Aanbieders van 'gratis' digitale diensten, zoals social media, moeten vanaf 28 mei aan het consumentenrecht voldoen. Ook komt er een verbod op nepreviews en misleidende zoekresultaten. De Eerste Kamer is vandaag akkoord gegaan met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming dat diverse regels in de digitale economie aanscherpt om mensen duidelijker en eerlijker te informeren.
Aanbieders van gratis diensten moeten gebruikers meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen gebruikers het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.
Webwinkels moeten klanten ook laten weten wanneer ze een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgen, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende klant heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.
Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei dit jaar tegelijkertijd in de hele Europese Unie worden toegepast, zodat mensen overal dezelfde bescherming hebben. De regels gelden ook bij het doen van online aankopen over de grens. Daarom werken Europese toezichthouders zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderling samen wanneer een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Zij kunnen in één of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal vier procent van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.