ABN Amro mag klanten laten betalen voor het opnemen van contant geld, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald in twee zaken die door klanten waren aangespannen. Klanten van ABN Amro die meer dan 12.000 euro per jaar contant opnemen moeten 5 euro per opname betalen plus 0,5 procent over het opgenomen bedrag. Voor studenten ligt de grens al op 6.000 euro.
De klanten stelden dat ABN Amro op "onredelijke gronden" heeft besloten om kosten in rekening te brengen en zij vorderden dat de bank het tarief zou afschaffen. Volgens de klanten moeten zij toegang tot hun eigen geld kunnen houden, zonder dat ABN Amro daar extra kosten voor in rekening brengt. Zo stelden de klanten dat ze al maandelijks een bedrag voor een betaalrekening betalen om de kosten van de bank te dekken.
Daarnaast moet de bank extra kosten voor fraude- en witwasbestrijding zelf dragen en niet aan haar 'gewone' klanten doorbelasten. Volgens de klanten is het onredelijk dat deze kosten worden neergelegd bij de 'gewone’ consument die voor wekelijkse boodschappen een bedrag van 250 euro opneemt, wat over een periode van een jaar uitkomt op een totaal van 13.000 euro.
Een van de klanten neemt elke week 300 euro contant geld op om overzicht te houden over haar uitgaven. Dat is 15.600 euro per jaar. Zij moet voor het opnemen van haar eigen geld ABN Amro 78 euro betalen. Volgens de klant is dit een buitenproportioneel hoog bedrag aan extra kosten. De klant stelt dat zij toegang moet kunnen houden tot haar eigen geld, zonder dat de bank daar extra kosten voor in rekening brengt.
Eén van de klanten stelt verder dat ABN Amro het tarief heeft ingevoerd om klanten daarmee te dwingen om pinbetalingen te gaan doen, waarbij de bank haar uitgaven kan monitoren en de verzamelde gegevens kan verkopen.
Ook wijzen de klanten erop dat de Tweede Kamer met overgrote meerderheid een motie heeft aangenomen en aangegeven dat banken geen kosten in rekening mogen brengen voor het opnemen van contant geld. Eerder stelde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) dat het opnemen van contant geld gratis moet blijven en noemde toenmalig minister Hoekstra van Financiën het "teleurstellend" dat ABN Amro heeft besloten om klanten te laten betalen voor het opnemen van hun eigen geld.
Volgens het Kifid is er geen sprake van een "oneerlijk beding". Het gaat hier om een tarief van een dienst die de bank aanbiedt. Daarnaast mag de bank alleen bij een geldige reden het tarief wijzigen en is er in dit geval sprake van een geldige reden, aldus het klachteninstituut. ABN Amro stelt dat zij bij contante geldopnames boven de 12.000 euro per jaar veel dubieuze transacties ziet en de kosten stijgen voor het onderzoeken van die transacties en het bestrijden van financiële criminaliteit.
Deze kosten wil de bank naar eigen zeggen alleen in rekening brengen bij de groep die daadwerkelijk boven de 12.000 euro aan contant geld opneemt. Verder stelt de bank dat er voldoende digitale betalingsmogelijkheden zijn voor klanten die veel contant geld opnemen.
Het Kifid komt tot het oordeel dat in dit geval het belang van de bank bij het wijzigen van haar dienstverlening zwaarder weegt dan het belang van de klanten om kosteloos contant geld op te nemen. "Mede gelet op de alternatieven die er bestaan, kan de bank niet verplicht worden om voor de consument uitzonderingen te maken op het gewijzigde beleid", zo staat in de uitspraak van het klachteninstituut, die de klacht van de klanten ongegrond verklaart en hun vorderingen afwijst (pdf1, pdf2).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.