image

Minister: snel wetsvoorstel om knelpunten AIVD en MIVD weg te nemen

maandag 14 maart 2022, 10:24 door Redactie, 21 reacties

Het kabinet zal snel met een wetsvoorstel komen om de knelpunten in het cyberdomein weg te nemen waar de AIVD en MIVD last van hebben, zo laat minister Yesilgöz in een brief aan de Tweede Kamer weten. De minister gaf een update over de stand van zaken op het gebied van cybersecurity in relatie tot het conflict in Oekraïne.

De minister stelt dat er nog geen concrete aanwijzingen zijn dat digitale aanvallen in relatie tot de oorlog in Oekraïne impact hebben op Nederland. Wel onderstreept de situatie volgens Yesilgöz het belang om Nederland te beschermen tegen landen met een offensief cyberprogramma, zoals Rusland.

"Zoals al eerder gemeld, wordt gewerkt aan een oplossing voor de knelpunten in het cyberdomein die de AIVD en MIVD ondervinden. De ministers van Defensie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zullen, daarbij de motie van de heer Van der Staaij indachtig, zo snel mogelijk met een wetsvoorstel komen", aldus de minister, die verder toevoegt dat er op dit moment geen sprake is van crisisopschaling op het cyberdomein.

Details

Er is nog geen informatie over wetsvoorstel openbaar geworden. Vorige week meldde de Volkskrant dat het kabinet de inlichtingendiensten meer bevoegdheden wil geven, zoals het toestaan van geautomatiseerde data-analyse (GDA) zonder toets van de toezichtscommissie. Verder wil het kabinet kabelinterceptie ook mogelijk maken voor zogeheten target discovery, ook wel ‘onbekende doelwitten’ genoemd.

Een ander punt is dat de diensten de bevoegdheid krijgen om niet-exclusieve apparaten ‘bij te schrijven’. Als een doelwit van de diensten van apparaat wisselt hoeven AIVD en MIVD hierdoor niet steeds opnieuw om toestemming te vragen. Tevens wil het kabinet dat de diensten bij ontdekking van een aanvalsnetwerk de mogelijkheid krijgen om op systemen van Nederlandse slachtoffers in te breken.

Fundamentele rechten en vrijheden

"De geheime diensten roepen al langere tijd om meer bevoegdheden en minder toezicht. En daarbij schuwen ze het aangrijpen van crisissituaties niet", zegt Lotte Houwing van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom. Volgens Houwing wordt de inval van Rusland in Oekraïne aangegrepen om momentum te creëren voor een wetsvoorstel dat het toezicht afschaalt en de bevoegdheden van de geheime diensten nóg groter en ongerichter maakt. "Daar komt de bescherming van onze fundamentele rechten en vrijheden nogal berooid vanaf."

Bits of Freedom wil naar eigen zeggen niet afdoen aan de humanitaire ramp die nu door Russische agressie plaatsvindt in Oekraïne of de bedreiging die dat oplevert voor Europa en Nederland. "Maar deze crisis mag er niet toe leiden dat we hier klakkeloos waarborgen overboord gooien en onze rechten en vrijheden op het spel zetten. Zo bescherm je namelijk ook geen vrij en democratisch Europa."

Reacties (21)
14-03-2022, 10:32 door Anoniem
Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.
14-03-2022, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Ik denk trouwens dat de heer Van der Staaij daar geen moeite mee heeft. Kunnen beter gewoon gelijk de stekker er uit trekken want er zullen altijd "knelpunten" blijven zijn AIVD en MIVD. Het is een beetje als de saying goes: al draagt een aap een goude riing het is en blijf een lelijk ding.
14-03-2022, 11:46 door Anoniem
Wetgeving aanpassen waar de overheidslaag niet op zit te wachten duurt jaren, wetgeving aanpassen waar de overheidslaag wel op zit te wachten duurt weken. Iets met een bananenrepubliek.
14-03-2022, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem: Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Of overheidsdiensten er van weg te houden.
14-03-2022, 11:50 door Anoniem
Helemaal eens met Bits of Freedom, de inlichtingendiensten zullen de oorlog aangrijpen in een poging om hun speelruimte te vergroten en toezicht te verkleinen. Hopelijk blijft de politiek kritisch en laten ze zich niet leiden door emoties en sentimenten. Inlichtingendiensten die alle vrijheid hebben, hebben een keerzijde. Ook dat zien we nu in Rusland, daar worden onschuldige burgers aangepakt.

Het échte probleem is dat we dertig jaar lang defensie kapot bezuinigd hebben en verkeerde prioriteiten hebben gesteld. Veiligheid en vrede heeft de politiek en maatschappij in de laatste decennia als 'water uit de kraan' gezien.

