Het ministerie van Justitie en Veiligheid en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) werken aan een nieuwe procedure voor gemeenten om gedetineerden een Nederlandse identiteitskaart te verstrekken voordat ze de gevangenis verlaten. Ongeveer vijftien procent van alle gedetineerden verlaat jaarlijks detentie zonder een geldig identiteitsdocument, bijvoorbeeld omdat dit tijdens de detentie is verlopen. Het gaat om drieduizend tot vijfduizend personen.
Op dit moment kunnen gevangenen geen nieuw identiteitsbewijs in de gevangenis aanvragen. Zij moeten die aanvraag namelijk persoonlijk indienen bij de gemeente waar zij geregistreerd staan en krijgen hiervoor geen verlof. Verder is sinds vorig jaar augustus een vingerafdruk voor de identiteitskaart verplicht.
"Eigenlijk kan dat niet in de gevangenis. Je moet daarvoor naar de balie van de gemeente, omdat daar het apparaat voor de opname van de vingerafdruk staat. Of een ambtenaar moet met een mobiel apparaat naar de gevangenis komen. Maar er moet sowieso een contactmoment zijn tussen de gemeente en de gedetineerde die een identiteitskaart nodig heeft", zegt Pepijn Terra, senior strategisch adviseur bij RvIG.
Justitie en de Rijksdienst werken nu aan een manier om al in de gevangenis een identiteitskaart aan te vragen. Daar is een aanpassing van de wet voor nodig. In het kort houdt de wijziging in dat ambtenaren van de gemeente waarin de gevangenis staat, identiteitskaarten kunnen uitgeven aan gedetineerden. Ook aan gedetineerden die niet in hun gemeente zijn geregistreerd. De wetswijziging moet volgend jaar plaatsvinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.