image

Minister: verplichte snelheidsbegrenzer nieuwe auto's slaat geen data op

dinsdag 22 februari 2022, 16:16 door Redactie, 22 reacties

De snelheidsbegrenzer die vanaf juli dit jaar in nieuwe auto's verplicht is slaat geen data op en is ook niet door verzekeraars te gebruiken voor het berekenen van de premie, zo laat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten. De Intelligent Speed Assistant (ISA) waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Verschillende organisaties hebben in de media kritiek op het systeem geuit. Aanleiding voor de PVV om Kamervragen te stellen. Zo wilde PVV-Kamerlid Madlener onder andere weten wat de privacygevolgen van het nieuwe systeem zijn en wie de voertuigdata ontvangt. "Voor de Snelheidsassistent geldt dat er geen data worden opgeslagen. De snelheid van het voertuig wordt vergeleken met de snelheid die je volgens de assistent daar mag rijden. Er is geen derde partij die data krijgt en er wordt niks opgeslagen in het voertuig", reageert Harbers.

De minister merkt op dat het systeem standaard bij het starten van de auto staat ingeschakeld, maar bestuurders de snelheidsbegrenzer kunnen uitschakelen. Madlener vroeg Harbers ook of verzekeraars straks hun premie op de verzamelde data kunnen baseren en of dat een wenselijke situatie is. Volgens de minister is dat op basis van het ISA-systeem niet mogelijk. Wel zijn er verzekeraars die het rijgedrag via een dongel monitoren, maar dit is iets waar verzekerden zelf voor kiezen.

Event Data Recorder

Naast het ISA-systeem zal ook de Event Data Recorder (EDR) in Europa worden ingevoerd. Dit systeem slaat geen gps-data of andere identificeren gegevens van de auto op, wel technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing, stelt de minister. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse.

De EDR is niet uit te schakelen omdat deze volgens Harbers bijdraagt aan het kunnen uitvoeren van ongevalsanalyses of verkeersveiligheidsanalyses. Zowel de ISA en EDR moeten aan de GDPR-privacywetgeving voldoen, voegt de minister toe.

Reacties (22)
22-02-2022, 16:35 door Anoniem
Waarom nog een auto willen?

NLNU2022
22-02-2022, 16:36 door majortom - Bijgewerkt: 22-02-2022, 16:36
De snelheidsbegrenzer die vanaf juli dit jaar in nieuwe auto's verplicht is slaat geen data op en is ook niet door verzekeraars te gebruiken voor het berekenen van de premie, zo laat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten.
Slaat nog geen data op bedoelt hij te zeggen. Dat zal wel stilletjes geintroduceerd worden bij een volgende update die heel stilletjes door de Kamer geloosd gaat worden.
Naast het ISA-systeem zal ook de vent Data Recorder (EDR) in Europa worden ingevoerd. Dit systeem slaat geen gps-data of andere identificeren gegevens van de auto op, wel technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing, stelt de minister. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse.
Dus als je de ISA hebt uitgezet en je krijgt een ongeluk dan zal de EDR melden dat niet alle "veiligheidssystemen" waren ingeschakeld? En ook hier wordt dit natuurlijk ook langzaam maar zeker uitgebreid. De data zal op termijn wel naar de fabrikant worden verzonden (devices ondersteunen dit al, zie bijvoorbeeld https://squarell.com/solutions/event-data-recorder-edr/). En hoe kun je nu anonieme gegevens verwerken voor ongevalonderzoek: dan is het toch juist zaak dat de gegevens tenminste aan een auto gelinked kunnen worden en liefst aan de bestuurder?

Het wordt steeds gekker. De zucht tot controle over allen en iedereen grijpt als een octopus om zich heen. Tijd om terug te schakelen naar een oldtimer zonder LTE verbinding en al dit soort ellende.
22-02-2022, 17:03 door DLans
Door Anoniem: Waarom nog een auto willen?

NLNU2022
Waarom nog watervoorzieningen willen thuis?
22-02-2022, 17:10 door Anoniem
Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.

Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.

En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.
22-02-2022, 17:18 door Anoniem
Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.
22-02-2022, 17:21 door gradje71
Waar gaan we toch naar toe met Nederland? Dit is complete waanzin.
22-02-2022, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.