Wat inlichtingendiensten hier nodig hebben, zijn vooral inlichtingen van buiten de EU. Om dat te kunnen, hoeven we de privacy van EU burgers echt te te grabbel te gooien.
14-03-2022, 14:19 door Anoniem
Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Indien je het beschadigen van de economie als bijeffect geen probleem vindt wel.
14-03-2022, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Wetgeving aanpassen waar de overheidslaag niet op zit te wachten duurt jaren, wetgeving aanpassen waar de overheidslaag wel op zit te wachten duurt weken. Iets met een bananenrepubliek.

Dat noemt met 'democratie'
14-03-2022, 14:21 door Anoniem
Helemaal eens met Bits of Freedom, de inlichtingendiensten zullen de oorlog aangrijpen in een poging om hun speelruimte te vergroten en toezicht te verkleinen.

En in tijden van oorlog heeft een inlichtingendienst niet meer speelruimte nodig, dan in tijden van vrede ?
14-03-2022, 14:21 door Anoniem
Wat inlichtingendiensten hier nodig hebben, zijn vooral inlichtingen van buiten de EU. Om dat te kunnen, hoeven we de privacy van EU burgers echt te te grabbel te gooien.

Waar maak je je druk om. Ben je staatsgevaarlijk ?
14-03-2022, 14:23 door gradje71
Door Anoniem: Wetgeving aanpassen waar de overheidslaag niet op zit te wachten duurt jaren, wetgeving aanpassen waar de overheidslaag wel op zit te wachten duurt weken. Iets met een bananenrepubliek.

Je hebt helemaal gelijk. Al die spoedwetten zijn het de moeite niet waard en hebben misschien wel serieuze side-effects.
14-03-2022, 14:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat inlichtingendiensten hier nodig hebben, zijn vooral inlichtingen van buiten de EU. Om dat te kunnen, hoeven we de privacy van EU burgers echt te te grabbel te gooien.

Waar maak je je druk om. Ben je staatsgevaarlijk ?
Nee, maar men kan je wel ineens, onterecht, als staatsgevaarlijk bestempelen, zonder die veiligheidswaarborgen, met alle gevolgen van dien.
14-03-2022, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Helemaal eens met Bits of Freedom, de inlichtingendiensten zullen de oorlog aangrijpen in een poging om hun speelruimte te vergroten en toezicht te verkleinen.

En in tijden van oorlog heeft een inlichtingendienst niet meer speelruimte nodig, dan in tijden van vrede ?

Er is geen oorlog en als er oorlog komt dan hebben kan AIVD en MIVD ons niet meer redden.
14-03-2022, 18:31 door karma4 - Bijgewerkt: 14-03-2022, 18:32
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Ik denk trouwens dat de heer Van der Staaij daar geen moeite mee heeft. Kunnen beter gewoon gelijk de stekker er uit trekken want er zullen altijd "knelpunten" blijven zijn AIVD en MIVD. Het is een beetje als de saying goes: al draagt een aap een goude riing het is en blijf een lelijk ding.

Gebeurt in Rusland al. Daarmee zijn hun staatsdiensten oppermatig. Voor een gelijks speelveld kunnen we niet achterblijven.

Door Anoniem: [Er is geen oorlog en als er oorlog komt dan hebben kan AIVD en MIVD ons niet meer redden.
Uh... duidelijk het nieuws niet gevolgd dan wel enkel russisch staatsnieuws gezien.
14-03-2022, 18:38 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Ik denk trouwens dat de heer Van der Staaij daar geen moeite mee heeft. Kunnen beter gewoon gelijk de stekker er uit trekken want er zullen altijd "knelpunten" blijven zijn AIVD en MIVD. Het is een beetje als de saying goes: al draagt een aap een goude riing het is en blijf een lelijk ding.

Gebeurt in Rusland al. Daarmee zijn hun staatsdiensten oppermatig. Voor een gelijks speelveld kunnen we niet achterblijven.

Door Anoniem: [Er is geen oorlog en als er oorlog komt dan hebben kan AIVD en MIVD ons niet meer redden.
Uh... duidelijk het nieuws niet gevolgd dan wel enkel russisch staatsnieuws gezien.

Zijn we in oorlog? Zei Joe niet dat de derde wereld oorlog een nucleare oorlog zou zijn? Ik kan geen Russisch Staatsnieuws lezen. De boel is gecensureerd door ursula.
14-03-2022, 19:18 door Anoniem

Door Anoniem: [Er is geen oorlog en als er oorlog komt dan hebben kan AIVD en MIVD ons niet meer redden.
Uh... duidelijk het nieuws niet gevolgd dan wel enkel russisch staatsnieuws gezien.

