ABN Amro hoeft een klant die slachtoffer van de bekende Microsoft-fraude werd en voor ruim 16.000 euro het schip in ging niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. De klant werd vorig jaar gebeld door iemand die zich voordeel als Microsoft-medewerker en stelde dat er problemen waren met het wifi-netwerk van de vrouw en het synchroniseren van haar computer met het netwerk. Ook wordt er gesproken over een "hack" die gaande zou zijn.
De zogenaamde Microsoft-medewerker zegt de problemen op te kunnen lossen als de vrouw hem toegang tot haar computer geeft. Hiervoor installeert ze het programma TeamViewer. Tijdens het telefoongesprek met de "medewerker" is de klant ingelogd op haar online bankomgeving en heeft zij tenminste één overboeking gedaan dan wel goedgekeurd. De vrouw zag naar eigen zeggen vreemde schermen, af en toe zwart of heel klein, en werd afgeleid door de "medewerker", waardoor zij niet meer precies weet wat er is gebeurd en waar zij wel en geen toestemming voor heeft gegeven.
Er wordt uiteindelijk een bedrag van 16.500 euro van haar spaarrekening overgeboekt naar haar betaalrekening bij de bank. Tien minuten later wordt dit bedrag overgeboekt naar een rekening van iemand bij een Portugese bank. De vrouw neemt anderhalf uur later contact op met ABN Amro, maar op dat moment is het niet meer mogelijk om het geld veilig te stellen.
De vrouw eist dat ABN Amro de schade vergoedt, omdat zij niet heeft ingestemd met de overboeking van de 16.500 euro. Daarnaast stelt ze dat in andere zaken waarbij klanten werden opgelicht door oplichters die van TeamViewer gebruikmaakten de bank wel tot volledige compensatie is overgegaan.
Volgens het Kifid heeft de klant, door het installeren van TeamViewer en het op verzoek van de oplichter invoeren van beveiligingscodes om zo betalingen goed te keuren, grof nalatig gehandeld. "Zij is daarom zelf aansprakelijk voor de schade die zij heeft geleden door de betalingstransacties", aldus het Kifid.
Wat betreft het vergoeden van slachtoffers in andere zaken betreft het hier bankhelpdeskfraude. "De consument is niet benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van haar bank, maar door iemand die zich voordeed als een medewerker van Microsoft. Van misbruik van vertrouwen dat mensen hebben in hun bank is in dit geval geen sprake", zo voegt het klachteninstituut toe, dat de klacht ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.