Google mag third-party trackingcookies in Chrome pas na toestemming van de Britse mededingsautoriteit CMA verwijderen, zo laat de toezichthouder vandaag weten. De CMA startte begin vorig jaar een onderzoek naar het plan van Google om third-party cookies in Chrome te verwijderen en te vervangen door een 'Privacy Sandbox'. Volgens de waakhond kan Googles plan grote gevolgen voor nieuwswebsites en de digitale advertentiemarkt hebben.
In 2019 kondigde Google de 'Privacy Sandbox' aan, een oplossing waarbij gebruikers gerichte advertenties te zien krijgen, maar ook hun privacy zou worden beschermd. Volgens het techbedrijf zijn third-party cookies de voornaamste manier om internetgebruikers op het web te volgen. Vanwege de privacygevolgen hiervan zijn verschillende browsers inmiddels begonnen met het blokkeren van third-party cookies.
Iets dat volgens Google negatieve gevolgen voor adverteerders heeft en het businessmodel van websites ondermijnt. Toch stelt het bedrijf dat deze functionaliteit uiteindelijk moet worden verwijderd, maar dit op een verstandige manier moet gebeuren. Als oplossing presenteerde Google de Privacy Sandbox. Die zou ervoor moeten zorgen dat websites geld aan gerichte advertenties kunnen blijven verdienen terwijl gelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd.
De CMA maakte zich zorgen dat de voorstellen van Google er uiteindelijk voor zouden zorgen dat meer online advertentie-uitgaven bij het techbedrijf terecht zouden komen en de concurrentie zou worden verzwakt. Ook zouden de voorstellen de mogelijkheid ondermijnen van online uitgevers, zoals kranten, om inkomsten te genereren en content te blijven publiceren, wat het nieuwsaanbod zou aantasten.
Op basis van het onderzoek en overleg met Google hebben de CMA en het techbedrijf een akkoord over de Privacy Sandbox bereikt. Google zal third-party cookies pas mogen verwijderen wanneer de Britse mededingingsautoriteit tevreden is dat de mededingszorgen die het heeft zijn weggenomen. Wanneer de CMA niet tevreden is kan het verdere acties ondernemen.
Verder zal Google de CMA en Britse privacytoezichthouder ICO bij de ontwikkeling en het testen van Privacy Sandbox-voorstellen betrekken, om er zo voor te zorgen dat die zowel de concurrentie als privacy beschermen. Tevens zal Google transparanter werken, onder andere in het publiceren van testresultaten. Daarnaast houdt de CMA de mogelijkheid om Google te verplichten gevonden problemen te verhelpen.
Google moet ook het delen van data binnen het eigen ecosysteem beperken zodat het geen voordeel ten opzichte van de concurrentie heeft wanneer third-party cookies uiteindelijk worden verwijderd. Als laatste wordt er een partij aangewezen die naast de CMA zal werken en ervoor gaat zorgen dat Google aan alle verplichtingen voldoet. Google laat in een reactie weten dat het hoopt dat de nu aangekondigde plannen en werkwijze tot een nieuwe framework zullen leiden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.