Precies mijn gedachte.
22-02-2022, 22:44 door Anoniem
Eh... [url=https://www.plusonline.nl/auto/snelheidsbegrenzer-in-nieuwe-autos-vanaf-1-juli-verplicht]hier[/url] heeft men daar een andere mening over...

Liegt er weer eens een minister? Of snapt hij het zelf niet? Het zal het eerste wel zijn, waarbij we geacht worden het 2de te geloven als de aap uit de mouw komt.
23-02-2022, 07:03 door Anoniem
Door majortom:
De snelheidsbegrenzer die vanaf juli dit jaar in nieuwe auto's verplicht is slaat geen data op en is ook niet door verzekeraars te gebruiken voor het berekenen van de premie, zo laat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten.
Slaat nog geen data op bedoelt hij te zeggen. Dat zal wel stilletjes geintroduceerd worden bij een volgende update die heel stilletjes door de Kamer geloosd gaat worden.
Naast het ISA-systeem zal ook de vent Data Recorder (EDR) in Europa worden ingevoerd. Dit systeem slaat geen gps-data of andere identificeren gegevens van de auto op, wel technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing, stelt de minister. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse.
Dus als je de ISA hebt uitgezet en je krijgt een ongeluk dan zal de EDR melden dat niet alle "veiligheidssystemen" waren ingeschakeld? En ook hier wordt dit natuurlijk ook langzaam maar zeker uitgebreid. De data zal op termijn wel naar de fabrikant worden verzonden (devices ondersteunen dit al, zie bijvoorbeeld https://squarell.com/solutions/event-data-recorder-edr/). En hoe kun je nu anonieme gegevens verwerken voor ongevalonderzoek: dan is het toch juist zaak dat de gegevens tenminste aan een auto gelinked kunnen worden en liefst aan de bestuurder?

Het wordt steeds gekker. De zucht tot controle over allen en iedereen grijpt als een octopus om zich heen. Tijd om terug te schakelen naar een oldtimer zonder LTE verbinding en al dit soort ellende.
De optie om data op te slaan zit er al in maar is momenteel niet enabled . Tijdens een update een maand of twee later zal deze "per ongeluk" worden enabled zonder dat de auto bezitter hier iets van merkt over 3 komen er kamer vragen omdat blijkt dat er per ongeluk toch data werdt opgeslagen omdat dit door een update was enabled .
23-02-2022, 08:25 door Anoniem
De overheden moeten ff dimmen met het in uitvoering brengen en het zaaien van die achterlijke visioenen van ze.

Ben benieuwd hoeveel onnodig gevaar dit geeft op de rijksweg omdat je benauwde situaties niet zomaar meer vrij kunt spelen(zo niet voor een ander als je het ziet ontstaan) met wat gas er bij, dit zonder extra handelingen uit te voeren waar dan veelal geen tijd voor is.

Voortaan de wagen maar direct laten tunen om dergelijke meuk er uit te slopen, bijkomend zo ook gelijk die extra pk's voor het oprapen te pakken? die motoren zijn veelal toch al softwarematig geknepen naar gelang de verkoop uitvoering in vermogen.
23-02-2022, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem: Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.

Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.

En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.

Goed idee, vooral met een extra functie waarbij het zitvlak van de bestuurdersstoel onder stroom komt te staan bij het wisselen naar de linkerbaan ONDER de snelheidslimiet...
23-02-2022, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem: Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.

Precies mijn gedachte.

Jullie waren perfecte mensen geweest een aantal decenia terug, als je niets te verbergen hebt, etc.
Plus controleren vs beheren, twee hele verschillende dingen.

Tijd om te migreren lijkt het, wil niet in een MaaS land wonen onder een kartel van Siemens lobby gastjes.
23-02-2022, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken. [...]
Lees nu nog even dat stukje in het artikel over 'Event Data Recorder'. Verzekeraars niet, politie wel, juist in geval van ongelukken.
Is mij nog even een raadsel hoe zinvol of het is dat het geanonimiseerd is als het kenteken van het voertuig op het voertuig zit, maar oké.
23-02-2022, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem: Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.
Beter nog, er is niet eens een simkaart nodig, de chiphouder (antena met IMEI nr.) is voldoende om mee te traceren (en evt. 112 te bellen).
23-02-2022, 11:10 door Anoniem
En dan is er nog de OBFCM: On-Board Fuel Consumption Measurement. In de markt gezet om tegenwicht te bieden aan de papieren waarheid van WLTP en RDE verbruiksgegevens.
Dat is natuurlijk een nobel idee. De verwachting is echter dat het op een gegeven moment ook gebruikt gaat worden voor een soort verbuikerstax per kilometer. Dwz hoe meer uitstoot per kilometer hoe hoger de tax per kilometer.
23-02-2022, 11:26 door Reinder
Door Anoniem: Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.

Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.

En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.

Ik ben het inderdaad niet met je eens, maar dat terzijde, het kan op dit moment ook gewoon nog niet. De techniek is gewoon niet goed genoeg om zo'n snelheidsbegrenzer de op een bepaalde plaats toegestane maximumsnelheid echt te laten handhaven. Een paar problemen met zo'n systeem:

- Je moet ook met je auto naar het buitenland kunnen, waar de weginfrastructuur anders is en/of snelheden anders worden aangegeven (of helemaal niet). Om het te kunnen implementeren moet je dus een volledig, compleet, accuraat en dekkend overzicht hebben van alle wegen en de daar geldende snelheden. Dat is er gewoon niet. Sure, op de ring Rotterdam zal het wel werken, maar je moet ook met je auto een grindpad in Roemenie of een snelweg in Duitsland op kunnen, en het systeem moet daar dus rekening mee kunnen houden, terwijl het tegelijkertijd wel accuraat moet zijn als je ergens komt waar weer wel een snelheid staat aangegeven.
- GPS is niet nauwkeurig genoeg om met zekerheid vast te stellen of je op de snelweg rijdt of op de ventweg er naast. Dat is waarom deze systemen ook uitgerust zijn met een camera die verkeersborden herkent.
- De herkenning van die verkeersborden is niet goed genoeg op dit moment. Onder goede omstandigheden werkt het, maar het stopt met werken zodra verkeersborden tijdelijk weggehaald zijn wegens werkzaamheden, of door vandalisme, of bedekt worden door takken of modder of sneeuw. En er zijn andere borden die ook een verandering van maximumsnelheid aangeven, zoals het bord autoweg of woonerf, en dat moet goed werken ook in andere landen waar ze wat minder fanatiek zijn met overal borden neerzetten.
- Het systeem moet zo werken dat voorkomen wordt dat je op de invoegstrook er achter komt dat je niet kan versnellen boven de 30km/u omdat het systeem het bord gemist heeft en denkt dat je nog op de weg onder de oprit rijdt (soms liggen wegen boven elkaar). Dat zou bijzonder gevaarlijke situaties opleveren. De techniek is gewoon nog niet zover dat dit onder alle omstandigheden werkt (dus ook als het bord "snelweg" of "100" bij de oprit door omstandigheden weg of onleesbaar is).
- Remmen is niet altijd de beste optie om een ongeluk te voorkomen. Ongelukken kunnen ook worden voorkomen door te versnellen
- Soms is het nodig om sneller te rijden, bijvoorbeeld bij noodgevallen.
- Als je niet kan versnellen om een inhaalmaneuvre te doen dan veroorzaakt dat heel veel files. In- en uitvoegen, wisselen van rijstrook e.d. gaat soepeler als je zowel kan versnellen als gas los kan laten. Als je door het systeem niet harder kan dan 100, en iemand rijdt 95 op de wisselstrook dan gaat dat files geven. Om de wegcapaciteit goed te benutten is het nuttig als de linkerbaan iets sneller gaat dan de rechter.
- De maximumsnelheid past soms niet bij de weg. Daarom leer je ook tijdens je opleiding dat je, binnen zekere grenzen, met het verkeer mee moet rijden. Er zijn talloze voorbeelden van wegen waar het verkeer in het algemeen 60 tot 70 rijdt terwijl 50 de formele maximumsnelheid is, maar waar dat prima kan en verder veilig is. Zo'n limiet daar geforceerd handhaven geeft niets anders dan frustratie en zorgt daarmee voor aggressief gedrag elders. Je moet gewoon "vlot" mee kunnen rijden en meestromen met het verkeer, binnen zekere grenzen, en met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht, en aanpassing aan lokale omstandigheden. Dat kan je nu nog niet aan zo'n systeem overlaten.

