image

Mercedes gaat informatie van duizenden auto's met overheid delen - update

dinsdag 29 maart 2022, 09:39 door Redactie, 29 reacties
Laatst bijgewerkt: 29-03-2022, 15:58

Mercedes gaat de komende twee jaar informatie van duizenden voertuigen met de overheid delen, zo laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vandaag weten. De informatie moet wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, provincies of gemeenten, helpen om een completer beeld van de onderhoudstoestand en van verkeersonveilige situaties op de weg te krijgen.

De sensoren in de Mercedes-auto's die bestuurders kunnen helpen bij het rijden kunnen ook de kwaliteit van een weg in de gaten houden. Het gaat dan bijvoorbeeld om gladheid, of verkeersborden goed zichtbaar zijn, een beschadigd wegdek of dat auto's ergens vaak over een doorgetrokken streep rijden. Volgens het ministerie kunnen wegbeheerders deze informatie gebruiken voor het plannen van wegonderhoud.

Het ministerie stelt dat Road Monitor, zoals het systeem wordt genoemd, alleen anonieme data deelt. Gegevens worden via een online dashboard weergegeven, dat voertuiginformatie combineert met publieke data, zoals het weer en verkeersongevallen. Het doel is om schade of slijtage sneller in beeld te krijgen en zo groot onderhoud te voorkomen of uit te stellen, aldus het ministerie.

"Op dit moment verzamelen we informatie over onze wegen via bijvoorbeeld vaststaande sensoren of rondrijdende weginspecteurs. Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. Door duizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. Daarom vind ik deze samenwerking een waardevolle toevoeging", zegt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Mercedes en de overheid, dat Road Monitor financiert, zullen het systeem de komende twee jaar testen en eind 2023 evalueren. Zo wordt bekeken of de informatie voldoende gedetailleerd en betrouwbaar is, wat de beste manier is om de informatie te delen met wegbeheerders, wat deze extra databron betekent voor werkprocessen en of het genoeg oplevert voor wegbeheerders en voor Mercedes. Tijdens de proefperiode kunnen alle wegbeheerders de informatie gratis gebruiken. Of het delen van de autodata opt-in of opt-out is wordt niet vermeld. Security.NL heeft het ministerie vragen gesteld.

Update

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat aan Security.NL weten dat het delen van data opt-in is. "Dat betekent dat bestuurders toestemming moeten geven om de data te delen. De data is geanonimiseerd, dus wegbeheerders krijgen alleen iets binnen als 'een voertuig signaleert X op locatie Y'. Uiteraard kunnen bestuurders op elk moment die toestemming weer intrekken", aldus een woordvoerster.

Reacties (29)
29-03-2022, 09:54 door Anoniem
Goed dat security.nl vragen heeft gesteld over opt-in / opt-out, dat vroeg ik mij ook meteen af.

Initieel gaat het wellicht enkel om voertuiginformatie "om een completer beeld van de onderhoudstoestand en van verkeersonveilige situaties op de weg te krijgen." Daarna zal een moment aanbreken dat andere informatie toch eigenlijk ook wel handig is om inzichtelijk te maken voor overheden.
Glijdende schaal. Voorbeelden te over.

En wat voor informatie wordt over " verkeersonveilige situaties" verstaan? Erg breed.
29-03-2022, 10:05 door Anoniem
Heb ik als automobilist ook nog iets te zeggen over de data die door "mijn" (woehahaha) auto worden gedeeld? Heeft Klaus Schwab toch gelijk: you´ll own nothing and be tracked and traced everywhere.

Hoe zit het trouwens met huur´- lease-auto' s? Kan je straks geen auto´s meer huren/leasen zonder door de overheid real-time getrackt en getracet te worden?
29-03-2022, 10:19 door Anoniem
Ik ben benieuwd of je ook betaald krijgt voor het aanleveren van deze waardevolle informatie met apparatuur die je zelf betaald hebt? Maandelijkse inkomsten hiervoor zouden niet mistaan.
29-03-2022, 10:28 door Anoniem
Hangen ze die zooi niet vol met camera's, zit er wel een gedocht van een malware waardig infotainment systeem in, en nu deze shitshow met instemming van minister Harbers van de VVD.

