image

Minister moet opheldering geven over privacyrisico's snelheidsbegrenzer

woensdag 9 maart 2022, 10:11 door Redactie, 27 reacties
Laatst bijgewerkt: 14-03-2022, 16:55

Vanaf juli dit jaar moeten alle nieuwe auto's in de Europese Unie verplicht zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer, de Intelligent Speed Assistant (ISA). Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen. Vorige maand liet minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten dat de snelheidsbegrenzer geen data opslaat.

Naast het ISA-systeem zal ook de Event Data Recorder (EDR) in Europa worden ingevoerd. Dit systeem slaat geen gps-data of andere identificerende gegevens van de auto op, wel technische zaken zoals snelheid, remkracht, activering van de airbags en toestand van de veiligheidssystemen bij een botsing. De geanonimiseerde EDR-gegevens zullen worden gebruikt voor ongevallenonderzoek en -analyse. In tegenstelling tot het ISA-systeem kan de EDR niet door de bestuurder worden uitgeschakeld.

DENK-Kamerlid Van Baarle heeft de minister nu Kamervragen gesteld over de privacyrisico's van het ISA-systeem. "Klopt het dat dit systeem er niet alleen is om de bestuurder te waarschuwen voor een snelheidsovertreding, maar ook een black box bevat met alle rijgegevens, die door de politie en het OM en andere overheidsinstanties opgevraagd kan worden?"

Van Baarle wil verder weten welke waarborgen er zijn ingebouwd tegen privacyschendingen en ander oneigenlijk gebruik door de overheid en of Harbers kan uitsluiten dat er datalekken ontstaan, zoals begin vorig jaar bij de GGD. De minister moet tevens duidelijk maken of de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) naar het ISA-systeem heeft gekeken en hoeveel mensen toegang tot de gegevens krijgen.

"Deelt u de mening dat de ISA potentieel kan uitgroeien tot de grootste privacybedreiger van Nederland, samen met de zwarte lijst van de Belastingdienst, de Fraude Signalering Voorziening (FSV)? Zo nee, waarom meent u van niet?", vraagt het DENK-Kamerlid verder, die het ISA-systeem met de EDR lijkt te verwarren. "Deelt u de mening dat Nederland niet een surveillancestaat moet worden, zoals de Volksrepubliek China? Hoe gaat u dit waarborgen?", vraagt het Kamerlid als laatste. De minister heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (27)
09-03-2022, 10:25 door Anoniem
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.
09-03-2022, 10:47 door Anoniem
Wie stelt dat er duizenden doden vallen in het Nederlandse verkeer? En vanwaar die sensatiezucht om deze onwaarheid te verkondigen?

In 2020 waren er 610 slachtoffers te betreuren en in 2019: 660.

Elke verkeersdode is er één teveel (idem geldt dat ook voor gewonden natuurlijk) maar duizenden doden in het Nederlandse verkeer is niet waar.

Voor duizenden verkeersdoden moet je behoorlijk ver terug in de Nederlandse geschiedenis... 1973, met 3090 dodelijke slachtoffers.
09-03-2022, 10:55 door Anoniem
Door Redactie: Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Over de afgelopen tien jaar vielen in Nederland gemiddeld 626 verkeersdoden per jaar.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland
09-03-2022, 11:24 door Anoniem
Op zich denk ik dat het wel een goede zaak is als er feitelijke en betrouwbare meetgegevens beschikbaar zijn in een juridisch onderzoek. Je zult maar het slachtoffer zijn van zo'n debiel die met 230km over de A2 rijdt met een ballon aan zijn mond en jou dan voor gaas rijdt, en snel een dure advocaat heeft die gaat leuteren over het al of niet bewezen zijn van die snelheid.

Dit soort dingen heeft altijd twee kanten. De notoire overtreders maken zich "zorgen over hun privacy", degenen die
meestal normaal rijden en het slachtoffer worden die zijn er blij mee. Zolang het beperkt blijft tot een "black box" die
normaal alleen opneemt en die in geval van een ongeval of ander conflict wordt uitgelezen, en geen online database
waar alles allemaal standaard in komt, vind ik het PRIMA.
09-03-2022, 11:45 door Anoniem
Hoezo kan niet worden uitgeschakeld?
Werkt het soms op een interne kernsplijtreactor in een diamanten kluis?
Haal de zekering eruit en weg ermee. En anders jam je de communicstie.
09-03-2022, 12:15 door majortom - Bijgewerkt: 09-03-2022, 12:15
Door Anoniem:
Door Redactie: Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Over de afgelopen tien jaar vielen in Nederland gemiddeld 626 verkeersdoden per jaar.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland
Ik vermoed dat ze op Europees niveau bedoelen: in EU vielen een kleine 19K verkeersdoden in 2020, al denk ik niet dat hier meer dan 10% door zo'n systeem voorkomen gaat worden.
09-03-2022, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.