Kortom: Dit soort systemen zijn heel geschikt om te assisteren, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg om dwingend zo'n snelheid te handvaven. Misschien over 20 jaar wel, who knows, maar misschien rijden we dan allemaal wel in geheel autonome auto's. Vergeet niet dat de situatie op de weg hier in Nederland niet vergelijkbaar is met die in bijvoorbeeld Oost-Europa. Je moet wel ook daar naar toe kunnen met je auto.
23-02-2022, 12:25 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.

Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.

En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.

Ik ben het inderdaad niet met je eens, maar dat terzijde, het kan op dit moment ook gewoon nog niet. De techniek is gewoon niet goed genoeg om zo'n snelheidsbegrenzer de op een bepaalde plaats toegestane maximumsnelheid echt te laten handhaven. Een paar problemen met zo'n systeem:

- Je moet ook met je auto naar het buitenland kunnen, waar de weginfrastructuur anders is en/of snelheden anders worden aangegeven (of helemaal niet). Om het te kunnen implementeren moet je dus een volledig, compleet, accuraat en dekkend overzicht hebben van alle wegen en de daar geldende snelheden. Dat is er gewoon niet. Sure, op de ring Rotterdam zal het wel werken, maar je moet ook met je auto een grindpad in Roemenie of een snelweg in Duitsland op kunnen, en het systeem moet daar dus rekening mee kunnen houden, terwijl het tegelijkertijd wel accuraat moet zijn als je ergens komt waar weer wel een snelheid staat aangegeven.
- GPS is niet nauwkeurig genoeg om met zekerheid vast te stellen of je op de snelweg rijdt of op de ventweg er naast. Dat is waarom deze systemen ook uitgerust zijn met een camera die verkeersborden herkent.
- De herkenning van die verkeersborden is niet goed genoeg op dit moment. Onder goede omstandigheden werkt het, maar het stopt met werken zodra verkeersborden tijdelijk weggehaald zijn wegens werkzaamheden, of door vandalisme, of bedekt worden door takken of modder of sneeuw. En er zijn andere borden die ook een verandering van maximumsnelheid aangeven, zoals het bord autoweg of woonerf, en dat moet goed werken ook in andere landen waar ze wat minder fanatiek zijn met overal borden neerzetten.
- Het systeem moet zo werken dat voorkomen wordt dat je op de invoegstrook er achter komt dat je niet kan versnellen boven de 30km/u omdat het systeem het bord gemist heeft en denkt dat je nog op de weg onder de oprit rijdt (soms liggen wegen boven elkaar). Dat zou bijzonder gevaarlijke situaties opleveren. De techniek is gewoon nog niet zover dat dit onder alle omstandigheden werkt (dus ook als het bord "snelweg" of "100" bij de oprit door omstandigheden weg of onleesbaar is).
- Remmen is niet altijd de beste optie om een ongeluk te voorkomen. Ongelukken kunnen ook worden voorkomen door te versnellen
- Soms is het nodig om sneller te rijden, bijvoorbeeld bij noodgevallen.
- Als je niet kan versnellen om een inhaalmaneuvre te doen dan veroorzaakt dat heel veel files. In- en uitvoegen, wisselen van rijstrook e.d. gaat soepeler als je zowel kan versnellen als gas los kan laten. Als je door het systeem niet harder kan dan 100, en iemand rijdt 95 op de wisselstrook dan gaat dat files geven. Om de wegcapaciteit goed te benutten is het nuttig als de linkerbaan iets sneller gaat dan de rechter.
- De maximumsnelheid past soms niet bij de weg. Daarom leer je ook tijdens je opleiding dat je, binnen zekere grenzen, met het verkeer mee moet rijden. Er zijn talloze voorbeelden van wegen waar het verkeer in het algemeen 60 tot 70 rijdt terwijl 50 de formele maximumsnelheid is, maar waar dat prima kan en verder veilig is. Zo'n limiet daar geforceerd handhaven geeft niets anders dan frustratie en zorgt daarmee voor aggressief gedrag elders. Je moet gewoon "vlot" mee kunnen rijden en meestromen met het verkeer, binnen zekere grenzen, en met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht, en aanpassing aan lokale omstandigheden. Dat kan je nu nog niet aan zo'n systeem overlaten.