De auto is onderhand een symbool van regulatie geworden, wat nou vrijheid...
29-03-2022, 10:48 door Anoniem
Ik hoop dat als gezegd wordt dat het "anonieme data" betreft, men snapt dat dat niet betekent dat mijn naam er niet bij staat. Want persoonsgegevens zijn gegevens die herleidbaar zijn naar een persoon. Dat herleiden is heel gemakkelijk als je weet dat een auto ergens vaak over een doorgetrokken streep rijdt: dan heb je nl. de auto, de locatie en de tijd. Nou, dan is het vast niet lastig om daar een persoon aan vast te plakken.
Oftewel: deze opzet is volstrekt onverenigbaar met de AVG en daarmee onwettig.
29-03-2022, 11:31 door gradje71
Door Anoniem: Ik ben benieuwd of je ook betaald krijgt voor het aanleveren van deze waardevolle informatie met apparatuur die je zelf betaald hebt? Maandelijkse inkomsten hiervoor zouden niet mistaan.

Wat denk je zelf?
29-03-2022, 11:34 door Briolet
Het zal in elk geval ook interessant zijn voor Mercedes. Meerdere fabrikanten hebben geprobeerd deze openbare aanbesteding te bemachtigen:

https://www.destentor.nl/auto/mercedes-rijders-moeten-overheden-gaan-helpen-bij-wegonderhoud~aa186e32/
29-03-2022, 11:34 door Anoniem
Misschien dat Hamilton hier ook nog baat van krijgt ;)
29-03-2022, 11:44 door Anoniem
De hele dag rijden er auto rond van weg beheer door heel Nederland.
Buiten de vele sleepdiensten die zich door Nederland verplaatsen.
Of taxi's, vrachtwagens en nog vele meer.
En niemand die even de moeite neemt om te kijken hoe de weg en de omgeving er bij ligt?
Heel merkwaardig dat ze daar andere voor nodig hebben.
Waarom moeten er dan burgers voor ingezet worden.
29-03-2022, 11:51 door Reinder
Of het delen van de autodata opt-in of opt-out is wordt niet vermeld.

Ik hoop dat er uberhaupt iets te opteren valt voor de eigenaren.
29-03-2022, 11:59 door Anoniem
Ik moest glimlachen want ik heb ook een Mercedes, maar dan uit 1977. Die verstuurt he-le-maal niks...
;-)
29-03-2022, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien dat Hamilton hier ook nog baat van krijgt ;)

Scherp!

Vraag me af of dit ook gebruikt wordt om te kijken waar de meest geld opleverende trajectcontroles geplaatst kunnen worden enz.
29-03-2022, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: Heb ik als automobilist ook nog iets te zeggen over de data die door "mijn" (woehahaha) auto worden gedeeld? Heeft Klaus Schwab toch gelijk: you´ll own nothing and be tracked and traced everywhere.

Hoe zit het trouwens met huur´- lease-auto' s? Kan je straks geen auto´s meer huren/leasen zonder door de overheid real-time getrackt en getracet te worden?

U heeft hier inderdaad niets over te vertellen. Het is wettelijk helaas niet uw data.
29-03-2022, 12:46 door Anoniem
Door Reinder:
Of het delen van de autodata opt-in of opt-out is wordt niet vermeld.

Ik hoop dat er uberhaupt iets te opteren valt voor de eigenaren.
En als dat niet zo is: Stem met je voeten (en dan bedoel ik niet op het gaspedaal natuurlijk :-) )
29-03-2022, 13:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Heb ik als automobilist ook nog iets te zeggen over de data die door "mijn" (woehahaha) auto worden gedeeld? Heeft Klaus Schwab toch gelijk: you´ll own nothing and be tracked and traced everywhere.

Hoe zit het trouwens met huur´- lease-auto' s? Kan je straks geen auto´s meer huren/leasen zonder door de overheid real-time getrackt en getracet te worden?

U heeft hier inderdaad niets over te vertellen. Het is wettelijk helaas niet uw data.

Mijn persoonsgegevens zijn wettelijk gezien wel mijn data.

Ik kan eventuele spioneer-apparatuur natuurlijk wel uit mijn auto laten verwijderen. Of hebben ze die technisch zo ingebed dat het technisch niet meer kan? In dat geval overtreden ze bij Mercedes de AVG bij het bouwen van de auto´s, want er is geen noodzaak aangetoond om alle autobezitters op die manier van deur tot deur te tracken en tracen.
29-03-2022, 13:22 door Anoniem
Kijk, daar hebben we mooi voorbeeld van hoe de informatie van de "zwarte doos" straks gebruikt gaat worden.