Inderdaad , liegen voor een doel is de norm als iets van de EU afkomstig is.

Nog dubieuzer wordt het als je kijkt naar de aantallen doden waarbij overschrijding van de toegestane snelheid de oorzaak was.

('te hard voor de omstandigheden' is niet wat een begrenzer kan zien ).
09-03-2022, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.

Waar staat dat deze aantallen over Nederland gaan? In de alinea eronder wordt aangegeven dat het in "Europa" wordt ingevoerd. Wellicht dat de aantallen betrekking hebben op alle gebruikers van het systeem in Europa.
09-03-2022, 12:54 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Redactie: Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Over de afgelopen tien jaar vielen in Nederland gemiddeld 626 verkeersdoden per jaar.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland
Ik vermoed dat ze op Europees niveau bedoelen: in EU vielen een kleine 19K verkeersdoden in 2020, al denk ik niet dat hier meer dan 10% door zo'n systeem voorkomen gaat worden.

De 'duizenden' bewering, met een verwijzing naar de bron, kwam eerder voor in de volgende redactionele berichtgeving van 22 februari dit jaar. Het heeft inderdaad betrekking op de cijfers in de gehele Europese Unie.

https://www.security.nl/posting/744253/Minister%3A+verplichte+snelheidsbegrenzer+nieuwe+auto%27s+slaat+geen+data+op


De snelheidsbegrenzer kan door de bestuurder worden uitgeschakeld, dus ik verwacht er niet veel minder doden om.
09-03-2022, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo kan niet worden uitgeschakeld?
Werkt het soms op een interne kernsplijtreactor in een diamanten kluis?
Haal de zekering eruit en weg ermee. En anders jam je de communicstie.

Waarom denk je dat je auto nog zal starten als je dit doet?
09-03-2022, 13:21 door Anoniem
We weten allemaal dat de overheid continue de afgesproken grenzen op blijven rekken, voorbeelden te over.

Dus ik lees even, de snelheidsbegrenzer slaat op dit moment nog geen data op en kan door verzekeringsmaatschappijen nog niet gebruikt worden.
09-03-2022, 13:39 door Reinder
Door Anoniem: Hoezo kan niet worden uitgeschakeld?
Werkt het soms op een interne kernsplijtreactor in een diamanten kluis?
Haal de zekering eruit en weg ermee. En anders jam je de communicstie.

Het is natuurlijk technisch mogelijk om die EDR """functionaliteit""" uit te schakelen. Wat er bedoeld wordt is dat fabrikanten geen kant-en-klare aan/uit-schakelaar in hun voertuigen mogen inbouwen. Het is dus een "altijd aan" iets, op dezelfde manier als waarop je snelheidsmeter "altijd aan" is. Verder is die EDR opgenomen als eis waaraan voertuigen moeten voldoen, dus verwacht niet door de APK te komen als blijkt dat je EDR niet goed werkt. Verder verwacht ik dat het uitschakelen verboden zal worden, op dezelfde wijze als waarop nu al het inbouwen van een radardetector verboden is.

Kortom, om het uit te zetten moet je bewust iets "kapot" maken waarvan de wet zegt dat het moet werken.
09-03-2022, 14:17 door Anoniem
Let wel dat dit zo opgeschreven is dat het alleen over de overheid gaat, wat de industrie doet zal ze een zorg zijn.
09-03-2022, 15:54 door Anoniem
Techbedrijven,Overheden,Verzekering,OM,etc en meer,

kijken mee tijdens het berijden van het voertuig,een auto dat jij "nog mag"besturen,
maar je bezit een "eigen auto" niet meer,je kunt niet meer spreken over je eigen vrije auto.

Privacy,en eigen bezit dat is voorbij,
lenen en gebruiken en je data moeten delen is het juiste woord.

En niet te vergeten de vele kosten voor je portemonnee en verdere rijplezier beperkingen
die een auto-mobilist in de toekomst worden opgelegt,rekening rijden komt daar straks nog bij.