Kortom: Dit soort systemen zijn heel geschikt om te assisteren, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg om dwingend zo'n snelheid te handvaven. Misschien over 20 jaar wel, who knows, maar misschien rijden we dan allemaal wel in geheel autonome auto's. Vergeet niet dat de situatie op de weg hier in Nederland niet vergelijkbaar is met die in bijvoorbeeld Oost-Europa. Je moet wel ook daar naar toe kunnen met je auto.

Vorig jaar heb ik een Renault Captur gekocht, met alles erop en eraan. De technische snufjes zijn allemaal leuk en aardig, maar zeker niet feilloos.
Het systeem herkent automatisch verkeers- en matrixborden en andere snelheidaanduidingen op de weg. In veel gevallen gaat dat goed, maar ik zie ook regelmatig dat er borden worden opgepikt die op dat moment niet voor mij gelden.
Bijv. als je een benzinestation voorbij rijdt waar een bord 5 km/u staat voor bezoekers, of als je op een parallelweggetje naast de auto(snel)weg rijdt.
Ook begrijpt hij soms niet waar einde 30 km/u geldt, na een bord voor werkzaamheden. In elk geval wel na een zijstraat of als je zelf afslaat. Maar op een weg zonder zijstraten/uitritten houdt hij steevast 30 km/u aan.
En zo zijn er veel meer gevallen. Het systeem staat pas in de kinderschoenen. Ik moet er niet aan denken dat die snelheden worden gebruikt voor snelheidsbegrenzing.
23-02-2022, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat hoedt toch ook niet. Er zitten al simkaarten in nieuwe auto's. Ze weten al waar je bent.
Beter nog, er is niet eens een simkaart nodig, de chiphouder (antena met IMEI nr.) is voldoende om mee te traceren (en evt. 112 te bellen).

Met de huidige LTE oplossingen in de auto's ben je tot op meters te traceren. Als je geen data verbinding hebt kan dat door triangulatie vele male onnauwkeuriger (km's)
23-02-2022, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Reinder:
Door Anoniem: Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.

Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.

En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.

Ik ben het inderdaad niet met je eens, maar dat terzijde, het kan op dit moment ook gewoon nog niet. De techniek is gewoon niet goed genoeg om zo'n snelheidsbegrenzer de op een bepaalde plaats toegestane maximumsnelheid echt te laten handhaven. Een paar problemen met zo'n systeem:

- Je moet ook met je auto naar het buitenland kunnen, waar de weginfrastructuur anders is en/of snelheden anders worden aangegeven (of helemaal niet). Om het te kunnen implementeren moet je dus een volledig, compleet, accuraat en dekkend overzicht hebben van alle wegen en de daar geldende snelheden. Dat is er gewoon niet. Sure, op de ring Rotterdam zal het wel werken, maar je moet ook met je auto een grindpad in Roemenie of een snelweg in Duitsland op kunnen, en het systeem moet daar dus rekening mee kunnen houden, terwijl het tegelijkertijd wel accuraat moet zijn als je ergens komt waar weer wel een snelheid staat aangegeven.
- GPS is niet nauwkeurig genoeg om met zekerheid vast te stellen of je op de snelweg rijdt of op de ventweg er naast. Dat is waarom deze systemen ook uitgerust zijn met een camera die verkeersborden herkent.
- De herkenning van die verkeersborden is niet goed genoeg op dit moment. Onder goede omstandigheden werkt het, maar het stopt met werken zodra verkeersborden tijdelijk weggehaald zijn wegens werkzaamheden, of door vandalisme, of bedekt worden door takken of modder of sneeuw. En er zijn andere borden die ook een verandering van maximumsnelheid aangeven, zoals het bord autoweg of woonerf, en dat moet goed werken ook in andere landen waar ze wat minder fanatiek zijn met overal borden neerzetten.
- Het systeem moet zo werken dat voorkomen wordt dat je op de invoegstrook er achter komt dat je niet kan versnellen boven de 30km/u omdat het systeem het bord gemist heeft en denkt dat je nog op de weg onder de oprit rijdt (soms liggen wegen boven elkaar). Dat zou bijzonder gevaarlijke situaties opleveren. De techniek is gewoon nog niet zover dat dit onder alle omstandigheden werkt (dus ook als het bord "snelweg" of "100" bij de oprit door omstandigheden weg of onleesbaar is).
- Remmen is niet altijd de beste optie om een ongeluk te voorkomen. Ongelukken kunnen ook worden voorkomen door te versnellen
- Soms is het nodig om sneller te rijden, bijvoorbeeld bij noodgevallen.
- Als je niet kan versnellen om een inhaalmaneuvre te doen dan veroorzaakt dat heel veel files. In- en uitvoegen, wisselen van rijstrook e.d. gaat soepeler als je zowel kan versnellen als gas los kan laten. Als je door het systeem niet harder kan dan 100, en iemand rijdt 95 op de wisselstrook dan gaat dat files geven. Om de wegcapaciteit goed te benutten is het nuttig als de linkerbaan iets sneller gaat dan de rechter.
- De maximumsnelheid past soms niet bij de weg. Daarom leer je ook tijdens je opleiding dat je, binnen zekere grenzen, met het verkeer mee moet rijden. Er zijn talloze voorbeelden van wegen waar het verkeer in het algemeen 60 tot 70 rijdt terwijl 50 de formele maximumsnelheid is, maar waar dat prima kan en verder veilig is. Zo'n limiet daar geforceerd handhaven geeft niets anders dan frustratie en zorgt daarmee voor aggressief gedrag elders. Je moet gewoon "vlot" mee kunnen rijden en meestromen met het verkeer, binnen zekere grenzen, en met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht, en aanpassing aan lokale omstandigheden. Dat kan je nu nog niet aan zo'n systeem overlaten.