Geen oorlog hier, op de wereld is altijd wel ergens oorlog.
15-03-2022, 07:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Ik denk trouwens dat de heer Van der Staaij daar geen moeite mee heeft. Kunnen beter gewoon gelijk de stekker er uit trekken want er zullen altijd "knelpunten" blijven zijn AIVD en MIVD. Het is een beetje als de saying goes: al draagt een aap een goude riing het is en blijf een lelijk ding.

Gebeurt in Rusland al. Daarmee zijn hun staatsdiensten oppermatig. Voor een gelijks speelveld kunnen we niet achterblijven.

Door Anoniem: [Er is geen oorlog en als er oorlog komt dan hebben kan AIVD en MIVD ons niet meer redden.
Uh... duidelijk het nieuws niet gevolgd dan wel enkel russisch staatsnieuws gezien.

Zijn we in oorlog? Zei Joe niet dat de derde wereld oorlog een nucleare oorlog zou zijn? Ik kan geen Russisch Staatsnieuws lezen. De boel is gecensureerd door ursula.

Als je zo graag wilt horen wat Poetin zegt (aanname: je spreekt Russisch) dan kun je altijd een andere publieke (niet europese/niet westerse) dns-server of een VPN gebruiken om de censuur te omzeilen. Bv via China oid. Die zouden nog steeds toegang tot Rusland moeten geven.

De ouderwetse censuur werkt niet meer volledig in het internet-tijdperk.
Maar dat hebben de dinosaurussen (incl Anoniem maandag 14-3-2022 om 18:38) nog niet bedacht. (blijkbaar)
15-03-2022, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is veel effectiever is om Internet te ontmantelen.

Indien je het beschadigen van de economie als bijeffect geen probleem vindt wel.

Kortzichtig. Het is een beetje zoals Euthanasie. Je weet dat je sterft maar je wilt de lijdensweg verkorten. Beter om gewoon gelijk de stekker eruit te trekken. Zo verklein je de pijn. Door laten etteren maakt het alleen maar erger.
15-03-2022, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Helemaal eens met Bits of Freedom, de inlichtingendiensten zullen de oorlog aangrijpen in een poging om hun speelruimte te vergroten en toezicht te verkleinen.

En in tijden van oorlog heeft een inlichtingendienst niet meer speelruimte nodig, dan in tijden van vrede ?
Het is niet helemaal mijn vakgebied, maar volgens mij is er oorlogswetgeving waarbinnen men voor de duur van oorlog extra vrijheden kan krijgen. Daar heb ik geen moeite mee, in tijden van oorlog gelden immers andere regels.

Maar dat is iets anders, dan structureel morrelen aan privacywetgeving.
15-03-2022, 10:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Helemaal eens met Bits of Freedom, de inlichtingendiensten zullen de oorlog aangrijpen in een poging om hun speelruimte te vergroten en toezicht te verkleinen.

En in tijden van oorlog heeft een inlichtingendienst niet meer speelruimte nodig, dan in tijden van vrede ?

Dat hangt er van af. Doe er eens gedegen ondezoek naar zou ik zeggen.

Maar laat ik een paar wedervragen stellen. Heeft in tijden van oorlog een inlichtingendienst de speelruimte nodig om - bijvoorbeeld - persoonlijke rekeningen te vereffenen of hun eigen blazoen op te poetsen door criticasters dwars te zitten? Hebben inlichtingendiensten de speelruimte nodig om iemand tijdens een conferentie met onbetaald verlof te sturen, niet om wat die zelf gedaan heeft, maar vanwege familie. Etc.

Dan wordt het ineens een stukje moeilijker dan een one-liner de ether in slingeren, nietwaar? Maar het is wel wat ik eindelijk eens effectief zou willen zien, oplossingen die alle legitieme overwegingen meenemen.
15-03-2022, 12:08 door Anoniem
Franse bedrijven houden zich al niet aan boycotten van Russische Federatie en verhogen hun leveringen. De wereldburger wordt grotenlijks 'genaaid'. De oorlog is tegen alle onnutte opvreters bedoeld. Wakker hiervoor wordt men nooit. Het volk heeft de hersens en herinnering van een garnaal. Herhaal....
luntrus
15-03-2022, 22:35 door Anoniem
Kabelinterceptie Toezichthouder CTIVD ziet dat inlichtingendiensten niet altijd goed omgingen met afgetapte data. Interne controles ontbraken. Daarom wordt het toezicht scherper.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/15/strenger-toezicht-op-aftappen-inlichtingendiensten-a4101812
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.