Waarom nog een auto?

NLNU2022
09-03-2022, 17:15 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad , liegen voor een doel is de norm als iets van de EU afkomstig is.
Dus je komt wél op het idee dat de maatregel van de EU afkomstig is en níét dat die duizenden doden dan ook over de EU zullen gaan? Als je altijd zo redeneert moet je wel heel veel dingen die geen leugens zijn toch voor leugens aanzien.
10-03-2022, 01:13 door _Martin_
Vanaf juli dit jaar moeten alle nieuwe auto's verplicht zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer, de Intelligent Speed Assistant (ISA). Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden.
Ik vraag me af dit per definitie veiliger is. Er zijn voldoende verkeerssituaties te bedenken waarin het uiterst onwenselijk is dat je snelheid beperkt wordt. Dat beetje extra snelheid boven de toegestane limiet kan óók het verschil tussen leven en dood maken. De situaties die daardoor zijn voorkomen, worden niet geregistreerd en daar is dan ook geen zicht op. Het zou me niets verbazen als dit systeem nauwelijks een verschil maakt in de aantallen verkeersdoden.
10-03-2022, 06:34 door Anoniem
Het doel is natuurlijk om meer data over de burgers te verzamelen. Overgoten met een sausje van 'verkeersveiligheid'.
Het standaard sausje 'kinderporno' of 'terrorisme' gaat zelfs de EU wat ver in deze - zelfs de EU zal dat niet geloofwaardig vinden.

Uiteraard 'is de privacy gewaarborgd'. Waarna dit geslikt wordt en vervolgens de wetgeving wordt opgerekt zodat de overheid naar hartelust kan grasduinen in deze data. Over 5 tot 10 jaar een verplicht upload van de data van de laatste 5 jaar bij de APK keuring. Dan staat het centraal, goed beveiligd en kan er beter ge-grasduind worden.
Ohja... veel auto's zijn ook nog 'connected'. Iets zegt me dat ook via die hoek 'de privacy gewaarborgd' is.
10-03-2022, 09:13 door spatieman
4 baans rijweg, en collones autos die naast elkaar rijden omdat ze niet genoeg snelheid kunnen maken om in te halen.
en de eikol die ze willen inhalen vertikt het om gas terug te nemen.
gaat nog leuk worden HAHAHA
10-03-2022, 09:24 door Anoniem
Door _Martin_:
Vanaf juli dit jaar moeten alle nieuwe auto's verplicht zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer, de Intelligent Speed Assistant (ISA). Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden.
Ik vraag me af dit per definitie veiliger is. Er zijn voldoende verkeerssituaties te bedenken waarin het uiterst onwenselijk is dat je snelheid beperkt wordt. Dat beetje extra snelheid boven de toegestane limiet kan óók het verschil tussen leven en dood maken. De situaties die daardoor zijn voorkomen, worden niet geregistreerd en daar is dan ook geen zicht op. Het zou me niets verbazen als dit systeem nauwelijks een verschil maakt in de aantallen verkeersdoden.

Klopt. Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd toen ik mijn motorrijbewijs wilde halen, was dat de maximumsnelheid meer een richtlijn is in de zin dat je beter iets harder kan gaan rijden om een ander voertuig in te halen, dan dat je met 1 km verschil gaat inhalen, omdat je zeker als motorrijder al snel in de dode hoek verdwijnt. Dat is in die zin minder gevaarlijk dan ernaast blijven hangen. Lijkt me vreselijk irritant, elke keer een waarschuwing als je iets te hard gaat rijden.
10-03-2022, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.
Aangezien dit vanaf het EU niveau wordt uitgerold, gaat het dan ook over het aantal doden in de EU. En dan lijkt me dit aantal echt wel realistisch. Zeker wanneer ik kijk naar het rijgedrag van de gemiddelde EU-burger. Vaak rijd je ergens en zijn de grootste hardrijders de bestuurders met een kenteken uit een ander land, dan waar je rijdt.
10-03-2022, 10:08 door _R0N_
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.

Er staat nergens "duizenden doden in Nederland".
10-03-2022, 10:12 door _R0N_
Mijn auto is van 1971. die haalt met enige moeite de maximum snelheid op de snelweg. Ik heb al jaren geen bekeuringen gehad en ondanks dat er geen airbags, kreukelzones, verstevigde kooiconstructies etc in zitten, heb ik nog nooit een ongeluk gehad.

