image

Google werkt aan nieuwe methode voor gerichte advertenties op Android

donderdag 17 februari 2022, 07:37 door Redactie, 16 reacties

Google werkt aan een nieuwe methode voor gerichte advertenties op Android. Net als bij de plannen voor gepersonaliseerde reclame in Google Chrome wordt dit door Google de "Privacy Sandbox" genoemd. Op eerdere voorstellen van de Privacy Sandbox voor Chrome kwam felle kritiek, omdat het niet voldoende deed voor de privacy van gebruikers en nog steeds uitgebreide tracking mogelijk maakte.

Moet de "Privacy Sandbox" voor Chrome alternatieven voor third-party trackingcookies opleveren, met de versie voor Android richt Google zich op het "advertising ID". Een uniek identificatienummer op Androidtoestellen. Volgens privacyorganisatie noyb fungeert het advertising ID als een kentekenplaat waarmee Google en alle apps op het toestel de gebruiker kunnen volgen en informatie over online en mobiel gedrag kunnen combineren. Noyb stelde vorig jaar dat Google Androidgebruikers illegaal volgt via het ID.

Google laat weten dat het via een "meerjarig initiatief" een "Privacy Sandbox" op Android wil ontwikkelen. Dit moet leiden tot advertentieoplossingen die het delen van gebruikersdata met derde partijen beperken en zonder cross-app identifiers werken, waaronder het advertising ID. De "Privacy Sandbox" voor Android maakt gebruik van de versie voor Google Chrome. Bestaande advertentieplatformen kunnen nog zeker twee jaar van de bestaande "features" gebruikmaken. Verder zal Google toekomstige aanpassingen ruim van tevoren aankondigen.

Apple

Verder haalt Google in de aankondiging uit naar Apple, ook al noemt het het techbedrijf niet bij naam. Om de privacy van gebruikers te beschermen voegde Apple "App Tracking Transparency" aan iOS toe. Hierdoor moeten apps gebruikers om toestemming vragen om hen te volgen of de advertising identifier van het toestel te gebruiken. "We beseffen dat andere platformen een andere aanpak voor advertentieprivacy hebben gekozen. Het botweg beperken van bestaande technologieën waarvan ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken kan ineffectief zijn en tot ergere uitkomsten voor de privacy van gebruikers en de business van ontwikkelaars leiden."

Reacties (16)
17-02-2022, 07:51 door Anoniem
Misschien zouden beide bedrijven (Apple en Google) hun gebruikers meer mogelijkheden moeten geven om hier vrijwillig wel/niet aan mee te doen. (Via een OPT-IN !!!)
Nu wordt er van alles bedacht en uitgerold over de ruggen van gebruikers heen.

Reclame (gericht of ongericht) werkt bij mij averrechts. Ik heb dan juist de neiging om die producten te mijden.
Als reclame me al weet te bereiken. Dat is nu minimaal. Zo'n 99% verdwijnt nu in een black hole.

Het enige voordeel bij Android is, dat je als gebruiker tot Sint-Juttemis kunt wachten voordat deze "update" een groot deel van het ecosysteem bereikt heeft. Met hartelijke dank aan de fabrikanten en telco's.

Hopelijk heeft tegen die tijd een of andere ontwikkelaar uitgevogeld hoe je als gebruiker dit systeem kunt frustreren of blokkeren.
17-02-2022, 08:35 door Anoniem
Heb je een duur apparaat gekocht, gaan ze je lastigvallen met reclame. Het zou verboden moeten worden.
17-02-2022, 09:18 door buttonius
Klinkt ongeveer zoals Topics (van 25 januari j.l.), zie https://www.security.nl/posting/740115. Gaat Google nu elke 4 weken een bericht publiceren over gericht adverteren dat nog witter wast dan de vorige proefballon? Als Google in dit soort "herhalingen" valt mag ik toch zeker wel mijn reactie van 25 januari hieronder herhalen?

Ik wil helemaal nooit advertenties zien die gebaseerd zijn op mijn browsergedrag, seksuele voorkeur, leeftijd, geslacht, woonplaats, operating system, inkomen, tijdzone, IP-nummer, Covid-19 vaccinatie status, enz. De kans dat je daarmee in een informatie-bubbel terecht komt is groot en dat vind ik ongezond. Ik wil juist graag zien wat er verder nog "in deze wereld te koop is".

De enige (voor mij) acceptabele manier om advertenties te tonen die toegesneden zijn op de interesse van de gebruiker is die advertentie selectie te baseren op het onderwerp van de site waarop ze worden getoond. (En niet welke sites ik in die 50+ andere tabs van mijn web browser open heb staan.)
17-02-2022, 09:22 door Anoniem
"Privacy Sandbox" ik vind dat nogal een un-good idee.
17-02-2022, 09:25 door Anoniem
Gelukkig ben ik over op een ont-googlede telefoon van https://e.foundation/

#FuckOffGoogle
17-02-2022, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig ben ik over op een ont-googlede telefoon van https://e.foundation/

#FuckOffGoogle
Betekent dat ik jouw smerige taal ook moet overnemen? Ik kijk wel uit zeg.
17-02-2022, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig ben ik over op een ont-googlede telefoon van https://e.foundation/

#FuckOffGoogle

Ja, dat gebruik ik ook al 2 jaar met veel plezier. Nederlandse telefoon met Frans besturingssysteem! Go Europe!
De batterij gaat ook veel langer mee omdat er niet constant data naar Google wordt verzonden. Dus ook beter voor ons stroomgebruik. Als iedereen dat nou doet dan lukt die energietransitie misschien nog. ;-)
17-02-2022, 17:23 door Anoniem
HOE krijg ik ads op een android toestel?

