Bovendien, die functie is niet verplicht ofzo. Ik heb nog een model 011 kaart dus ik heb heel die functie niet, en mis
em ook niet. Zou ik hem wel missen dan zou ik zeker moeten gaan jammeren dat ik gratis een nieuwe kaart moet krijgen?

Nee, het door jou aangeschafte product had die functionaliteit bij aanschaf al niet en is er geen sprake van een gebrek.

Het gaat ook over het principe, leverancier levert ondeuglijk product en bepaald eenzijdig dat je ruim binnen het verstrijken van de garantietrmijn maar langs moet komen om het te laten vervangen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.