En er zal niemand ooit maar op het idee komen om deze informatie te misbruiken ... toch?
29-03-2022, 13:31 door Anoniem
Nou daar zou die Lambo-rijder die op de A28 in de vangrail crashte heel blij mee geweest zijn want die had het over
een hobbel waardoor die van de weg raakte. Als er nou een Mercedes voor hem geweest was die die hobbel door
gegeven had dan was het misschien niet gebeurd.
(en had ie niet huilend op TV hoeven zitten vertellen hoe het allemaal zo erg voor HEM was)
29-03-2022, 13:47 door Anoniem
"Op dit moment verzamelen we informatie over onze wegen via bijvoorbeeld vaststaande sensoren of rondrijdende weginspecteurs. Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. Door duizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. Daarom vind ik deze samenwerking een waardevolle toevoeging", zegt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Wordt de weg dan voortaan ook elke seconde gerepareerd? Schei toch uit. Dit is de zoveelste natte controledroom. Het zoveelste smoesje om mensen continu te gaan volgen, en ze ook nog eens veranderen in spionnen van de overheid die elkaar voortdurend in de gaten houden. Als er straks een Mercedes voorbij rijdt, moet ik snel even een sjaal voor mijn gezicht doen vanwege de gezichtsherkenning die continu aanstaat, maar natuurlijk "alleen bedoeld is voor uitzonderlijke gevallen"...

Zo maakt onze overheid onze wereld kapot.
29-03-2022, 14:44 door Briolet
Door Anoniem: Mijn persoonsgegevens zijn wettelijk gezien wel mijn data.

De vraag blijft of het hier persoonsgegevens betreft. Ik denk het niet. Voor rijkswaterstaat is het alleen van belang om te weten op welke coördinaten extra hobbels gemeten worden. Zelfs het exacte tijdstip is niet van belang.

Ik kan me dus goed voorstellen dat er in deze proef alleen per dag een bestand gegenereerd wordt met alle locaties en het aantal keer dat er een drempelwaarde overschreden werd. Welke auto dat deed op welk tijdstip is hier niet relevant.
29-03-2022, 14:53 door Anoniem
Niet voor niets 5G he, kunnen bedrijven overal voor gebruiken.
Je kan er ook mee katten-filmpjes kijken, dan is het goed.
29-03-2022, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem: Nou daar zou die Lambo-rijder die op de A28 ...........

Betaal je 360.000 euro voor een tractor met sportbanden en dan kan die niet eens tegen een hobbel op de autosnelweg met 100km/h ?

Sorry dat ik erg veel moeite heb om te geloven dat een italiaanse tractor zo'n slechte wegligging heeft dat ie met 100km/h en een hobbeltje in de weg volledig de controle kwijt raakt...
Misschien had ie dan toch maar een Fiat Panda 4x4 van 3600 euro moeten kopen.
29-03-2022, 17:32 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Mijn persoonsgegevens zijn wettelijk gezien wel mijn data.

De vraag blijft of het hier persoonsgegevens betreft. Ik denk het niet. Voor rijkswaterstaat is het alleen van belang om te weten op welke coördinaten extra hobbels gemeten worden. Zelfs het exacte tijdstip is niet van belang.

Ik kan me dus goed voorstellen dat er in deze proef alleen per dag een bestand gegenereerd wordt met alle locaties en het aantal keer dat er een drempelwaarde overschreden werd. Welke auto dat deed op welk tijdstip is hier niet relevant.

Het gaat erom of de gegevens herleidbaar zijn tot een persoon op het moment dat ze verzameld worden. Dan zijn het persoonsgegevens. Wat er daarna met de gegevens gebeurt, bijv. anonimiseren, is een andere zaak. Als het persoonsgegevens zijn, mogen ze niet zomaar verzameld worden. Dan moet er bijvoorbeeld toestemming zijn, of anders een noodzaak. Maar ja, dit is zoals de wet logisch gezien toegepast moet worden. Tegenwoordig gaan ze daar vaak met slimme woordjes omheen en dan vindt de rechter dat ook wel best, dus dan zegt die wet (de AVG) ook niks meer. Dan wordt er bijv. gezegd dat het "nodig" is om die apparatuur in te bouwen in die auto's. Waarom nodig? Nou omdat wij dat willen. Zoiets.
29-03-2022, 18:19 door Anoniem
geen stress mensen. binnenkort kan je bij de lokale chiptuner deze onzin laten uitschakelen
29-03-2022, 18:58 door Anoniem
Kan ik met die opt-out ook ergens een stekkertje los trekken, of is het met software? Want software is algemeen bekend dusdanig veilig dat ik voor de veiligheid Mercedes ook al van het verlanglijstje kan schrappen.
29-03-2022, 19:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nou daar zou die Lambo-rijder die op de A28 ...........

