Door Anoniem: Oke, de snelheidsbegrenzer begrenst dus helemaal niets... wat is de toegevoegde waarde van een duur systeem wat piepjes kan geven als je dit niet uitzet, iedereen heeft dit al in de vorm van navigatiesoftware en zonder piepjes heb je je eigen snelheidsmeter.
Gemiste kans, het land zou wat minder asociale rijders krijgen als je iedereen daadwerkelijk van een begrenzer voorziet.
Ook een gemiste kans dat politie en verzekeraars geen toegang krijgen tot die data, op zijn minst bij ongelukken.
En ik weet dat de meeste mensen hier privacy boven _alles_ (waaronder veiligheid) zetten, het is niet nodig om iemand zijn mening te bashen, let's agree to disagree.
Ik ben het inderdaad niet met je eens, maar dat terzijde, het kan op dit moment ook gewoon nog niet. De techniek is gewoon niet goed genoeg om zo'n snelheidsbegrenzer de op een bepaalde plaats toegestane maximumsnelheid echt te laten handhaven. Een paar problemen met zo'n systeem:
- Je moet ook met je auto naar het buitenland kunnen, waar de weginfrastructuur anders is en/of snelheden anders worden aangegeven (of helemaal niet). Om het te kunnen implementeren moet je dus een volledig, compleet, accuraat en dekkend overzicht hebben van alle wegen en de daar geldende snelheden. Dat is er gewoon niet. Sure, op de ring Rotterdam zal het wel werken, maar je moet ook met je auto een grindpad in Roemenie of een snelweg in Duitsland op kunnen, en het systeem moet daar dus rekening mee kunnen houden, terwijl het tegelijkertijd wel accuraat moet zijn als je ergens komt waar weer wel een snelheid staat aangegeven.
- GPS is niet nauwkeurig genoeg om met zekerheid vast te stellen of je op de snelweg rijdt of op de ventweg er naast. Dat is waarom deze systemen ook uitgerust zijn met een camera die verkeersborden herkent.
- De herkenning van die verkeersborden is niet goed genoeg op dit moment. Onder goede omstandigheden werkt het, maar het stopt met werken zodra verkeersborden tijdelijk weggehaald zijn wegens werkzaamheden, of door vandalisme, of bedekt worden door takken of modder of sneeuw. En er zijn andere borden die ook een verandering van maximumsnelheid aangeven, zoals het bord autoweg of woonerf, en dat moet goed werken ook in andere landen waar ze wat minder fanatiek zijn met overal borden neerzetten.
- Het systeem moet zo werken dat voorkomen wordt dat je op de invoegstrook er achter komt dat je niet kan versnellen boven de 30km/u omdat het systeem het bord gemist heeft en denkt dat je nog op de weg onder de oprit rijdt (soms liggen wegen boven elkaar). Dat zou bijzonder gevaarlijke situaties opleveren. De techniek is gewoon nog niet zover dat dit onder alle omstandigheden werkt (dus ook als het bord "snelweg" of "100" bij de oprit door omstandigheden weg of onleesbaar is).
- Remmen is niet altijd de beste optie om een ongeluk te voorkomen. Ongelukken kunnen ook worden voorkomen door te versnellen
- Soms is het nodig om sneller te rijden, bijvoorbeeld bij noodgevallen.
- Als je niet kan versnellen om een inhaalmaneuvre te doen dan veroorzaakt dat heel veel files. In- en uitvoegen, wisselen van rijstrook e.d. gaat soepeler als je zowel kan versnellen als gas los kan laten. Als je door het systeem niet harder kan dan 100, en iemand rijdt 95 op de wisselstrook dan gaat dat files geven. Om de wegcapaciteit goed te benutten is het nuttig als de linkerbaan iets sneller gaat dan de rechter.
- De maximumsnelheid past soms niet bij de weg. Daarom leer je ook tijdens je opleiding dat je, binnen zekere grenzen, met het verkeer mee moet rijden. Er zijn talloze voorbeelden van wegen waar het verkeer in het algemeen 60 tot 70 rijdt terwijl 50 de formele maximumsnelheid is, maar waar dat prima kan en verder veilig is. Zo'n limiet daar geforceerd handhaven geeft niets anders dan frustratie en zorgt daarmee voor aggressief gedrag elders. Je moet gewoon "vlot" mee kunnen rijden en meestromen met het verkeer, binnen zekere grenzen, en met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht, en aanpassing aan lokale omstandigheden. Dat kan je nu nog niet aan zo'n systeem overlaten.
Kortom: Dit soort systemen zijn heel geschikt om te assisteren, maar ze zijn gewoon niet goed genoeg om dwingend zo'n snelheid te handvaven. Misschien over 20 jaar wel, who knows, maar misschien rijden we dan allemaal wel in geheel autonome auto's. Vergeet niet dat de situatie op de weg hier in Nederland niet vergelijkbaar is met die in bijvoorbeeld Oost-Europa. Je moet wel ook daar naar toe kunnen met je auto.