Het kabinet wil dat de Informatiepunten Digitale Overheid structureel 21 miljoen euro per jaar krijgen. De Informatiepunten zijn fysieke loketten voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid, zoals het gebruik van DigiD. Eerder bleek dat vier miljoen Nederlanders niet digitaal vaardig genoeg zijn om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid.
"In Nederland hebben ongeveer vier miljoen mensen moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen. Deze groep mensen is heel divers. Het zijn ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk, zwakbegaafden of mensen die zorg nodig hebben", liet programmaleider Digitale Inclusie Marcel Pellicaan eerder weten. "Ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken. Omgaan met sociale media is echt iets heel anders dan een webformulier van de overheid invullen en huurtoeslag aanvragen."
In 2019 werd met vijftien digitale informatiepunten gestart. Inmiddels telt Nederland 450 digitale Informatiepunten in bibliotheken. De informatiepunten zitten verspreid over Nederland in buurten en stadscentra waar bibliotheken zitten. Het extra geld is volgens het kabinet nodig om de loketten langer te openen, medewerkers te blijven trainen en nieuwe overheidsdiensten aan te laten sluiten. Tot slot wordt het geld ingezet om te experimenteren met nieuwe soorten locaties, bijvoorbeeld wijk- en buurtcentra en zorginstanties.
"Alhoewel digitalisering overheidszaken makkelijker kan maken, blijft het van belang dat mensen ergens naar binnen kunnen lopen om geholpen te worden. Nederland heeft ongeveer vier miljoen mensen die het lastig vinden om digitaal hun overheidszaken te regelen. Juist voor hen is het belangrijk om de drempel tussen hen en de overheid zo klein mogelijk te houden", aldus staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.