Betaal je 360.000 euro voor een tractor met sportbanden en dan kan die niet eens tegen een hobbel op de autosnelweg met 100km/h ?

Sorry dat ik erg veel moeite heb om te geloven dat een italiaanse tractor zo'n slechte wegligging heeft dat ie met 100km/h en een hobbeltje in de weg volledig de controle kwijt raakt...
Misschien had ie dan toch maar een Fiat Panda 4x4 van 3600 euro moeten kopen.

Nou die meneer reed iets harder dan 100, er was een filmpje gemaakt door iemand die 100 reed en waar die voorbij stoof, en even later zie je hem in de vangrail staan en er is een foto waarin je ziet dat die 300 meter rondgetold heeft over de snelweg.
En dan gaat die man op TV huilen dat ie zo slecht voorgesteld is in de (sociale) media. En dat het allemaal zo erg voor hem was want het was zo'n mooie auto. Loser!

Maar goed als er meetgegevens over die hobbel geweest waren dan had RWS die baan kunnen markeren met snelheidsbeperking ofzo. Was ie evengoed wel gecrashed natuurlijk, maar dan had ie het in ieder geval vantevoren kunnen weten.
29-03-2022, 23:55 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Ik ben benieuwd of je ook betaald krijgt voor het aanleveren van deze waardevolle informatie met apparatuur die je zelf betaald hebt? Maandelijkse inkomsten hiervoor zouden niet mistaan.

Wat denk je zelf?

Dat je flink moet betalen om in een mercedes te mogen rijden
30-03-2022, 08:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nou daar zou die Lambo-rijder die op de A28 ...........

Betaal je 360.000 euro voor een tractor met sportbanden en dan kan die niet eens tegen een hobbel op de autosnelweg met 100km/h ?

Sorry dat ik erg veel moeite heb om te geloven dat een italiaanse tractor zo'n slechte wegligging heeft dat ie met 100km/h en een hobbeltje in de weg volledig de controle kwijt raakt...
Misschien had ie dan toch maar een Fiat Panda 4x4 van 3600 euro moeten kopen.

De afgunst druipt er vanaf.
Helemaal niks op te merken over de Mercedes data ?
30-03-2022, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoop dat als gezegd wordt dat het "anonieme data" betreft, men snapt dat dat niet betekent dat mijn naam er niet bij staat. Want persoonsgegevens zijn gegevens die herleidbaar zijn naar een persoon. Dat herleiden is heel gemakkelijk als je weet dat een auto ergens vaak over een doorgetrokken streep rijdt: dan heb je nl. de auto, de locatie en de tijd. Nou, dan is het vast niet lastig om daar een persoon aan vast te plakken.
Oftewel: deze opzet is volstrekt onverenigbaar met de AVG en daarmee onwettig.

Met toestemming mag het wel, maar je hebt gelijk het is zeer waarschijnlijk pseudoniem en niet anonimisatie. Alleen al de route die iemand rijdt (in een moderne mercedes) is een indicatie van identiteit.

De vraag is of de betrokkene voldoende geinformeerd is. Waarschijnlijk niet, de meest privacy statements falen in dit opzicht.

Ik vind het de vraag interessanter of er een opt in is voor het verwerken van dit soort materiaal zoals tijdstip van gebruik, GPS, stuurgebruik en andere bedieningsinformatie. Dat heb je echt niet nodig om een auto te onderhouden.
Verwerken houdt o.a. in het verzamelen en opslaan op een medium. Het zetten van een handtekening onder een aankoop- of leasecontract met pagina's voorwaarden is denk ik onvoldoende. In de VS worden overigens veel lease auto's uitgerust met trackers.
03-04-2022, 15:03 door Anoniem
Het begint met een nobel doel, maar het kan "gebruikt/misbruikt" worden. Ik hou hier niet van! Dat moet echt gecontrolleerd/geaudit worden door een onafhankelijke instantie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.