De Chrome-extensie van DuckDuckGo blokkeert nu ook nieuwe trackingmethodes van Google waarmee de techreus gebruikers gerichte advertenties wil tonen. Het gaat om technieken genaamd Topics en FLEDGE die Google onder veel Chrome-gebruikers wil inschakelen. Google is van plan om trackingcookies in Chrome uit te faseren en zoekt naar andere manieren om gebruikers toch gepersonaliseerde reclame te laten zien.
Eerst kwam het techbedrijf met een oplossing genaamd FLoC (Federated Learning of Cohorts), maar besloot deze trackingmethode wegens felle kritiek niet door te voeren. De nieuwe trackingmethodes zijn volgens DuckDuckGo niet veel beter. "Het heeft nog steeds met dezelfde fundamentele privacyproblemen te maken van het automatisch delen van informatie over je online gedrag met websites en trackingbedrijven zonder je toestemming."
Topics gebruikt de browsegeschiedenis van Chrome-gebruikers om automatisch informatie over interesses van de gebruiker te verzamelen en die met bedrijven, trackingbedrijven en websites te delen. FLEDGE zorgt ervoor dat Chrome op basis van het browsegedrag advertenties kan laten zien. "Chrome-gebruikers zullen mogelijk verrast zijn dat ze binnenkort automatisch aan de nieuwe trackingmethodes deelnemen", stelt DuckDuckGo.
De zoekmachine merkt op dat Google de nieuwe trackingmethodes als meer privacyvriendelijk wegzet, maar dat tracking en profilering nog steeds tracking en profilering zijn. "Ongeacht hoe je het noemt." DuckDuckGo adviseert gebruikers die de trackingmethodes willen ontlopen om geen Chrome te gebruiken of de DuckDuckGo-extensie te gebruiken, aangezien die vanaf versie 2022.4.18 de Topics- en FLEDGE-interactie op websites blokkeert. Als derde mogelijkheid kunnen Chrome-gebruikers bepaalde opties binnen de browser aanpassen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.