image

Kamervragen over gebruik Chinese beveiligingscamera's in Nederland

donderdag 10 maart 2022, 10:34 door Redactie, 8 reacties

De VVD heeft minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid en minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken om opheldering gevraagd over het gebruik van Chinese beveiligingscamera's in Nederland en in hoeverre de Chinese regering met de apparaten kan meekijken. Het gaat om camera's van fabrikanten Dahua en Hikvision.

Onlangs werd bekend dat tientallen Nederlandse gemeenten van deze camera's gebruikmaken en de politie er vorig jaar bijna zevenhonderd van heeft aangeschaft. Aanleiding voor VVD-Kamerleden Rajkowski, Brekelmans en Michon-Derkzen om Kamervragen te stellen.

"Is het technisch mogelijk voor China om mee te kijken, live of achteraf? Zo ja, hoe dan? Zo nee, is die mogelijkheid er helemaal niet of is hij softwarematig dichtgezet?", willen de Kamerleden van beide ministers weten. Hoekstra en Yesilgöz moeten ook duidelijk maken hoe groot de kans is dat China met deze camera's meekijkt of heeft gekeken. "Op basis waarvan maakt de minister deze inschatting?", vragen Rajkowski, Brekelmans en Michon-Derkzen verder.

"Deelt u de mening dat bedrijven uit staten die een offensief cyberprogramma tegen Nederland uitvoeren niet geschikt zijn om camera’s te leveren die zijn opgesteld bij organisaties die een aantrekkelijk doelwit van een dergelijk offensief programma vormen?", willen de Kamerleden ook weten, die tevens vragen of er Europese alternatieven voor de camera's in de markt zijn.

De VVD-Kamerleden vragen ook of de ministers het ermee eens zijn dat de cyberdreiging vanuit China serieus moet worden genomen en er daarom kritisch moet worden gekeken naar de aanschaf en inzet van niet Europese hardware en software voor gevoelige zaken zoals het filmen van overheidsgebouwen.

Als laatste worden Yesilgöz en Hoekstra gevraagd of ze bereid zijn met China in gesprek te gaan over het belang van privacy- en veiligheidsstandaarden in technologie en dat toegang van de Chinese staat tot gevoelige data niet acceptabel is. De ministers hebben drie weken om te reageren.

Reacties (8)
10-03-2022, 13:53 door Anoniem
Ne tals bij IOT moet je dit soort oplossing niet aan het internet hangen. Dan spelen deze issue niet. Maar ja alle moet maar via internet want lekker goedkoop en je hoeft er niet over na te denken

Je hangt een kerncentrale toch ook niet aan het internet (of is dat al gebeurd?)
10-03-2022, 14:25 door Anoniem
Willen de kamerleden dan ook even de vraag beantwoorden, of ze er voor kunnen en zullen zorgen, dat vergelijkbare producten ter beschikking komen, die in Nederland zijn gemaakt en alleen in Nederland worden gebruikt? Zodat ze dit soort vragen niet hoeven te stellen, omdat er geen buitenlandse partijen mee gemoeid zijn? Want de vragen die ze stellen over deze Chinese cameras kun je ook stellen over cameras van willekeurig welke andere oorsprong.
10-03-2022, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ne tals bij IOT moet je dit soort oplossing niet aan het internet hangen. Dan spelen deze issue niet. Maar ja alle moet maar via internet want lekker goedkoop en je hoeft er niet over na te denken

Je hangt een kerncentrale toch ook niet aan het internet (of is dat al gebeurd?)

Helemaal mee eens. Het is niet enkel het product, het is ook hoe het wordt ingezet.
Auto's zijn ook gevaarlijk, daarom mag je um enkel gebruiken als je hier toe bent opgeleid door een rijschool.
10-03-2022, 16:04 door Anoniem
De camera van Hikvision die ik ooit installeerde achter een packetfilter adverteerde naar een Chinees ip zonder dat er nog maar iets open was gezet. Het packet filter sloeg er alarm op, anders had ik dat nooit gemerkt.
11-03-2022, 08:51 door Anoniem
Naast deze producten bellen ook veel van de goedkope IP spy camera's naar huis. WIFI gegevens in plaintext op een SD kaartje icm. propriëtaire apps die verbindingen leggen komt veel voor.
13-03-2022, 17:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ne tals bij IOT moet je dit soort oplossing niet aan het internet hangen. Dan spelen deze issue niet. Maar ja alle moet maar via internet want lekker goedkoop en je hoeft er niet over na te denken

Je hangt een kerncentrale toch ook niet aan het internet (of is dat al gebeurd?)


IOT wordt al aan het internet gehangen, vandaar de naam Internet over Things. Wat de kerncentrale betreft, misschien is het goed om in te lezen waar stuxnet voor is gebruikt...
14-03-2022, 16:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ne tals bij IOT moet je dit soort oplossing niet aan het internet hangen. Dan spelen deze issue niet. Maar ja alle moet maar via internet want lekker goedkoop en je hoeft er niet over na te denken

Je hangt een kerncentrale toch ook niet aan het internet (of is dat al gebeurd?)


IOT wordt al aan het internet gehangen, vandaar de naam Internet over Things. Wat de kerncentrale betreft, misschien is het goed om in te lezen waar stuxnet voor is gebruikt...


Was een retorische vraag denk ik.....
(zo niet dan een vraag van een totale nitwit ;-)
16-03-2022, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ne tals bij IOT moet je dit soort oplossing niet aan het internet hangen. Dan spelen deze issue niet. Maar ja alle moet maar via internet want lekker goedkoop en je hoeft er niet over na te denken

Je hangt een kerncentrale toch ook niet aan het internet (of is dat al gebeurd?)


IOT wordt al aan het internet gehangen, vandaar de naam Internet over Things. Wat de kerncentrale betreft, misschien is het goed om in te lezen waar stuxnet voor is gebruikt...


Was een retorische vraag denk ik.....
(zo niet dan een vraag van een totale nitwit ;-)

Ik hoop dat het een retorische vraag was. Anyways, het is niet vanzelfsprekend om alles aan het internet te hangen. Daar hoort heel goed over nagedacht te worden, jammer genoeg wordt dat nog te weinig gedaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.