Op de androidtelefoon gebruik ik firefox icm een andblocker.
en de tablet heb ik gestript.
Hiermee bedoel ik een zooi standaard apps daadwerkelijk verwijderd. Dus ECHT verwijderd.
https://www.maketecheasier.com/uninstall-system-apps-without-root-android/

Al het verkeer gaat op beide systemen via een pihole en VPN.
17-02-2022, 18:50 door Anoniem
Google heeft niet de toekomst. Google is verworden tot een nutteloze data-verslinder. Niemand koopt een telefoon ten bate van ad-crap.
Transparantie, volledige controle en daarmee data-besparing maken een toestel pas écht efficient. 'Privacy Sandboxen' en ander gepruts horen in de voltooide verleden tijd, toen 'we' nog in big tech geloofden als zijnde de pioniers. Nu die zijn veranderd in molochs die data stelen en overheden pleasen, is de tijd gekomen die prullaria te laten voor wat het is. Net zoals Internet Explorer in het verleden.
17-02-2022, 19:42 door Anoniem
Digitale stalking noem ik het maar.
17-02-2022, 22:06 door _Martin_
"We beseffen dat andere platformen een andere aanpak voor advertentieprivacy hebben gekozen. Het botweg beperken van bestaande technologieën waarvan ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken kan ineffectief zijn en tot ergere uitkomsten voor de privacy van gebruikers en de business van ontwikkelaars leiden."
Als Google zijnde, begrijp ik die uitspraak. Je primaire bron van inkomsten ga je niet in één keer beperken :-)
18-02-2022, 05:59 door Anoniem
Wellicht komen we zo af van zowel facebook en Goggles.
18-02-2022, 09:08 door Anoniem
Door _Martin_:
"We beseffen dat andere platformen een andere aanpak voor advertentieprivacy hebben gekozen. Het botweg beperken van bestaande technologieën waarvan ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken kan ineffectief zijn en tot ergere uitkomsten voor de privacy van gebruikers en de business van ontwikkelaars leiden."
Als Google zijnde, begrijp ik die uitspraak. Je primaire bron van inkomsten ga je niet in één keer beperken :-)
Ok maar wat vind je er als beschaafd mens ervan, het het nooit zover mogen komen dat ze mensen monitoren maar
geld is de baas en verder niemand. Wij veroordelen Rusland en China maar zijn geen haar beter want dat gaat over
macht. En wij als burgers zijn de sleutel maar te laf of de dom om te reageren dat we dit niet willen.
18-02-2022, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem: HOE krijg ik ads op een android toestel?

Op de androidtelefoon gebruik ik firefox icm een andblocker.
en de tablet heb ik gestript.
Hiermee bedoel ik een zooi standaard apps daadwerkelijk verwijderd. Dus ECHT verwijderd.
https://www.maketecheasier.com/uninstall-system-apps-without-root-android/

Al het verkeer gaat op beide systemen via een pihole en VPN.

Naar mijn idee alleen via apps welke een banner hebben voor advertenties. Android apps kunnen ook trackers hebben net als websites.

Dat je Firefox gebruikt en Pihole en VPN is al goed genoeg. Zelf ben ik ook een Firefox gebruiker, alleen zonder Pihole en VPN.
18-02-2022, 12:54 door Anoniem
Door Anoniem: Heb je een duur apparaat gekocht, gaan ze je lastigvallen met reclame. Het zou verboden moeten worden.

Inderdaad. Er moet gewoon wetgeving komen die bloatware verbiedt (en technologie die het faciliteerd) op een nieuw gekocht apparaat. Beter is een standaard compensatie opnemen in de grondwet voor burgers. Dus als je tijd kwijt bent om dingen van je telefoon af te halen, die je niet wenst. 25 per uur doorberekenen aan de leverancier.

Dan is het snel afgelopen met consumentje treiteren met emails van gewijzigde voorwaarden.
20-02-2022, 00:21 door _Martin_
Door Anoniem:
Door _Martin_:
"We beseffen dat andere platformen een andere aanpak voor advertentieprivacy hebben gekozen. Het botweg beperken van bestaande technologieën waarvan ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken kan ineffectief zijn en tot ergere uitkomsten voor de privacy van gebruikers en de business van ontwikkelaars leiden."
Als Google zijnde, begrijp ik die uitspraak. Je primaire bron van inkomsten ga je niet in één keer beperken :-)
Ok maar wat vind je er als beschaafd mens ervan, het het nooit zover mogen komen dat ze mensen monitoren maar
geld is de baas en verder niemand. Wij veroordelen Rusland en China maar zijn geen haar beter want dat gaat over
macht. En wij als burgers zijn de sleutel maar te laf of de dom om te reageren dat we dit niet willen.
Helemaal mee eens, hoor. Wij wijzen graag naar de ander om aan te geven wat daar fout gaat, maar kunnen er hier ook wat van. We omarmen zelf alle initiatieven om data te delen (denk aan alle vormen van "social" media) en de meeste mensen vinden je maar "een zeur" als je het over privacy hebt. Het mooie is wel dat eens in de zoveel tijd een groot privacyschandaal aan het licht komt en ik diezelfde mensen dan kan vertellen: "Kijk, dáárom ben ik voorzichtig met mijn gegevens!". Dan snappen ze wat je bedoelt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.