Kortom: Dit soort systemen zijn heel geschikt om te assisteren, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg om dwingend zo'n snelheid te handvaven. Misschien over 20 jaar wel, who knows, maar misschien rijden we dan allemaal wel in geheel autonome auto's. Vergeet niet dat de situatie op de weg hier in Nederland niet vergelijkbaar is met die in bijvoorbeeld Oost-Europa. Je moet wel ook daar naar toe kunnen met je auto.

Vorig jaar heb ik een Renault Captur gekocht, met alles erop en eraan. De technische snufjes zijn allemaal leuk en aardig, maar zeker niet feilloos.
Het systeem herkent automatisch verkeers- en matrixborden en andere snelheidaanduidingen op de weg. In veel gevallen gaat dat goed, maar ik zie ook regelmatig dat er borden worden opgepikt die op dat moment niet voor mij gelden.
Bijv. als je een benzinestation voorbij rijdt waar een bord 5 km/u staat voor bezoekers, of als je op een parallelweggetje naast de auto(snel)weg rijdt.
Ook begrijpt hij soms niet waar einde 30 km/u geldt, na een bord voor werkzaamheden. In elk geval wel na een zijstraat of als je zelf afslaat. Maar op een weg zonder zijstraten/uitritten houdt hij steevast 30 km/u aan.
En zo zijn er veel meer gevallen. Het systeem staat pas in de kinderschoenen. Ik moet er niet aan denken dat die snelheden worden gebruikt voor snelheidsbegrenzing.

Dat is andere techniek dan waar hierover gesproken wordt, jou Renault heeft een camera aan boord die borden herkend.
Overigens heb ik in mijn auto een vergelijkbaar systeem (nee geen Renault) maar ik heb slechts in 1 geval een probleem en dat is met een bord 45t wat bij mij aangeeft dat de max snelheid 45km/h is.
23-02-2022, 15:40 door Anoniem
Door DLans:
Door Anoniem: Waarom nog een auto willen?

NLNU2022
Waarom nog watervoorzieningen willen thuis?

Precies,watermeter,slimme energiemeter en noem het maar op,
het enige wat nog relatief vrij is is je analoge fiets,koester jou analoge fiets,nu het nog kan,
weet je waarom al die controle op burgers,nou vanwege de toenemende wereld bevolking wereldwijd,
het heeft veel minder met milieu te maken.
24-02-2022, 21:56 door spatieman
nog niet....
nog....niet....
25-02-2022, 00:11 door Anoniem
Een stap verwijderd van automatisch op de bon slingeren wanneer het "Intelligent Speed Assistance" vindt dat u te hard rijdt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.