Ik vermoed dat het grootste probleem met moderne auto's is dat ze te veilig zijn.Als je je altijd er van bewust bent dat je auto opgevouwen wordt bij ene aanrijding doe je wel voorzichtiger. Het zelfde geldt voor motorrijders, die gaan er ook vanuit dat ze de zwakste bestuurder zijn en letten meer op hun omgeving.
10-03-2022, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo kan niet worden uitgeschakeld?
Werkt het soms op een interne kernsplijtreactor in een diamanten kluis?
Haal de zekering eruit en weg ermee. En anders jam je de communicstie.

Nou kijk, zo'n functie is natuurlijk niet een apart "kastje" waar je de steker uit kunt trekken.
Iets als ISA wordt uiteraard geimplementeerd als softwaremodule in het computersysteem voor navigatie en entertainment
wat iedere moderne auto heeft. Als je daar de steker uit trekt heb je geen radio en navigatie meer, kun je de kachel niet
meer bedienen, enz enz.
En of je die softwaremodule los kunt uitschakelen is maar zeer de vraag, dat vergt inzicht in de werking van dat systeem
en het zal er wellicht tegen beveiligd zijn. Dus je bent afhankelijk van een software functie om die alerts uit te zetten.
'
Op dezelfde manier is EDR een softwaremodule in het aanstuursysteem van je airbags. Dat is immers een plek waar
al die gegevens beschikbaar zijn, en vaak zit die logging functie er al in. Je kunt dit uit je auto slopen maar dan werken
je airbags ook niet meer, en met wat pech controleert het motormanagement systeem op de werking van de airbags
voor je de motor kunt starten en dan kun je dus niet rijden als je die afkoppelt.
10-03-2022, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Klopt. Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd toen ik mijn motorrijbewijs wilde halen, was dat de maximumsnelheid meer een richtlijn is in de zin dat je beter iets harder kan gaan rijden om een ander voertuig in te halen, dan dat je met 1 km verschil gaat inhalen, omdat je zeker als motorrijder al snel in de dode hoek verdwijnt. Dat is in die zin minder gevaarlijk dan ernaast blijven hangen. Lijkt me vreselijk irritant, elke keer een waarschuwing als je iets te hard gaat rijden.

Maar wel heel goed, want het voorkomt dat dwazen die dit verhaaltje gehoord hebben van hun instructeur en geinterpreteerd hebben als "je kunt beter ALTIJD iets harder rijden dan toegestaan" dit ongemerkt gaan doen.
Het moet een uitzondering blijven en niet iets wat je altijd gaat doen. Dan haal je maar niet in.
10-03-2022, 13:25 door Anoniem
Door _R0N_: Mijn auto is van 1971. die haalt met enige moeite de maximum snelheid op de snelweg. Ik heb al jaren geen bekeuringen gehad en ondanks dat er geen airbags, kreukelzones, verstevigde kooiconstructies etc in zitten, heb ik nog nooit een ongeluk gehad.

Mocht je onverhoopt toch een fataal ongeluk met je oude rammelbak krijgen, dan wordt je lichaam tussen het verwrongen staal van het chassis, het motorblok en de lekkende brandstof en bijtende remolie helemaal tot moes gedrukt. Dan mag de brandweer je stoffelijk overschot, of wat daar nog van over is, stukje bij beetje uit het wrakstuk zien te gaan zagen.
14-03-2022, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.


Zo zie je maar dat zelfs bij Security.nl een 'journalist' zomaar iets opschrijft zonder de bronnen/feiten te checken...
16-03-2022, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Het systeem waarschuwt bestuurders wanneer ze de maximumsnelheid overschrijden. Dit zou mogelijk duizenden doden per jaar voorkomen.

Da's knap, aangezien er in Nederland zo'n 600 doden per jaar vallen in het verkeer. Waarbij overschrijding van de maximumsnelheid niet altijd de oorzaak is. Ik ben benieuwd hoe je een veelvoud van het aantal slachtoffers dat jaarlijks valt, per jaar kan voorkomen.

600, hoe erg ook, is een laag aantal tov de vermijdbare sterften in ziekenhuizen
In 2017: "In de Nederlandse ziekenhuizen zijn in een jaar tijd naar schatting 1035 patiënten overleden doordat er iets in het ziekenhuis fout ging, dat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden." ....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.